Eláztak a milliók

Világgazdasági válság, IMF-hitel, egyéb EU-s kölcsönök, eladósodás, a BUX index 3%-os esése - és most az árvíz is súlyos százmilliókkal terheli a magyar állam költségvetését.

2009. július 1., 18:18

Az árvíz okozta költségekre 500 millió forintos keret állt rendelkezésre - elvileg. Ez felülről nyitott - fogalmazott Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter.

A kiadások sokrétűek; magukban foglalják az utak, rakpartok lezárását, több tízezer homokzsák használatba vételét, a szükséges a lakosok kitelepítését, szivattyúk alkalmazását. Átereszek, csatornazsilipek, árvízi kapuk lezárását, fólialeplek leterítését, búvárok és több száz ember foglalkoztatását, ellátását, akik előkészítették a védekezést. A Rába menti térségbe csizmák, lapátok, fáklyák szállítását.

Arról nincsenek információink, hogy a védekezés költségei túllépték-e a keretet. Annyi sejthető, hogy a Duna-parti intézkedések kevésbé terhelték az államkasszát. A Rába rendkívül magas tetőzése azonban súlyosabb eset.

A Duna vízszintemelkedése befolyásolja-e a Duna-parti munkálatokat? Erről kérdeztük az M6-os autópálya, a Corvin Atrium, a Megyeri híd, valamint a 4-es metró építkezésében is érdekelt Strabag Zrt-t, illetve a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telepet képviselő Café PR céget.

Az építőipari vállalat tavaly augusztustól építkezik a budai alsó rakparton, a többi közt a Margit híd déli felhajtója és a Zsigmond tér közötti, mintegy 1200 m-es szakaszon. A munkálatok helyszínét elöntötte a víz. Az alsó rakparton szüneteltetni kell a munkálatokat - tudtuk meg Horváth Esztertől, a Café PR Kft. ügyfélkapcsolati menedzserétől. A rézsűs támfalat, amely a tervezett rámpához vezet majd le, valamint azon pontokat, ahol még nem építették meg a Dunához vezető lépcsőket, mechanikai védelemmel látták el. Az alsó rakpart szélesítése tehát minden bizonnyal késik ugyan 4-5 napot, ám előre láthatóan nem befolyásolja jelentősen az októberre tervezett befejezést. Az anyagi kár nem jelentős - közölte Horváth Eszter. Hozzátette: az EU-beruházás szerződésében foglaltak szerint a különösebben nem rendkívüli árvíz elleni védekezés a beruházás része.

Arról még nincsenek pontos információk, hogy milyen mértékű csúszással fognak elkészülni az érintett szakaszok, de minden bizonnyal késni fognak. A BKV Programszervezési Osztálya azt közölte: a 19-es villamosok várhatóan a július 20 és 31 közötti napok valamelyikén indulnak újra.

Eközben a 4-es metró déli pajzsa elérte a Pesti oldalt. A metróépítést nem befolyásolta az árvíz.

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. az össznépi mémmé vált „Gondolom, nem gyalog” szállóige kereskedelmi használatát kívánja kizárólagos védjeggyel szabályozni.

Az E.ON által közzétett karbantartási terv szerint június 30. és július 6. között összesen 176 településen várható áramszünet, ráadásul hat helyen gázszolgáltatási kieséssel is számolni kell – a Balaton környékét különösen érinti a változás.