Eláztak a milliók
Világgazdasági válság, IMF-hitel, egyéb EU-s kölcsönök, eladósodás, a BUX index 3%-os esése - és most az árvíz is súlyos százmilliókkal terheli a magyar állam költségvetését.
Az árvíz okozta költségekre 500 millió forintos keret állt rendelkezésre - elvileg. Ez felülről nyitott - fogalmazott Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter.
A kiadások sokrétűek; magukban foglalják az utak, rakpartok lezárását, több tízezer homokzsák használatba vételét, a szükséges a lakosok kitelepítését, szivattyúk alkalmazását. Átereszek, csatornazsilipek, árvízi kapuk lezárását, fólialeplek leterítését, búvárok és több száz ember foglalkoztatását, ellátását, akik előkészítették a védekezést. A Rába menti térségbe csizmák, lapátok, fáklyák szállítását.
Arról nincsenek információink, hogy a védekezés költségei túllépték-e a keretet. Annyi sejthető, hogy a Duna-parti intézkedések kevésbé terhelték az államkasszát. A Rába rendkívül magas tetőzése azonban súlyosabb eset.
A Duna vízszintemelkedése befolyásolja-e a Duna-parti munkálatokat? Erről kérdeztük az M6-os autópálya, a Corvin Atrium, a Megyeri híd, valamint a 4-es metró építkezésében is érdekelt Strabag Zrt-t, illetve a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telepet képviselő Café PR céget.
Az építőipari vállalat tavaly augusztustól építkezik a budai alsó rakparton, a többi közt a Margit híd déli felhajtója és a Zsigmond tér közötti, mintegy 1200 m-es szakaszon. A munkálatok helyszínét elöntötte a víz. Az alsó rakparton szüneteltetni kell a munkálatokat - tudtuk meg Horváth Esztertől, a Café PR Kft. ügyfélkapcsolati menedzserétől. A rézsűs támfalat, amely a tervezett rámpához vezet majd le, valamint azon pontokat, ahol még nem építették meg a Dunához vezető lépcsőket, mechanikai védelemmel látták el. Az alsó rakpart szélesítése tehát minden bizonnyal késik ugyan 4-5 napot, ám előre láthatóan nem befolyásolja jelentősen az októberre tervezett befejezést. Az anyagi kár nem jelentős - közölte Horváth Eszter. Hozzátette: az EU-beruházás szerződésében foglaltak szerint a különösebben nem rendkívüli árvíz elleni védekezés a beruházás része.
Arról még nincsenek pontos információk, hogy milyen mértékű csúszással fognak elkészülni az érintett szakaszok, de minden bizonnyal késni fognak. A BKV Programszervezési Osztálya azt közölte: a 19-es villamosok várhatóan a július 20 és 31 közötti napok valamelyikén indulnak újra.
Eközben a 4-es metró déli pajzsa elérte a Pesti oldalt. A metróépítést nem befolyásolta az árvíz.