Kinek a kezébe kerülhet a Malév?
Nemcsak nálunk, de hazájában is gondokkal küszködik a Malév fő tulajdonosa, Borisz Abramovics. Az érdekeltségébe tartozó orosz légitársaság komoly pénzügyi problémákkal küzd, tartozásai miatt járatokat kellett elhalasztania. Ráadásul éles tulajdonlási harc is folyik a cégben, aminek kimenetele a Malévot is érintheti: akár az orosz állam ellenőrzése alá is kerülhet.
Az AiRUnion szövetség körül kialakult helyzet nehezen áttekinthető, de annyi bizonyos, hogy szerdán a Moszkvából induló összes járatát elhalasztotta, mivel adósságai miatt nem tudta feltankolni a gépeket. Kedden Krasznojarszkból a KrasAir - az AiRUnion legnagyobb társasága - hét reggeli járata több órás késéssel indult ugyancsak azért, mert a gépek a társaság adósságai miatt nem jutottak üzemanyaghoz: a gépek feltöltését csak azt követően kezdték meg, hogy a KrasAir átutalt a kerozint szállító Szibir Avia Szervisznek 9 millió rubelt, ezt követően viszont a déli járatok nem tudtak elindulni. A KrasAir a nap folyamán még további 8 millió rubelt utalt át, de a Dusanbéba tartó járat feltöltésére így sem futotta, azt szerdára halasztották.
A cégcsoportban állami és magántulajdon egyaránt van. A kusza viszonyok rendezésére a tervek szerint a Rostechnologii állami korporáció megkapja az AiRUnion társaságaiban lévő állami részesedéseket, vagyis a KrasAir - a legnagyobb társaság - 51, a DAL 50,04 és a Samara 46,5 százalékát. A szövetség fő magánrészvényesei Borisz és Alekszandr Abramovics, akik a KrasAir és a Samara 40-40, a DAL 48,6, az OmskAvia mintegy 70 és a SibAviatrans 100 százalékát birtokolják. A dolgot bonyolítja, hogy egy tavalyi rendelet értelmében a szövetségnek novemberig kellett volna Rt-vé alakulni a magánrészvényesek többségi tulajdonával, de nézeteltérés támadt a vagyon értékelése körül, mivel a könyvvizsgáló cég szerint a többség az állam kezében van: az állami részt az egész 58 százalékára értékelte. Az AiRUnion magánrészvényesei vitatják ezt.
Az Rt idén január 17-én tartott első közgyűlése ennek megfelelően nem tudta elfogadni az értékelést, illetve az átalakuláshoz szükséges dokumentumokat. A Rostechnologii márciusban javasolta, hogy az Állami Vagyonkezelő adja tulajdonába a nála lévő paketteket, s ezt a közlekedési minisztérium támogatta. Konkrét megoldás azonban még nincs.
A Rostechnologii mintegy egymilliárd dollárban jelölte meg a szövetség adósságait, s ígérte a folyó fizetések rendezését, valamint az adóssági helyzet vizsgálatát. A múlt héten az AiRUnion megállapodott legnagyobb hitelezőjével, a repülőterek üzemanyag-ellátásával foglalkozó TOAP céggel adósságai átstrukturálásáról s egyben arról, hogy a cég visszavonja az AiRUnion ellen benyújtott összes bírósági keresetét. Ez szakértők szerint azzal is összefügg, hogy a Rostechnologii vezetés tárgyalásokat kezdett a TOAP megvásárlásáról.
Az AiRUnion a tervek szerint hamarosan az orosz piac mintegy 25 százalékát fedi majd le. A szövetségben fő tulajdonos Borisz Abramovics közvetve tulajdonos a Malév magyar légitársaságban az Airbridge Zrt. 49 százalékán keresztül, de a magyar társaságban tartott részéhez állítása szerint továbbra sem lesz köze az orosz állami korporációnak. Ennek ellentmondani látszik, hogy a Rostechnologii korábban azt nyilatkozta: a tulajdoni részek meghatározása kapcsán a Malév bevitele is szóba került.