Jogosítványt szerezni ma nehezebb, mint valaha, mutatjuk az okát
Az utóbbi hónapokban drasztikusan megnőtt a forgalmi vizsgán elbukó tanulóvezetők aránya, így egyre több fiatal szembesül azzal, hogy jogosítványhoz jutni ma már sokkal nehezebb és költségesebb, mint néhány éve.
A HVG beszámolója szerint látványosan megugrott a forgalmi vizsgán elbukó tanulóvezetők száma Magyarországon, különösen a B kategóriás jogosítvány megszerzése során. Az EBX – Egyesület a Balesetmentes Közlekedésért – friss adatai szerint a forgalmi vizsgán a bukási arány jelenleg 54 % körül mozog, ami minden eddiginél magasabb érték.
Soha nem volt ilyen nehéz jogosítványhoz jutni
Ez azt jelenti, hogy tízből több mint öt tanuló nem megy át elsőre a vizsgán, ami nemcsak a jogosítványszerzés folyamatát hosszabbítja meg, de jelentős többletköltséget is ró a jelentkezőkre. A vizsgadíj önmagában több tízezer forint, és az újabb vizsgaidőpontig gyakran további órákat is kell venni – ez pedig súlyos terhet jelenthet a családoknak és a fiatal felnőtteknek.
A problémát több tényező is súlyosbítja. Egyrészt a vizsgáztatás szigorodott, másrészt a vizsgahelyzetek gyakran stresszt, bizonytalanságot váltanak ki a tanulókból – különösen akkor, ha nem elég gyakorlatias vagy életszerű a felkészítés. Emellett a vizsgaidőpontokra akár hónapokat kell várni, így az elbukott vizsga nemcsak anyagi, hanem időbeli akadály is.
A több bukásban ugyanakkor az is közrejátszik, hogy megváltozott a tanulók összetétele, nem azokkal a képességekkel rendelkeznek, mint korábban. Kingl László, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezetének (AVOSZ) elnöke elnöke szerint a most vezetni tanuló generáció már a számítógépes világban nőtt fel, aminek rengeteg jó és rossz velejárója is van – utóbbiak közé tartozik az is, hogy motorikus képességeik kevésbé fejlettek, mint az előző nemzedékeknek.
A helyzet miatt több autósiskola és szakmai szervezet is aggodalmát fejezte ki. Szerintük rendszerszintű problémák húzódnak meg a számok mögött: hiányos a gyakorlati képzés, kevés a vizsgabiztos, és a tanulók egy része nem kap elég lehetőséget arra, hogy felkészüljön a valós forgalmi helyzetekre. Az oktatók egy része úgy véli, hogy nem az elvárások magasak, hanem az oktatás színvonala egyenetlen – különösen nagy a különbség a városi és a kisebb településeken működő autósiskolák között.
A cikk kiemeli: a tanulók többsége a forgalmi vizsgától tart leginkább, nem véletlenül. Ez az a pont, ahol az elmélet és a gyakorlat találkozik, és egyetlen hiba is azonnali bukást jelenthet. A vizsgabiztosok ráadásul – bár egységes protokoll szerint dolgoznak – eltérő szigorral értékelhetik ugyanazt a helyzetet. Ebből fakad a tanulók körében elterjedt érzés: a forgalmi vizsga „szerencse kérdése” is lehet.
Az EBX szerint az egyik megoldás az lehetne, ha több időt és támogatást kapnának a tanulók a gyakorlati felkészülés során, és az oktatás is modernebb, élményszerűbb formát öltene. Emellett fontos lenne a vizsgarendszer átláthatóságának növelése és a vizsgáztatói gyakorlatok egységesítése.
Egyre többen érzik úgy, a jogosítvány megszerzése ma már nemcsak tudás, hanem pénz, idő és stressztűrés kérdése is. Az oktatási és vizsgarendszer reformjára sürgető igény mutatkozik – különben félő, hogy a fiatal generáció egyre nagyobb része végül eláll attól, hogy vezetői engedélyt szerezzen. Ez pedig hosszú távon nemcsak egyéni, hanem társadalmi szinten is problémákat okozhat.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)