Kiss Ambrus: Minden tárgyalóasztalhoz oda kell ülnünk
Kiss Ambrussal beszélgetett Fiala János a 168 műsorában.
Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes a Keljfeljancsiban.
- Budapest költségvetése az infláció árnyékában
- a fővárosi intézmények két éve nem emelhetnek díjat, de a taxisok igen
- emelkednek-e a budapesti közösségi közlekedés díjai?
- Kiss Ambrus Fürjes Balázzsal tárgyalt
- a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa jövője
– Mennyiben érinti Budapest költségvetését a 7,9 százalékos infláció?
– Ez egy átlagos adat, hiszen ezen belül az élelmiszer-árak növekedése jóval magasabb. Az utolsó adat szerint 10%, aminek természetesen van hatása Budapest költségvetésére, mivel mi biztosítunk étkeztetést azokban az iskolákban, melyek épülete a mi tulajdonunkban van. Ugyanígy érinti az élelmiszerár-növekedés az idősotthonokat is. Az infláció – ami 2008. óta a legmagasabb szinten van -, minden dologi kiadásunkra kihat. Már tavaly több százmillió forintot kellett pótlólag betenni az idősotthonok működtetésébe.
– Egy nappal a taxisok által meghirdetett demonstráció előtt, a kormány engedélyezte a taxis díjak emelését. Miért?
– 2020. óta az önkormányzatok nem emelhettek díjat. Amikor tavaly novemberben tárgyaltunk a taxisokkal, elmondtam nekik, hogy az ár-stop a mi értelmezésünkben mindenkire vonatkozik, ezért nem emelhettük meg a taxis tarifákat. Annyit tudtunk mondani, ha változik a jogszabály, és lehetővé teszik az áremelést, mi tudomásul vesszük. A taxisok február 16-ára demonstrációt hirdettek, a Kormányhivatal és az ITM pedig február 15-án délután levélben értesítette a taxis szervezeteket, hogy lehet árat emelni.
– Ez összefügg a taxisok lobbierejével?
– Nem tudom. Bizonyítani nem tudom, sejtetni pedig felesleges.
– Mennyire bátorodott fel a taxisok eredménye láttán?
– Biztosan nincs a lehetőségeink között, hogy csak erősebben kell kérnünk, és a kormány megváltozik irányunkban.
– Egyébként minek az árát emelné, ha lehetőségében állna?
– Jelen pillanatban semmit… különösen a tömegközlekedés árait nem, mert az csak tovább csökkentené az utasforgalmat. Furcsa, hogy az összes önkormányzatoktól elvették az emelés jogát, csak a taxisokkal tettek kivételt, pont most. Tudomásul vettük. A taxi tarifát törvény határozza meg, utoljára 2018 júliusában emelték meg.
– A 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedése mekkora költség?
– 2021 szeptemberében azért döntöttünk így, mert akkor éppen nagyon megrekedt a közösségi közlekedésben utazók száma annak ellenére, hogy enyhült a járványhelyzet. A BKK klasszikus promóciós eszközei sem hoztak átütő eredményt, így azt gondoltuk: az előre menekülés a helyes út. Az ingyenesség bevezetése a 14 éven aluliak számára azzal járt, hogy ami elveszett az ár-bevételben, az a felnőtt utazási bérletekből visszajött, tehát az utaslétszám növekedett
– Kormánypárti politikusok mostanában kevesebbet bírálják a biciklisávokat. Beváltak?
– Ez hosszútávon nem tud másképp alakulni egy nagyváros esetében. Korrekciókat végeztünk a biciklisávok esetében, már nem áll fenn, hogy a körúttól érdemben vettünk volna el autós helyeket. A kormány kevesebbet beszél Budapestről, és többet az ellenzék miniszterelnök-jelöltjéről.
– Térjünk át a Zöld munkacsoport munkájára!
– A Nyitott Budapest jegyében minél több szereplőnek szeretnénk a döntéshozatali folyamatokba beleszólási lehetőséget biztosítani. Tematikus munkacsoportokat hoztunk létre civil szervezetek számára. A munkacsoportokkal nagy, átfogó ügyeket vitatunk meg. A Városligetben egyébként most új helyzet nincs, mindenki – kormányoldal, ellenzék - a parlamenti választás rá nézve kedvező eredményében bízik.
– A Szegedi úti felüljáró a Főváros kompetenciája?
– Van egy kormányzati célkitűzés az autómentes Városligetről, ehhez a projekthez kapcsolódik a Szegedi úti felüljáró vagy átjáró kérdése. Vita alakult ki, a felüljáró megépítésének most nincs társadalmi támogatottsága. A projektet a Budapesti Fejlesztési Központ viszi, de a mi kollégáink is ennél az asztalnál ülnek, ahogy a XIII. kerület első embere is. Szolidárisak vagyunk a polgármesterrel, aki most azt gondolja, nem jó irány, amit a Budapesti Fejlesztési Központ képvisel.
– Hogy áll a Galvani híd terve?
– Megvannak az építési engedélyek, de nincs kompromisszum, hogy merre fusson ki a híd a pesti oldalon. Ebben a IX. és a XIX. kerület is érintett, miközben a projektet nem a Főváros valósítja meg.
– Találkozott-e a héten Fürjes Balázzsal?
– Igen, a Városházán, az irodámban. Az Egészséges Budapest 2022. évi 10 milliárd forintos felosztásáról egyeztettünk. Szó volt még az Aquincumi híd tervezésének forrásbiztosításáról és az M3-as metró két állomásának (Göncz Árpád városközpont és Határ út) akadálymentesítéséről is.
– Milyen jövőt jósol a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának?
– Ez a választások eredményétől függ. Hadd mondjam el, amíg működött, addig sem értünk el vele nagy eredményeket, sőt, hiába állapodtunk meg egy-egy projektben, sokszor nem valósult meg. Nekünk az a feladatunk, hogy minden tárgyalóasztalhoz oda kell ülnünk.
A teljes interjú: https://www.youtube.com/watch?v=9WwydjEIHDI
(Kiemelt kép: Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes háttérbeszélgetést tart a Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésének előterjesztéseiről, aktuális kérdésekről 2021. augusztus 27-én. Fotó: Adrián Zoltán / 168.hu)