Egy álom sírgödre maradt a Vértanúk terén Nagy Imre szobra után

2018. december 28., 19:48

Szerző:

Gyertyagyújtással tiltakozott a Demokratikus Koalíció és a Nagy Imre Társaság budapesti szervezete Nagy Imre egykori miniszterelnök szoborkompozíciójának elszállítása miatt pénteken a fővárosi Vértanúk terén.

Jánosi Katalin, Nagy Imre unokája emlékeztetett: a szobrot 1996-ban, a mártír miniszterelnök születésének századik évfordulóján közadakozásból állították fel. Úgy fogalmazott: most, hogy a szobrot elvitték, maradt egy gödör. Konkrétan egy szoboré, ugyanakkor „egy álom sírgödre" is, „a közös nemzeti lét 1956-ban és 1989-ben remélt lehetőségének sírgödre" – tette hozzá.

Mécs Imre egykori '56-os halálraítélt, volt szabaddemokrata, majd szocialista országgyűlési képviselő a néhai miniszterelnök alakját felidézve kiemelte: Nagy Imre igazi emberi személyisége volt a magyar politikának és a történelemnek. Szimbolikus szobra Budapest részévé vált, a város egyik jellegzetessége lett, ahová rengetegen jártak. 

Beszéde végén Mécs Imre követelte, hogy hozzák vissza Nagy Imre szobrát a Vértanúk terére.

Molnár Csaba, a Demokratikus Koalíció európai parlamenti képviselője szerint Nagy Imre szobra arra figyelmeztetett, hogy a hatalom a népé és a nemzeté, amely nem tűri a zsarnokságot. Azt mondta, az az emlékmű, amelyet a szobor helyett el akarnak helyezni a téren, annak idején alig több mint tíz évig állt ott, kevesebb mint feleannyi ideig, ameddig Nagy Imre szobra.

Őrsi Gergely, az MSZP budapesti ügyvezető alelnöke a mintegy száz résztvevő előtt pofátlanságnak nevezte a szoborkompozíció elszállítását – amellyel szerinte a kormány ismét okot adott arra, hogy tiltakozók az utcára vonuljanak – és követelte Nagy Imre szobrának visszahelyezését.

A Nagy Imre-szoborkompozíciót péntek hajnalban szállították el a Vértanúk teréről. 

 

Megtörni látszik a kutasok ellenállása? Hétfő kora délutáni hatállyal a Mol az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát, vagyis – nagykereskedelmi árváltozás híján – az árrését. 

A Szabad Európa kiperelte az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit, és kiderült, hogy 15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek az, hogy a kormány kiszervezte a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét. Az üzletet elnyerő hét magántőkealapról kiderült, hogy négy Szíjj László, három pedig Mészáros Lőrinc kormányközeli üzletember százszázalékos tulajdonában van – írja a lap.