Kivonatta a forgalomból az összes felújított orosz metrókocsit a közlekedési hatóság

2017. június 23., 17:08

Azonnali hatállyal kivonatta a forgalomból mind a hat felújított metrószerelvényt pénteken a Közlekedési Hatóság – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az MTI-vel. Mint írták, a hatóság a meghibásodások miatt típusengedély-felülvizsgálati eljárást indított, a „tényállás" tisztázása folyamatban van, bővebb tájékoztatás ezért csak a későbbiekben adható.

 

A BKV ehhez annyit tett hozzá, hogy „a kivonást követően azonnal megkezdődik a szerelvények soron kívüli átvizsgálása, a fennálló hiányosságok megszüntetése. A vizsgálatok teljes körűek lesznek, ennek megfelelően ki fognak terjedni az egyes berendezések, alkatrészek ellenőrzésére, a műszaki, forgalmi személyzet beavatkozásaira és a funkcionális működésekre is. Ezeknek a vizsgálatoknak az elvégzésére szerelvényenként várhatóan 4-8 napra lesz szükség, így optimális esetben az első szerelvény akár már a jövő hét második felében újból forgalomba állítható lesz." Kivéve persze, ha a Közlekedési Hatóság ezt esetleg nem engedélyezi.

A felújított metrókocsik története már eleve rosszul indult: bár a főváros ragaszkodik hozzá, hogy csak felújították a régi szerelvényeket, kiderült, hogy gyakorlatilag újakat szállítottak oroszok. Tarlós István ezekre a felvetésekre azzal szokott visszavágni, hogy inkább örülni kéne, ha a felújítás áráért új szerelvényeket kaptunk. Csakhogy ha új kocsik beszerzésére ír ki pályázatot a főváros, az orosz szerelvények nem rúghattak volna labdába; azon az áron, amennyiért ezeket felújították, sokkal korszerűbb kocsikat lehetett volna vásárolni. A szerződés szerint 222 metrókocsi felújítása csaknem 220 millió euróba, azaz durván 68 milliárd forintba kerül. (Csak összehasonlításként: a 2-es és 4-es vonalra vásárolt korszerű, automata forgalomra képes 170 darab Alstom kocsit összesen 65 milliárd forintért vette a főváros. Ezek tervezett élettartama azonban 30 év, míg a felújítottakét 20 évben maximálták. Így az új metrókocsik fajlagosan olcsóbban jönnek ki, mint a felújítás után sem jó orosz szerelvények.)

A „felújított" szerelvényekkel aztán az első kocsi március 10-i forgalomba állításának pillanatától csak baj van. Szinte minden nap érkeztek a hírek a kisebb-nagyobb üzemzavarokról, amik között azonban komoly vészhelyzet is volt, mint például amikor egy szerelvény mindkét oldalon kinyitotta az ajtókat és csak a vakszerencsének köszönhető, hogy nem történt nagyobb baj.

A főváros sokáig megpróbálta a szőnyeg alá söpörni a problémát. A főpolgármester például március 30-án azt nyilatkozta, hogy a kezdeti kisebb hibák „normális gyerekbetegségek”, teljesen természetesek. Akkor van baj, tette hozzá, ha egy hónap múlva is előfordulnak. Ezek szerint viszont április 30. óta baj van.

Ehhez képest csak június 8-án lépett a főváros: egy időre az összes felújított szerelvényt kivonták a forgalomból. Most még jobban bekeményítettek. Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója bejelentette: több mint 800 millió forintos kötbérigényt jelentettek be a késedelmek miatt a Metrovagonmasnak. A BKV emellett addig nem küld ki felújításra régi metrószerelvényt, amíg a műszaki állapotok nem javulnak radikálisan, mivel a meghibásodások mértéke már a menetrendszerű utasforgalom lebonyolítását is veszélyeztetheti.

Közölték továbbá, hogy minden szerződéses lehetőséget igénybe vesznek a helyzet javítása érdekében, késedelmi és hibás teljesítési kötbért is bejelentenek és a garanciális jogokat is érvényesítik. Ha a Metrovagonmasnak rövid időn belül nem sikerül jelentős javulást elérnie a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtétele sem zárható ki, amelyek minden következményét az orosz gyárra hárítják.

Az ügy közvetlen előzménye, hogy pénteken az egyik felújított metrószerelvényről nem tudtak az utasok leszállni, mert a vezető nem tudta kinyitni az ajtókat. Bolla Tibor erre reagálva közölte: az utasok nem voltak életveszélyben.