Kockázatosan sok a túlóra a BKV-nál

Kockázatosan sokat túlóráztatja a BKV a járművezetőket, van olyan, aki már a nyár elején kétszázat begyűjtött a törvényes éves háromszáz órás keretből – közölte az Egységes Közlekedési Szakszervezet. Az EKSZ a napokban hivatalos tájékoztatást kért a vezérigazgatótól, van-e komoly stratégiája a cégnek a létszámhiány megszüntetésére, vagy mindössze további túlóráztatással igyekszik ellátni a szolgáltatást, például a vizes-vb miatti plusz feladatokat is.

2017. július 18., 10:02

Levélben kért pontos kimutatást a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ)  – a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (VKSZSZ)  nevében – a cég vezérigazgatójától, Bolla Tibortól, hogy melyik ágazatban mennyi túlórát használtak már fel a dolgozók a törvényes éves háromszázas keretből. Nem véletlen, hogy az EKSZ elszámoltatja a cégvezetőt, a szakszervezetnél ugyanis megtudták, hogy egyre több sofőrnek emelkedett hirtelen kétszáz fölé a túlórája – közölte Nemes Gábor. A szakszervezeti elnök szerint erősen aggályos, hogy még csak nyár közepe van, s a járművezetők jelentős része már most elhasználta az éves kerete nagyobb részét.

Nemes emlékeztet: a munkáltató akkor sem engedélyezhet észszerűtlenül sok túlórát, ha azt a munkavállaló a plusz pénz reményében maga kéri, hiszen nemcsak az alkalmazottak, hanem az utasok biztonságára is figyelni kell. Márpedig agyonhajszolt járművezetőket kockázatos forgalomba küldeni. A szakszervezet pontos kimutatást kért a vezérigazgatótól, melyik ágazatban mennyi túlóra gyűlt össze.

A fővárosi közlekedési cégnél is egyre nagyobb a munkaerőhiány, s mivel újak nem jelentkeznek tömegével, a cégvezetés a régiek túlóráztatásával igyekszik betömni a szolgáltatásban egyre több helyen keletkező lyukat. Nemes szerint a járművezetők egy része nem maga kéri, hanem mindössze vállalja a felkínált plusz órákat, de félő, hogy a létszámhiány miatt egyre többször kényszerül majd a vezetőség utasítani túlmunkára a sofőröket.

A szakszervezeti vezető attól tart, hogy a létszámhiány megszüntetésére a BKV vezetésének nincs komoly stratégiája, s olyan helyi tűzoltással próbálkozik, amibe beletörhet a bicskája. Ilyen lehet például a törvénytelenül sok túlóra. A szakszervezet azonban nem fogja hagyni, hogy a munkáltató túlhajszolja az embereket, ha másként nem, akkor bírósági úton fogja megakadályozni a törvénytelen mértékű túlóráztatást. Az EKSZ azonban egyelőre várja az őszinte, tényszerű kimutatást a cégvezetőtől, s az adatoktól teszi függővé a további lépéseket, ha szükséges.

A kormány döntése értelmében várhatóan májustól bizonyos krónikus betegségek gyógyszereit – így például a cukorbetegek készítményeit – már nemcsak szakorvos, hanem a háziorvos is felírhatja.