Retteghetnek az influenszerek, razziázik a fogyasztóvédelem
A fogyasztóvédelem vizsgálatsorozatot indít az influenszerek körében, hogy megfékezzék a rejtett reklámokat és a megtévesztő online tartalmakat.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a fogyasztóvédelmi hatóság egyre szigorúbban lép fel azokkal az influenszerekkel szemben, akik a közösségi médiában nem megfelelően jelölik meg a reklámtartalmakat, vagy éppen félrevezető módon népszerűsítenek termékeket, szolgáltatásokat. A hatóság most átfogó ellenőrzésbe kezd, amelynek célja, hogy kiszűrje a rejtett hirdetéseket, és megakadályozza, hogy a követők – köztük fiatalkorúak – tudtukon kívül reklámnak minősülő tartalmakkal találkozzanak – írta meg az Infostart.
Célkeresztben az influenszerek
Az influenszerek már évek óta fontos szereplői a digitális gazdaságnak, befolyásuk sok esetben meghaladja a hagyományos reklámfelületekét. A probléma akkor jelentkezik, amikor a véleményvezérek nem tüntetik fel egyértelműen, hogy egy-egy poszt, videó vagy történet fizetett hirdetés, szponzorált tartalom. A hatóságok szerint ez nemcsak etikailag kifogásolható, hanem jogsértő is. A fogyasztóvédelmi törvény ugyanis világosan kimondja, hogy a reklámot egyértelműen fel kell tüntetni – különösen, ha az befolyásolhatja a vásárlói döntéseket.
A most induló ellenőrzések nemcsak a legismertebb influenszereket érinthetik, hanem azokat a kisebb követőtáborral rendelkező „mikroinfluenszereket” is, akik egy-egy réspiacon komoly eléréssel rendelkeznek. A hatóság külön figyelmet fordít az olyan tartalmakra, amelyek egészségügyi termékeket, étrend-kiegészítőket, szépségápolási szereket vagy pénzügyi szolgáltatásokat népszerűsítenek – mivel ezek kiemelten érzékeny területek, ahol a félrevezetés súlyos következményekkel járhat.
A GVH már korábban is végzett hasonló vizsgálatokat, és több influenszert is figyelmeztetésben vagy pénzbírságban részesített. A mostani akció azonban az eddigi legátfogóbbnak ígérkezik. A hatóság közlése szerint céljuk nem a büntetés, hanem a szemléletformálás: azt szeretnék elérni, hogy az influenszerek tudatosabban és szabályosan kommunikáljanak, a követők pedig pontosan tudják, mikor néznek reklámot.
A hatóság emellett az influenszerek partnereit – azaz a márkákat, reklámügynökségeket, forgalmazókat – is vizsgálat alá vonhatja, hiszen a reklámtartalmak mögötti megrendelői oldal is felelős a szabályos kommunikációért. Ez
különösen fontos ott, ahol gyermekek vagy fiatalkorúak a célcsoport, hiszen az ő védelmük kiemelt szempont a fogyasztóvédelmi fellépés során.
A fogyasztóvédelem arra ösztönzi az influenszereket, hogy használják a közösségi médiaplatformok által biztosított hirdetésjelölő funkciókat (pl. „fizetett partnerség”, „szponzorált tartalom” címke), valamint hogy saját maguk is tüntessék fel világosan, ha egy posztért ellenszolgáltatást kaptak. Az átlátható kommunikáció nemcsak jogszabályi elvárás, hanem a hitelesség megőrzésének is alapfeltétele.
A következő hónapokban tehát érdemes lesz fokozott figyelemmel követni, hogyan változik az influenszerek kommunikációs gyakorlata. Aki nem alkalmazkodik a szabályokhoz, komoly bírságokra számíthat – a fogyasztóvédelem ugyanis egyértelművé tette: eljött az átláthatóság ideje a közösségi médiában.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)