Jogosítvány az időseknek? Kötelező vizsga jöhet, újra napirenden a szabályozás
Az Európai Bizottság a közlekedés biztonságának növelése érdekében azt tervezi, hogy a 70 év feletti gépjárművezetők számára szigorúbb ellenőrzéseket vezet be.
Jelenleg Magyarországon a 70 év feletti sofőröknek kétévente orvosi alkalmassági vizsgálaton kell részt venniük a jogosítványuk meghosszabbításához. Az új javaslat szerint – amelyről a vezess.hu számol be a Spravy híre alapján – azonban ennél gyakoribb és alaposabb vizsgálatokra lenne szükség, beleértve az elméleti és gyakorlati vizsgák újbóli letételét is. A szabálymódosítás egyelőre javaslat szintjén van, és az Európai Parlament, valamint a Tanács tárgyalásokat folytat az ügyben.
A jogosítvány megtartásához szigorúbb ellenőrzéseken kell átesni
A jogosítványszerzés Magyarországon több lépésből áll: a jelentkezőnek be kell töltenie a 17. életévét, orvosi alkalmassági vizsgálaton kell megfelelnie, rendelkeznie kell alapfokú iskolai végzettséggel, részt kell vennie egy 28 tanórás elméleti képzésen, amely KRESZ-vizsgával zárul, valamint egy 29 tanórából és 1 vizsgaórából álló gyakorlati képzést is teljesítenie kell. Ezenkívül sikeres elsősegélynyújtási vizsgát is kell tennie.
Az orvosi alkalmassági vizsgálatok érvényessége életkor szerint változik:
- 50 éves kor alatt 10 év
- 50–60 év között 5 év
- 60–70 év között 3 év
- 70 év felett 2 év
A javaslat célja a közúti balesetek számának csökkentése azáltal, hogy biztosítják az idősebb sofőrök megfelelő vezetési képességeit. A tervezett intézkedések részletei még kidolgozás alatt állnak, és a szabálymódosítás elfogadása esetén a 70 év feletti vezetők szigorúbb ellenőrzésekre számíthatnak a jövőben.
A közlekedésbiztonság javítása érdekében felmerült az is, hogy a friss jogosítvánnyal rendelkező, fiatal vezetők is kockázatot jelenthetnek az utakon. Jelenleg a tanulóvezetőknek nem tartanak rutinpályás órákat, és külön vizsga sincs belőle, valamint nem kötelező vezetéstechnikai tréningen részt venniük. Ezért felvetették, hogy a kezdő jogosítvánnyal rendelkezők számára vezetéstechnikai tréningeket kellene bevezetni, és korlátozni kellene a vezethető autók teljesítményét, például 150 lóerőnél erősebb autót ne lehessen vezetni minimum 2 évig.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)