Kisebb lesz a gyerekek közt is népszerű édesség
Csökken a mérete az egyik népszerű édességnek, a 7 days croissant-jainak a Nébih tájékoztatása szerint.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján hétfőn megjelent két tájékoztatás arról, hogy csökken a népszerű édesség, a 7 Days croissant-jainak mérete a közeljövőben – írta meg az Index. Az oldalon közölt adatok szerint a változtatás két terméket érint: a „7 Days Doub!e Max mini croissant kakaós és vaníliás ízű” árut, valamint a „7 Days mini croissant” néven futó terméket (amely egyébként szintén kakaós/vaníliás töltelékkel kapható).
Mindkét termékre igaz, hogy eddig 200 grammos kiszerelésben árulták – ez az, ami a Nébih közlése szerint most lecsökken 185 grammra. A közlemények szerint a 200 grammos termékek forgalomból való kivezetése mindkét árunál megtörténik a következő 6 hónapban. Nem ezek az egyedüli termékek, melyeknek mérete az utóbbi időben kisebb lett. A Nébih oldalán április 5-ig bezárólag követhetőek vissza a kiszereléscsökkenések, ezek szerint azóta 65 különböző tételnél csökken a termék mérete.
Nem csak az édességek mérete csökken
Ahogy az említett listán is látszik, nem csupán édességeknél figyelhető meg zsugorfláció, a zsugorodás és az infláció szavakból képzett kifejezés, amely egy új inflációs jelenség. A rejtett áremelésnek vagy „legrammozásnak” is nevezett módszerrel a vállalatok nem a termékeik drágításával érnek el nagyobb haszon rátát, hanem a kínált árucikk mennyiségének csökkentésével, mérsékelve így az előállítási vagy beszerzési költséget. Ennek a módszernek köszönhetően hazánkban az elmúlt pár hónapban az édességek mellett csökkent a mérete különféle mosogatószereknek, tejtermékeknek, alkoholmentes italoknak, sőt, még állateledeleknek is.
A magyar kormány rendeletben próbált szembeszállni a zsugorinflációs gyakorlattal, március 1-jén lépett életbe az a rendelet, mely szerint az egymilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszer-kereskedőknek figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezniük, ha egy termékük kiszerelése csökkent. Minden érintett termék elé ki kell, hogy kerüljön a piros felkiáltójel, és a szöveg: “Vigyázz, a termék kisebb lett!” Továbbra is maradt viszont kiskapu a gyártók számára, amit maga a rendelet határozott meg. Eszerint ha a zsugorodó termék eredeti méretű változatát fél éven keresztül továbbra is forgalmazzák, akkor nem kell feltüntetni az új árucikk mellett a zsugorodás tényét.
(Kép forrása: Pixabay)