Egyeduralkodóvá tett egy reklámcéget a Rogán-féle propagandaminisztérium, Csetényit és Kunát is kirúgták
A Rogán Antal propagandaminisztériuma alá rendelt Nemzeti Kommunikációs Hivatal csütörtökön váratlanul felmondta a szerződéseit az eddig állami megbízásokban úszkáló Kuna Tibor és Csetényi Csaba cégeivel – adta hírül a 444. A portál az erről kiadott közleményre hivatkozik, amely az Orbán-kormány honlapján nem lelhető fel, ugyanakkor a 444 szerint az áll benne, hogy
állami reklámpénzek kiszórásáért felelős hivatal csak egy nappal milliárdos keretszerződés megkötése után döbbent rá, hogy a cégek súlyosan megsértették a közbeszerzési törvényt, ami kizáró oknak számít.
Pedig a Közbeszerzési Hatóság már június 6-án meghozta a kizárásról szóló döntéseket, amelyek már hétfőtől, vagyis a szerződés előtt is alkalmazhatóak lettek volna. A közlemény szerint a Nemzeti Kommunikációs Hivatal kedden kötött keretmegállapodást a kormányzati kampányok lebonyolítására a szokásos Fidesz-közeli cégekkel:
- Kuna Tibor cégeivel (Trinity International Communications Kft. és a Young and Partners Kommunikációs és Tanácsadó Kft.)
- Csetényi Csaba cégeivel (Network 360 Reklámügynökség Kft. és Affiliate Network Kft.)
- és Balásy Gyula cégeivel ( New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. és Lounge Design Szolgáltató Kft.)
Aztán szerdán a Közbeszerzési Hatóság nyilvános adatbázisában elérhető adatok alapján Rogán hivatala hirtelen rájött, hogy a leszerződtetett konzorciumok közül kettőnél a Közbeszerzési Döntőbizottság korábban megállapította, hogy súlyosan megsértették a közbeszerzési törvényt, ezért ki kell őket zárni.
Csütörtökön pedig szerződést bontottak Kuna és Csetényi cégeivel. Így csak Balásy cégei maradtak nyeregben.

Mint ismert, Kuna cégeit április 26-án 6 millió forintra bírságolta a Közbeszerzési Hatóság az Emmi Reformáció 500 nevű programsorozata miatt. A munka jelentős részét kiadták más alvállalkozóknak, amit szabálysértésnek minősítette a hatóság, ezért 1 és 5 millió forint bírságot szabott ki a két cégre. Tavasszal Kunáról az is kiderült, hogy 2016 végén gyanúsítottként hallgatták ki egy 52 millió forintos adócsalási ügy miatt.
A Csetényi-féle Network 360 Reklámügynökséget a Közbeszerzési Hatóság június 7-én bírságolta meg 10 millió forintra, mert a reklámügynökség két paksi szerződésében találták a szabálytalanságokat. A vállalkozás nem tudta volna alvállalkozók nélkül teljesíteni a referenciákat, ennek ellenére csak papíron kellettek a partnerek a cégnek, tényleges megbízást nem kaptak az alvállalkozók, a munkát maga a Network 360 végezte el.
A kormányzati, illetve állami 0 tehát közpénzből bonyolított – kommunikációs kampányokat (Állítsuk meg Brüsszelt, Stop Soros) rendszeresen a Fideszhez nagyon közeli vállalkozások szervezték, a feladatokat jellemzően Csetényi, Kuna és a közelmúltban már Balásy cégei vitték el. A Rogán alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (Nkoh) tavaly összesen nettó 66,5 milliárd forintot fordított különböző kommunikációs feladatok ellátására.

Írtunk arról is, mekkora üzlet az állami hirdetések kezelése. Balásy két céggel vesz részt a Rogán által irányított propagandagépezet kiszolgálásában, a New Land Mediával és a Lounge Designnal. A New Land árbevétele 2016-ban még csak 1,5 milliárd forint volt, tavaly már 25,8 milliárd, a 2016-os 46 milliós nyereség egy év alatt több, mint a hússzorosára nőtt, 2,1 milliárdos tiszta hasznot tüntettek fel a most nyilvánosságra került mérlegükben. Egymilliárdos osztalékot vettek ki a cégből. Balásy másik cége, a Lounge Design gyarapodása is meggyőző: az árbevétele 780 millióról 3,1 milliárd forintra nőtt, a nyeresége pedig megtízszereződött: 110 millióról 1,1 milliárdra. 300 millió forint osztalékot vettek ki a cégből.
Az év első három hónapjában ugyanis már Balásy cégei vitték az állami reklámköltések majdnem kilencven százalékát.
Persze a szupertrojka másik két tagja sem járt kifejezetten rosszul. Rogán egykori szomszédja, Csetényi Csaba cégei közül a Network 360 éves árbevétele 2,3 milliárdról 3,1 milliárdra nőtt tavalyra, a nyeresége megduplázódott: 400 millióról 800 millióra. A Kuna-féle a Young and Partners árbevétele 7,5 milliárd volt 2017-ben, háromszorosa az egy évvel korábbinak. 1,2 milliárd forintos nyereséggel zártak, ez is háromszorosa a 2016-os haszonnak. 565 millió forint osztalékot vettek ki.
Egyébként nemrég az is kiderült, miért törhetett ki a „testvérháború" a kormányközeli reklámcégek között: már az idei költségvetésben szereplő 20,9 milliárd is hatalmas összeg, de a jelek szerint jövőre már ez sem lesz elég, a 2019-es költségvetési évben ugyanis már 29,6 milliárd forint lesz Rogán kasszájában.