Hivatalos, hogy két utasszállító Airbust vesz a honvédség – kérdés, mire használják majd

2017. december 20., 12:37

Szerző:

Két A319-es Airbust vásárol a Magyar Honvédség – jelentette be Simicskó István honvédelmi miniszter, amit egyébként már egy hete tudunk.

A Magyar Nemzet eredetileg múlt szerdán írta meg a gépvásárlást, amelyek közül kettőt a nemrég csődbe ment Air Berlin légitársaságtól akar megvenni. Vasárnapi cikkében a lap már felvételt is közöl egy Airbus A319-esről, amelyet egy cseh spotter kapott lencsevégre Ostravában. A felvételt később Centaureaux művésznéven valaki posztolta is a Facebookon, az ő közlése szerint pedig ez a repülőgép a „Maďarský Air Force One...”, vagyis a magyar légierő első számú repülőgépe lesz. Egyébként az Air Berlin D–ABGM lajstromjelű repülőgépéről van szó, amelyet ideiglenes máltai lajstrommal vittek Ostravába, miután Rómában, a Fiumicino repülőtéren átfestették. A katonai jelleget erősítendő a gépet szürkére festették, a magyar felségjeleket és feliratokat matrica fedte, amikor lefotózták.

A beszerzési árról a politikus annyit mondott, ez a géptípus újonnan 70-80 millió euróba (21-25 milliárd forintba) kerül, de ezeket a nyolc-kilenc éves gépeket ennek az árnak kevesebb mint feléért sikerült megvenni. 

Benkő Tibor vezérkari főnök megjegyezte: kedvező ár-érték arányban sikerült beszerezni a gépeket. A beszerzési összeg nemcsak a gépeket, hanem a pilóták, valamint a technikai személyzet kiképzését, felkészítését és a kecskeméti repülőtér üzemeltetési feltételeinek megteremtését is fedezi – hangzott el. 

A vezérkari főnök elmondta: ezek az Airbusok többcélú katonai feladat ellátására alkalmas csapatszállító repülőgépek.

Utóbbi kijelentés nem pontosan érthető, hiszen bár átalakítások nélkül valóban alkalmas lehet katonák szállítására, más katonai célú feladatra kérdéses. Hiszen a katonai és kereskedelmi utasszállító gépek felszereltsége és képességei között óriási a különbség. Ha pedig átalakításokat is eszközölnek, a vételi árnál sokkal nagyobb lesz a végösszeg.

 1985-ben az amerikai hadsereg egy McDonnell Douglas D8-as utasszállítót használt katonái hazaszállítására egy kairói misszióból. A gép lezuhant, 248 katona és a személyzet nyolc tagja hunyt el a balesetben. A kifejezetten utasszállításra kialakított gép vesztét a végső vizsgálat szerint az okozta, hogy a szárnyakon felgyülemlett jég és a túlsúly elnehezítette a gépet, amely így nem tudott megfelelően emelkedni. Az utasszállító használatakor nem vették számításba, hogy bár a csomagok és a gépen tartózkodó emberek száma megfelelt az előírtaknak, de a katonák testsúlya az átlagosnál több, ugyanúgy, mint csomagjaiké is.