Egy napra leáll a Continental makói gyára

A "tarthatatlan munkakörülmények" miatt sztrájkolnak a dolgozók.

2021. február 24., 17:30

Szerző:

Az új kollektív szerződésről folyó tárgyalások eredménytelensége miatt 24 órás sztrájkot tartanak a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában szerdán 14 órától.

Hajdú Roland, a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) titkára azt közölte az MTI-vel, hogy a munkáltató tavaly nyáron mondta fel a 23 éves kollektív szerződést, mert elavultnak tartotta. Az új megállapodásról - kisebb megszakításokkal - decemberig folytak a tárgyalások. Mivel nem tudtak egyezségre jutni, ezért előbb figyelmeztető sztrájkot, majd nyolcórás munkabeszüntetést hirdetett a szakszervezet, most pedig 24 órás munkabeszüntetésbe kezdtek.

Az érdekképviseleti vezető hangsúlyozta, a jogszabályok alapján a sztrájk nem irányulhat kollektív szerződés megkötésére. Jelezte, nem is ez a céljuk, hanem az, hogy nyomásgyakorlás útján megállapodásra jussanak a munkáltatóval követeléseikről.

Hajdú Roland kifejtette, a kollektív szerződés önmagában nem érték, a munkavállalók számára az a fontos, hogy a megállapodás valódi tartalommal legyen megtöltve, ne sérüljenek korábbi jogosultságaik.

A szakszervezeti titkár elmondta, más szakszervezetek is támogatják törekvéseiket. Az Audi Hungária Független Szakszervezet anyagi segítséget ajánlott föl, az üzemben működő szakszervezetek közül pedig a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete (MTSZSZ) szolidaritását fejezte ki.

Korábban Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke azt mondta, a dolgozók elsősorban a tarthatatlan munkakörülmények ellen tiltakoznak, ugyanis a többletmunka elrendelését is szabályozó kollektív szerződés hiányában a cég szabad kezet kapott a még a gyárban maradt munkások korlátlan túlóráztatására.

A cég közleményében leszögezte, folytatni kívánják az új kollektív szerződésről folyó egyeztetéseket a szakszervezetekkel, ettől azonban az MGSZ elzárkózik. A szakszervezet igénye, hogy a sztrájk követeléseivel kapcsolatos eredményeket egy külön, az MGSZ és a munkáltató közötti megállapodásban rögzítsék. A vállalat álláspontja azonban az, hogy az egyenlő érdekképviselet jogát minden munkavállalónak és az üzemben működő mindhárom reprezentatív szakszervezetnek - MGSZ, MTSZSZ és a Contitech Dolgozók Független Szakszervezete - részére biztosítani kell. Az egyeztetéseket a munkáltató ezért továbbra is a kollektív szerződés tárgyalás keretei között kívánja folytatni.

A cég munkavállalóinak az átmeneti időszakban is folyamatosan biztosítja a juttatásokat, belső szabályzatokban rögzítve az új kollektív szerződés megkötéséig. A jelenleg kialakult helyzet nem szolgálja a közös érdekeket, mivel üzleti károkat okoz és a makói gyár versenyképességét is rontja - tudatta a vállalkozás közleményében.

A Magyarországon nyolcezer munkavállalót foglalkoztató Continental honlapja szerint a ContiTech AG magyarországi leányvállalata, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói telephelye a csoport egyik legnagyobb és legmeghatározóbb tagja, ahol hűtő-fűtő csövek gyártását és szerelését végzik.

A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. - a megelőző évhez képest csaknem 10 százalékkal csökkenő - nettó árbevétele 2019-ben meghaladta a 73 milliárd forintot, ennek több mint 95 százaléka exportból származott. A cég adózott eredménye 2018-ban 2,644 milliárd forint volt, 2019-et pedig 3,294 milliárd forint veszteséggel zárta a vállalkozás.

 (Kiemelt kép: Szakemberek dolgoznak a ContiTech Fluid Automotive Kft. makói üzemének szerelőcsarnokában 2015. szeptember 2-án. Fotó: MTI | Rosta Tibor)

 

Egyre mélyebbre kell nyúlni a pénztárcába, ha valaki a Balaton partján strandolna. Az idei szezonra a fizetős strandok többsége emelte a belépőjegyek árát: a felnőtteknek átlagosan 13, a gyerekeknek pedig 16%-kal kell többet fizetniük tavalyhoz képest.

Parajd térségében továbbra is törékeny az egyensúly a sóbányát elárasztó víz miatt. A nemzetközi szakértők szerint a kiszivattyúzás csak a Korond-patak elterelése után kezdődhet el, a jelenlegi helyzet pedig továbbra is komoly bizonytalanságot jelent.

A magyar nyugdíjas társadalom egyre élesebben érzi, hogy leszakad a dolgozóktól. A nyugdíj vásárlóereje évről évre csökken, miközben a bérek gyorsabban nőnek, mint az infláció. A jelenlegi rendszer nem kompenzálja megfelelően az egykori munkát és a megélhetési költségek változását sem.