Tarifareform: most akkor mindenki jól járt?

A március elején bevezetett tarifareform következtében a BKK-nál havi 600 milliós hiány keletkezett, ám nincs ok a pánikra: bőven kompenzálják Budapestet.

2024. június 25., 10:09

Szerző:

Sok kétség merült fel a márciustól érvényes állam–főváros tarifareform megkötésekor, hogy az utasoknak egyértelműen olcsóbb bérletkonstrukciók nem fognak-e odavágni a részt vevő közlekedési cégeknek, így a BKK-nak, a MÁV-HÉV-nek, a MÁV-nak és a Volánbusznak. A Telex számításai szerint a BKK-nál márciustól havi 600 milliós hiány keletkezett, amit viszont a cég szerint kompenzál a MÁV-csoporttól érkező bevételi részesedés.

A lap szerint ez tehát alátámasztja azt, amit Karácsony Gergely nemrég állított: a főváros a pénzénél van. Persze ahhoz, hogy ezt ellenőrizzük, ki kellett kérnünk a MÁV-csoport (MÁV-Start, Volánbusz, MÁV-HÉV) bevételi adatait is. Ezek azt mutatják, hogy márciustól valóban nőtt 600-700 millióval a cégcsoport jegybevétele, aminek jelentős részét – de nem az egészet – megkapta a főváros. Ennél pontosabb arányok jelenleg nincsenek, azokra a nagy októberi elszámolásig várhatunk.

Mint ismert: a főváros és a kormány 2024 márciusában kötött szerződést arról, hogy a BKK elfogadja a járatain a vármegye- és országbérletet, a MÁV-Volánbusz-HÉV pedig továbbra is érvényesnek tekinti a járatain a BKK-bérletet. A változás következtében sok agglomerációs utas inkább vármegyebérletet vett, hiszen az jó Budapestre, és a városkörnyékre egyaránt – ez pedig csökkentette a BKK bevételeit.

Az is, hogy a főváros a Budapest-bérlet árának csökkentésére kényszerült, mert a vármegyebérlet ötven forinttal olcsóbb volt. A főváros végül bőven aláment a vármegyebérlet árának, a csak Budapesten belüli utazásra jogosító BKK-bérlet árát 9500 forintról 8950-re csökkentették. 

A BKK a Telex kérdésére annyit válaszolt, hogy az agglomerációs együttműködés első két hónapjában (március–április) 1,2 milliárd forinttal maradt el a menetdíjbevétel az egy évvel korábbitól. A cég nagyjából erre a havi 600 milliós kiesésre számított. De szerintük az agglomerációs szerződés hatását a bevételekre nem lehet pusztán a menetdíjbevétel felől megítélni, az összbevétel a bevételmegosztással együtt ugyanis kis mértékben ugyan, de növekedett az elmúlt két hónapban 2023 ugyanezen időszakával összevetve.

Azaz az érintett cégek, a BKK, a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összbevétele nőtt annyit, hogy a visszaosztásból származó bevételekkel Budapest még jól is járt.

A lap szerint a számokban két tendencia mutatkozik: 2024-ben az eladott jegyek száma csökkent ugyan, de a bevételek megnövekedtek a fővárossal kötött tarifamegállapodás után, a három cégnél együttesen 600-700 millióval.

 

Hozzátették: az adatokból jól látszik, hogy a MÁV-Start és a Volánbusz bevételei ingadoztak ugyan, de nagy átlagban nem nagyon változtak a márciusi váltás után. A MÁV-HÉV bevételei megugrottak havi 400-500 millióval, nyilván ide számolták el valahogy a százezernyi agglomerációs HÉV-utast, aki március 1-jétől inkább vármegyebérletet vett, hiszen az érvényes lett Budapesten belül is.

Akárhogy is, a MÁV-csoport összbevétele a februári 7,12 milliárd forintról 7,81 milliárd forintra nőtt, ami 691 millió forint növekmény. Ez némileg csökken áprilisban-májusban, de továbbra is jelentős marad. Ha tehát úgy van, ahogy a BKK állítja, akkor ennek a növekménynek a nagy részét Budapest fölözi le.

Így állapodtak meg a tarifarendszerről

Ahogyan arról beszámoltunk, Lázár János és Karácsony Gergely között január végén született megállapodás a Budapest-bérletekről: azok továbbra is érvényesek maradnak a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A közlemény szerint a BKK elfogadja a Pest vármegyére váltott havibérleteket március elsejétől.

Az ügy december végén robbant ki, miután kiderült, hogy a Lázár vezette Építési és Közlekedési Minisztérium elszámolási vita miatt nem akarja meghosszabbítani a fővárossal kötött közszolgálati szerződését. Ez többek között azt jelentette volna, hogy március elseje után nem lehet használni a BKK-bérleteket a vonatokon és HÉV-eken sem.

Az eddigi elszámolás helyett Karácsony és Lázár megállapodott, hogy a Budapest-bérletből, a Pest megyei bérletből és az országbérletből származó bevételt és az ahhoz kapcsolódó menetdíj-kiegészítést – az adott terület sajátosságaitól függően – teljesítményarányosan osztják meg, a Pest megyei havi bérleteket és havi országbérleteket március elsejétől a BKK járatain is elfogadják. Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja.

(Fotó: 168.hu)