Elköltött töltőpénz – Hová tették a karbonkvóta hétmilliárdját?

Bár Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy éve azt ígérte, hogy a Jedlik-terv keretéből a kormány 150 elektromos töltőállomást alakít ki, úgy fest, ebből semmi nem valósult meg. A tárca büszkén mutogat ugyanakkor a már meglévő nyolcvan állomásra – csakhogy ezek mindegyikét piaci szereplők építették ki. Az e célra szánt kormányzati pénzből sikerült viszont húsz elektromos buszt vásárolni éppen attól a cégtől, amelynél Lepsényi István egy nappal a gazdaságfejlesztésért felelős államtitkári kinevezése előtt még felügyelőbizottsági elnök volt.

2016. május 5., 11:17

Négymilliárd forintos állami megrendelést nyertaz a buszgyártó cég, amelynek Lepsényi István volt a felügyelőbizottsági elnöke mindaddig, amíg tavaly novemberben ki nem nevezték a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért felelős államtitkárává. Mivel a buszok uniós finanszírozásáról a kormány lemondott, a beszerzést végül a Jedlik Ányos Terv karbonkvótából felhalmozott büdzséjéből finanszírozták. Csakhogy a Jedlik terv elsősorban nem azt tűzte ki céljául, hogy elektromos buszokat szerezzenek be.

Varga Mihály 2014 márciusában jelentette be, hogy a kormány ösztönözni fogja az elektromos autók elterjedését és Magyarország lesz az az uniós ország, amely először rendelkezik az elektromobilitás elterjedését ösztönző nemzeti cselekvési tervvel. Ennek érdekében fogadták el 2015 júniusában a Jedlik Ányos Tervet, amelynek fókuszában az e-töltők telepítése áll. Ehhez rendelte a terv forrásnak a karbonkvóta-eladásokból származó hétmilliárd forintot. Varga Mihály meg is ígérte egy évvel ezelőtt: „A következő egy évben 150 új elektromosautó-töltőállomás jön létre Magyarországon.”

Megkérdeztük a minisztériumtól, mit sikerült ebből az ígéretből megvalósítani. A válasz: „Jelenleg az országban közel 80 db nyilvánosan hozzáférhető töltőhely van. Annak érdekében, hogy a közeljövőben a hálózat további töltőhelyekkel bővülhessen, jóváhagyás előtt áll az a pályázati kiírás, amely közel 500 töltőállomás (1000 töltőpont) kihelyezését tűzi ki célul.”

Ezt a nyolcvan töltőállomást azonban nem a Jedlik terv költségvetéséből telepítették, sokkal inkább a piaci szereplők pénzéből. A 168 Óra gyűjtése szerint az E.ON eddig 24 töltőt telepített (további két töltő telepítése folyamatban van), az Elmű pedig – amely 2010-ben indította el e-mobilitás programját – saját erőből, továbbá uniós források és magáncégek bevonásával tíz városban 48 töltőberendezést létesített.

Az elektromos autók terjedésében érdekelt Nissan Hungary autóforgalmazó cég szintén telepített töltőket. 12 Nissan-szalonhoz kapcsolódva tizenöt darab villámtöltő üzemel, nyárig pedig további ötöt telepítenek.

Így valóban kijön az NGM által megadott szám: tényleg nyolcvan töltőhely működik Magyarországon. Csakhogy valamennyit a kormánytól függetlenül helyezték üzembe. Nagyon úgy fest, hogy a Jedlik terv hétmilliárdos keretéből egy év alatt egyetlen töltőt sem sikerült telepíteni. Az összeg több mint felét viszont elköltötték húsz elektromos buszra, amelyet attól a cégtől szereztek be, amelynél egy nappal kinevezése előtt még felügyelőbizottsági elnök volt az új államtitkár, Lepsényi István.

További részletek a 168 Óra hetilap ma megjelent számában.