Globális pilótahány alakulhat ki, kevesen választják már ezt a pályát

A járvány miatt sok pilóta hagyta el a pályát vagy vonult nyugdíjba, ezért a turizmus újraindulásával globális pilótahiány alakulhat ki.

2021. május 18., 08:08

Szerző:

A járvány a pilótaképző intézményeknek is nehézséget okoz, a légi forgalom és a turizmus visszaesése csökkenti a szakma vonzerejét, ráadásul a határok lezárása miatt is kevesebb diák vesz részt az oktatásban - írja a Világgazdaság.

"Az országhatárok lezárása és a kötelező távolságtartás miatt online zajlik a képzésünk tantermi része. A kialakult helyzethez képest szép számmal érkeztek hozzánk diákok, jelenleg 160-an vesznek részt a képzéseinken, de tavaly még így is 30 százalékos volt a visszaesés" - mondta a lapnak Bánki Róbert, az Airwin Aviator School igazgatója. Hasonló tendenciákról számolt be Lezsovits Marcell, a Cavok Aviation igazgatója is: főleg a járvány és a lezárások miatti félelem miatt vesznek részt a korábbinál kevesebben a képzésben. A légitársaságok leépítenek, a kezdő pilóták világszerte nehezen helyezkednek el.

Az utazások az előrejelzések szerint 2022-re állhatnak helyre, vagyis akik most kezdik a képzést, már újból emelkedő iparágra számíthatnak, mire végeznek. Igaz, a fellendülés nem lesz egységes világszerte, ez nagyban függ a szabadidős célú utazások indulásától. A hazai frissen végzettek általában először kisebb cégeknél, fapados légitársaságoknál helyezkednek el, és csaknem nettó 900 ezer forint kezdő fizetésre számíthatnak Bánki Róbert tájékoztatása szerint.

A pályakezdők többek között a Ryanairnél, a Wizz Airnél vagy a Travel Service-nél indíthatják el karrierjüket. Mások inkább business jeteknél és kisebb cégeknél helyezkednek el, vagy kisgépes oktatók lesznek. Most még nincs pilótahiány, de a légi közlekedés újraindulásával ismét több pilótára lesz szükség. A nemzetközi előrejelzések szerint a következő tíz évben 150 ezer pilóta megy nyugdíjba, és mintegy 215 ezer új kapitányra lesz szükség - olvasható a Világgazdaságban.

(Kiemelt kép: Alföldi Bence elsőtiszt integet, miután megérkezett a magyar hátterű Wizz Air diszkont légitársaság első Airbus A321neo típusú, halkabban és gazdaságosabban üzemeltethető repülőgépe a Liszt Ferenc-repülőtérre 2019. március 7-én. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Tegyünk világos vállalást: amíg nemzeti kormány áll az ország élén, Magyarország nem lép be az orosz-ukrán háborúba senkinek az oldalán. De ha nem a Fidesz és a KDNP, ha nem a nemzeti erők kezében lenne a kormány, Magyarország már nyakig benne lenne a háborúban - közölte Orbán Viktor miniszterelnök pénteken, a Fidesz-KDNP európai parlamenti választási kampányindító rendezvényén a Millenárison.

Sikeres megállapodást követően adásvételi szerződést írt alá a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt., amelynek értelmében a zárási feltételek sikeres teljesülése esetén 100 százalékos tulajdonosa lesz Magyarország piacvezető kiskereskedelmi babaáruházláncának, a Brendon Holding Kft.-nek - közölte a Mészáros Csoport pénteken.