Fokozódik a home office terjedése, nem mindenki örül ennek
Vannak munkavállalók, akik szívesen dolgoznak irodai körülmények között, de a céges irodába nem mehetnek, számukra is van megoldás.
A hibrid munka a következő években várhatóan tovább fog terjedni. Ezt állapítja meg a hagyományos irodai munkát és a home office-t ötvöző munkavégzési formáról a szociális, foglalkoztatási és munkaügyi kérdésekkel foglalkozó uniós ügynökség, az Eurofound friss jelentése. A kutatás szerint a távközlés, a digitális eszközök, platformok további fejlődése jó hatással van a hibrid munka terjedésére – írja a Portfolio.
Mint írják, a rugalmasságra, a távmunkára vonatkozó munkavállalói igényeket kielégítő hibrid munkavégzés a cégek számára is számos előnyt adhat: az irodák felszabaduló helyiségei révén csökkenhetnek a kiadásaik, valamint a fenntarthatóság jegyében azzal is büszkélkedhetnek, hogy a kevesebb ingázás révén még a széndioxid-kibocsátás mértéke is csökken.
A hibrid munkavégzés a koronavírus-járvány idején terjedt el szélesebb körben a home office és a távmunka robbanásszerű térnyerésével.
A Boston Consulting Group által 2020 végén – vagyis a koronavírus-járvány első, lezárásokkal és így a home office robbanásszerű terjedésével kísért időszakában – felvett globális felmérése azt mutatta, hogy 31 százalékról 51 százalékra nőtt a Covid előtti időszakhoz képest azok aránya, akik teljes mértékben vagy részmunkaidőben otthonról dolgoztak.
A home office-ban dolgozók arányát tekintve azonban jelentős eltérés volt az egyes országok között, az otthoni távmunka elterjedtségének
mértéke jellemzően az adott ország gazdasági fejlettségéhez kapcsolódott.
A hibrid munkavégzéssel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatok kapcsán egy konkrét magyarországi esetet is megemlít az Eurofound jelentése.
Egy meg nem nevezett, 3300 főt alkalmazó hazai pénzügyi intézménynél azokban a munkakörökben, ahol a távmunka lehetséges, a munkavállalóknak a havi munkaóráik legalább felét kell ledolgozniuk az irodában. A munkát reggel 7 és este 8 óra között rugalmasan lehet ütemezni, annyi megkötést szabtak csak meg, hogy a meetingeket 8 és 17 óra között kell megtartani.
A hibrid munkavégzésre való áttérés mögött a munkavállalók rugalmas munkaidőbeosztás iránti általános igénye, valamint bankszektorban tapasztalható növekvő szakemberhiány állt. Az új modell bevezetésével így a cég egyszerre erősíthette a lojalitást és a bizalmat a meglévő munkatársai körében, valamint növelte vonzerejét a fiatal álláskeresők szemében – olvasható a Portfolio összefoglalójában.
Olyan eseteket is megemlít az Eurofound jelentése, amikor a cégek a székhelyüktől nagyobb távolságra élő, de a home office-t kevésbé preferáló dolgozóik számára külön irodát, egyfajta working hubot hoztak létre.
Ennek kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a litván főváros, Vilnius önkormányzata például úgy támogatja a távmunkát, hogy a belvárosban WiFi-vel felszerelt, bárki által ingyenesen használható mobil munkaállomásokat hozott létre.
(Kép forrása: Pexels.com)