Mégsem hosszabbítják meg belátható időn belül a felcsúti kisvasutat, sem Bicskéig, sem Lovasberényig

2019. augusztus 2., 13:41

Szerző:

Három év alatt 13 milliárdot szán a kormány a kisvasutakra, érdekes módon a felcsúti meghosszabbítására egy fillért sem - írta a hvg.hu. A kisvasutak hamarosan egységes marketinget és felügyeletet kapnak, egységes szakmai koncepciót a hatékony működtetéshez. A kormány azt akarja, hogy a jövőben Szép-kártyával is lehessen majd fizetni a kisvasutakon.

Összesen 12,6 milliárd forintot szán a kormány kisvasutakkal kapcsolatos fejlesztésekre – derül ki egy augusztus 1-ei kormányhatározatból. A pénzt Varga Mihály pénzügyminiszternek a 2020-as, ’21-es és ’22-es költségvetésben kell előteremtenie, évenként sorban 4,5, 4,3 és 3,8 milliárd forintonként.

A kormány a kisvasutak fejlesztéséről még 2017-ben döntött, ez már a II. ütem lesz, akkor még konkrét pénzösszegeket nem rendeltek a fejlesztésekhez.

A mostani határozat szerint az alábbi projektek kapnak forrást:

  • Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút
  • Mátravasút
  • Szilvásvárad Állami Erdei Vasút
  • Gemenci Állami Erdei Vasút
  • Kaszói Állami Erdei Vasút
  • Almamelléki Állami Erdei Vasút
  • Lillafüredi Állami Erdei Vasút
  • Hortobágy-Halastavi Kisvasút
  • Tiszakécskei kisvasút
  • Nyíregyháza-Sóstó vonal felújítása
  • Salgótarjáni Kisvasút megvalósíthatósági tanulmány
  • Hajtánypálya tervezése és prototípus
  • Mesztegnyői Állami Erdei Kisvasút
  • Csömödér Állami Erdei Vasút
  • Pálházi Állami Erdei Vasút
  • Királyréti Állami Erdei Vasút
  • Balatonfenyvesi kisvasút
  • Nagybörzsöny-Nagyirtás Erdei Vasút
  • Börzsöny Kisvasút (Szob-Márianosztra)

Érdemes megjegyezni, hogy a listáról hiányzik a felcsúti kisvasút (hivatalos nevén Vál-völgyi Kisvasút) meghosszabbítása, pedig a 2017-es határozatban még az is rajta volt a listán.

Sőt, maga Orbán Viktor miniszterelnök is azt mondta, hogy "ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, azután Lovasberényig".

A pénzosztáson túl a határozat utasítja a pénzügyminisztert, hogy az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos (Révész Máriusz) és a  miniszterelnök kabinetfőnöke (Rogán Antal) bevonásával készítsen előterjesztést a kormány részére annak érdekében, hogy a keskeny nyomközű vasúton történő személyszállítási szolgáltatás Széchenyi Pihenő Kártyával is igénybe vehető legyen.

Fotó: Kökényesi Gábor

Révész Máriusznak ezen kívül az Aktív és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság útján gondoskodnia kell a hazai kisvasutak egységes marketingjének tervezéséről és felügyeletéről, valamint ki kell alakítania a kisvasutak hatékony működtetésének egységes szakmai koncepcióját.

Utóbbi utasítás alapján a kormányban úgy látják, a kisvasutak hatékony működtetésének eddig nem volt egységes szakmai koncepciója.

Egyre mélyebbre kell nyúlni a pénztárcába, ha valaki a Balaton partján strandolna. Az idei szezonra a fizetős strandok többsége emelte a belépőjegyek árát: a felnőtteknek átlagosan 13, a gyerekeknek pedig 16%-kal kell többet fizetniük tavalyhoz képest.

Parajd térségében továbbra is törékeny az egyensúly a sóbányát elárasztó víz miatt. A nemzetközi szakértők szerint a kiszivattyúzás csak a Korond-patak elterelése után kezdődhet el, a jelenlegi helyzet pedig továbbra is komoly bizonytalanságot jelent.

A magyar nyugdíjas társadalom egyre élesebben érzi, hogy leszakad a dolgozóktól. A nyugdíj vásárlóereje évről évre csökken, miközben a bérek gyorsabban nőnek, mint az infláció. A jelenlegi rendszer nem kompenzálja megfelelően az egykori munkát és a megélhetési költségek változását sem.