Húsz oldalon át sorolja a státusztörvény hibáit a Civil Közoktatási Platform
Az összefoglaló lejegyez minden olyan civil és szakmai kritikát, ami az elmúlt hónapokban felmerült a törvénytervezettel kapcsolatban,
Ahogy a 168.hu is megírta, kedden benyújtotta elfogadásra a Belügyminisztérium a Parlamentnek a státusztörvény-tervezetet, így rövid időn belül elfogadhatja azt az Országgyűlés. Pintér Sándor belügyminiszter ezzel párhuzamosan levelet írt a pedagógusoknak, amelynek meg akarja nyugtatni az érintetteket, hogy nem vezetnek be számukra kedvezőtlen intézkedéseket, és a törvény számukra előnyös változásokat hoz majd.
Pintér Sándor üzenetének nincs köze a valósághoz – írta szerkesztőségünknek küldött levelében a Civil Közoktatási Platform, amely tagjai összegyűjtötték a törvénnyel kapcsolatos, általuk ismert civil, szakmai kritikákat. A több mint húsz oldalas dokumentum feketén-fehéren bizonyítja, hogy a levél valótlan állításokat tartalmaz: a törvény nemhogy megoldaná, csak súlyosbítja az oktatás problémáit, rontja a pedagógusok helyzetét, őket még kiszolgáltatottabb helyzetbe hozza – fogalmaz a közlemény.
„Nagyon fontos látni, hogy a pedagógushiány militáns kezelése érdekében meghozott intézkedések semmilyen tekintettel nincsenek a valódi problémákra, a szülők és diákok jogait is súlyosan sértik. A rémületes állapot megoldása, amelyben nincs, és nem lesz, aki a gyerekeinket tanítsa, még messzebb került. A kormányzat ezt a krízist mindösszesen elhazudni akarja, és a rendőrminisztertől a félkatonai, agresszív intézkedéseket várja”
– fogalmaz a Civil Közoktatási Platform szóvivője.
Az összefoglaló egyebek mellett kiemeli, hogy nem folytak érdemi tárgyalások a tervezet elkészítése során, a törvény bevezetése az eddig is alacsony szintű szakmai autonómiát tovább csökkentené, ugyanakkor növelné a pedagógusok munkaterheit. Kiemelik, hogy a törvény bevezetése a nevelési-oktatási munka minőségét rontaná, károsan hatna a munkahelyi környezetre, tovább sérülne a gyermekek minőségi oktatáshoz való joga és az oktatásban dolgozók szólásszabadsága, érdekérvényesítési lehetőségei, vagyis emberi jogai sérülnének.
A tervezet ellen komoly tüntetések szerveződtek az elmúlt hónapokban, civilek, közéleti szereplők is felszólaltak a státusztörvény kapcsán. Többek között az alábbi pontokat tartalmazza:
- 4 helyett 6 hónapos lenne a próbaidő, ami alatt indoklás nélkül el lehet bárkit bocsájtani,
- a felmentési idő 8 hónapról 60 napra csökkenne,
- azonban ha a munkavállaló kezdeményezi a felmondását, akkor az úgynevezett „lemondási idő” (amíg továbbra is dolgoznia kell) 2 hónap helyett 3 hónapra emelkedne,
- az ingyenesen elrendelhető helyettesítések óraszámát 60-ról 80-ra emelnék,
- bevezetnék a 33-40 órás kötetlen munkaidő intézményen belüli eltöltését
- törvénybe iktatnák, hogy a pedagógusokat szükség esetén áthelyezzék a tankerület egyik iskolájából a másikba,
- meghosszabbítható a tanév, ha nem tudják a 180 tanítási napot megtartani előre nem látható okból.
A Civil Közoktatási Platform részletesen elemzi a tervezet minden pontját és alapos indoklással látja el ellenvéleményét az összefoglalóban.
(Kiemelt kép:Diákok, tanárok és szülők tüntetnek Budapest belvárosában a tanártüntetésen 2022. október 05-én. Fotó: KISBENEDEK ATTILA / AFP )