Iskolai mobiltelefonstop: itt vannak a tiltás tapasztalatai, mutatjuk, hogy trükköznek a diákok
Az iskolákból kitiltották a mobiltelefonokat, ám a diákokat ez nem tartja vissza attól, hogy becsempésszék a készülékeiket.
Ahogyan arról lapunk is több ízben beszámolt az iskolákból kitiltották a mobiltelefonokat, ami azt jelenti, hogy a diákoknak az intézménybe érkezéskor le kell adniuk a készülékeiket. Persze a tilalom alaposan kiverte sokaknál a biztosítékot, a budapesti Madách Imre Gimnázium még menesztették is azt követően, hogy közölte, ők nem fogják elvenni a tanulóktól a telefonokat.
Megpróbálják kijátszani a rendszert
A tilalom kapcsán persze furcsa dolgok is napvilágot láttak, egyebek között kiderült, hogy a felnőttképzésben résztvevőktől is elveszik a készülékeket, ugyanis a rendelet szövege nem konkretizálja az életkort. A tiltás már közel egy hónapja működik az iskolákban, de nem minden megy mindig flottul, egyes diákok ugyanis megpróbálják kijátszani a rendszert.
Mobiltelefon nélkül is van élet
Az Index cikke szerint a legnépszerűbb módszer nyilvánvalóan a kéttelefonos megoldás, amikor a tanuló egyet lead, egyet pedig magánál tart titokban. Szalai Gábor, a Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium igazgatója viszont azt mondja, ezek a gyerekek általában elég gyorsan lebuknak.
Volt, hogy a tanár megosztott valamit velük online, azért, hogy majd nézzék meg otthon, és meglepve tapasztalta, hogy valaki már vissza is igazolta, hogy megkapta és látta. Így önmagát buktatta le
– árulta el a portálnak az igazgató, aki azt is kiemelte, hogy a gyerekek alapvetően elég jól viselik a változást. Mint mondja, a diákok leleményesek és rugalmasak, lefoglalják magukat.
Különböző kártyajátékokat hoznak be, csocsóznak, pingpongoznak és az udvaron játszanak a szünetek alatt.
Nem csak itthon tilos
Fontos kiemelni egyébként, hogy nem Magyarország az első, ahol tiltják az iskolai mobilhasználatot. Norvégiában, Finnországban, Svédországban, Hollandiában és Olaszországban is hasonló a rend, Luxemburgban pedig hamarosan parlamenti vitát tartanak a kérdés kapcsán.
Megoszlanak a vélemények
Az iskolai mobilozás kapcsán egyébként a pszichológusok között is megoszlanak a vélemények. Amint azt portálunk is megírta Hal Melinda az M1 48 perc című műsorában beszélt arról pár héttel ezelőtt, hogy az okoskütyük használata rontja a mentális egészséget, nagy mértékben hat a kulturális életre, összességében pedig a hatására romlik az életminőség is. A WHO ajánlását idézve Hal Melinda arról beszélt, hogy az Egészségügyi Világszervezet hároméves korig nulla perc képernyőidőt javasol, a tinédzserkorig pedig összesen legfeljebb egy órát naponta. F. Takács István kollégája véleményével szemben úgy vélekedett: nem biztos, hogy központi szabályozásra van szükség az okoskészülékek használatát illetően, de fontos beszélni erről, jó, ha van tudományos vita róla. F. Takács István szerint jelenleg nincs megfelelő tudományos mérőeszköz arra, hogy hol kezdődik az addiktív viselkedés, a problémás eszközhasználat. Beszélgetőtársa azonban úgy látja: amikor az életminőség romlását tapasztaljuk a fiataloknál – például mozgásszervi problémákat, depressziót, szorongást, személyiségtorzulást vagy jelentős pornográfiahasználatot – akkor beavatkozásra, kezelésre van szükség. További részletek ebben a cikkünkben.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Freepik)