Súlyos lesz így a karácsony, aranyárban az édességek – ez az oka
Hamarosan megkezdőnek a karácsonyi nagy bevásárlások, de aki idén édességet akar venni, annak bizony mélyen a zsebébe kell majd nyúlnia.
Nincs karácsony édesség nélkül, ugyanakkor idén jócskán a pénztárcánk mélyére kell nézni, ha szeretnénk az ünnepeket cukros finomságokkal is feldobni. A Magyar Édességgyártók Szövetségének karácsony előtti sajtótájékoztatóján ugyanis arról számoltak be, hogy az elemzők előrejelzésével ellentétben nem stabilizálódott a kakaó tonnánkénti ára, így nagy eséllyel további áremelésekre lehet számítani az édességek piacán – írta meg az economx.hu.
Aranyárban a szaloncukor
A szövetség elnöke, Sánta Sándor boros drágulásról számolt be a sajtótájékoztatón, elmondása szerint a csokoládé 10 százalékkal, míg a cukor ára 50 százalékkal emelkedett az elmúlt negyedévben. Ebből következik, hogy az ünnepek közeledtével, aki édességet szeretne vásárolni, jól meg kell fontolja, mi kerül a kosárba, ugyanis a karácsonykor nagyon népszerű szaloncukrok ára is jócskán elszalad. A szövetség elnöke elmondta, egy középkategóriás szaloncukrot 5500-7000 forint között lehet megvásárolni kilónként, míg a prémium kategóriás termékek ára 13000-16500 forint között mozog.
Kevesebb lehet az eladás
Ezek alapján Sánta Sándor úgy véli idén decemberben kevesebb lesz az eladott édességek mennyisége, viszont a drágulás miatt magasabb bevételre számítanak 2023-hoz képest. Tavaly egyébként csokimikulásból 900 tonnányit vásároltak meg a magyarok, idén csak 850 tonnával kalkulálnak a szakemberek, ami nagyjából 8 milliárd forintos bevételt jelent. Szaloncukor fronton 3-3,5 tonna eladására számítanak, az áremelkedésekkel összhangban ez mintegy 20 milliárd forintos bevételt jelent. A szövetség számításai szerint az összes decemberi édességforgalom 50 milliárd forint körül lesz – írja a lap.
Ezért emelkedhet az édességek ára
A fentebb említett kakaó problémákon túl az áremelkedésben közrejátszik a munkabérek emelkedése, valamint a logisztika és a fuvarozás területén tapasztalható drágulás, illetve a csomagolóanyagok árának emelkedése is. Sánta Sándor elmondása szerint például a papír 50 százalékkal, míg a fólia 70 százalékkal lett drágább. A szövetség elnöke egyébként hozzátette, hogy a drágulás nincs hatással a minőségre, de az elképzelhető, hogy egyes termékek esetén igény lesz a kisebb kiszerelésekre is.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Shutterstock)