Continental-ügy: megfélemlítés lenne a viselkedési kódex?
Sztrájkoltak az elégedetlen munkavállalók, mert elegük van az őket sanyargató intézkedésekből.
Pár napja röppent fel a hír, hogy „viselkedési kódexet” vezetnek be a makói Continental gumigyárban. Nem az udvariasságot vagy a tiszteletteljes viselkedést akarják szorgalmazni a munkavállalók között, hanem szabályozni és korlátozni szeretnék, hogy munkatársak beszélgessen egymással. A jövőben a különböző üzemegységekben dolgozó kollégáknak írásos engedélyt kell benyújtaniuk munkaidőben kezdeményezett beszélgetéshez.
A szakszervezet természetesen elítéli ezt a lépést, hiszen több pontban is emberi-, illetve munkavállalói jogokat sért, ráadásul be sem vonták a döntésbe az érdekvédelmi szervezeteket. „Konkrétan leírni a szabályzatban azt, hogy, ha a munkavállaló beszélgetést szeretne kezdeményezni mással, akkor írásban engedélyt kell kérnie, hogy kivel, mikor, milyen témában szeretne beszélni, és majd az üzemvezető vagy a csoportvezető eldönti, hogy engedélyezi-e a beszélgetést vagy sem – ez teljesen felháborító, pláne, hogy a szakszervezetet erről senki nem kérdezte meg” – mondta el lapunknak Radics Gábor, a Gumiipari szakszervezeti szövetség elnöke.
A ContiTech Fluid Automotive Kft. makói üzemének szerelőcsarnoka 2015. szeptember 2-án. Fotó: Rosta Tibor / MTI
Normális esetben, ha egy munkáltató valamilyen szabályt szeretne bevezetni, akkor azt egyeztetnie kellene a szakszervezettel, tekintettel arra, hogy a munkavállalók többségét érintő dologról van szó. Itt azonban ez nem történt meg. Valószínűleg ezért történt, hogy decemberben a Continental makói telephelye felbontotta a kollektív szerződést, ami a cég és a szakszervezetek között jön létre azzal a céllal, hogy megvédjék a munkavállalókat. Ez hatalmas felháborodást keltett a dolgozókban, ezért februárban sztrájkba kezdtek. A munkavállalók által kiharcolt megállapodás szerint 2021 decemberére létrejön az új kollektív szerződés, ennek azonban egyelőre nincs nyoma, viszont egyre több olyan embert menesztenek a Continental makói telephelyéről, akik részt vettek a februári sztrájkban.
„Jelen pillanatban az a helyzet, hogy azokat küldik el, akik részt vettek ezen a sztrájkon, olyanokat, akik 10-15 éve a Continental dolgozói. A sztrájk azért kezdődött, mert felbontották a kollektív szerződést, és, ami nem utolsó kérdés: a normális fizetés töredékét kaptuk csak meg”
– mesélte lapunknak egy régi Continental-dolgozó. Azzal folytatta, hogy semmilyen titkos információ nem hangzik el a gyáron belül, ami indokolná a „viselkedési kódex” bevezetését.
Radics Gábor szerint, fél attól a cég, hogy újabb sztrájk lesz, ezért próbálták meg „kiiktatni" a szakszervezetet és azokat az embereket, akik részt vettek a tiltakozásban. A szakszervezeti vezető szerint folyamatosan monitoroztak, ugyanis a szakszervezet zárt Facebook-csoportjába beszivárogtattak beépített embereket, akik figyelték, hogy mire készülnek a munkavállalók, mit posztolnak, kommentelnek, a szerzett információkat pedig továbbították a HR-osztály felé. A cég el akarta vágni a munkavállalók és a szakszervezet közötti kapcsolatot, ezért a szakszervezet létrehozott a saját honlapján egy fórumot. A Continental kiadta a dolgozók törzsszámát, ami szükséges volt a fórum működéséhez, majd utána küldték azt az ügyvédi levelet, amiben személyiségi jogokra hivatkozva megtiltották az adatok használatát.
Képünk illusztráció: Dolgozók a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói üzemében 2016. május 13-án. Fotó: Rosta Tibor / MTI
A pandémiás időszakot, a világszerte tapasztalható chiphiányt és az autóipar válságát a gumigyártók is megsínylik, hónapok óta nem érkezik új rendelés. Ha visszaesik az autógyártás, nincs, amiért fenn kellene maradnia a makói gumigyárnak. Felvetődött hogy egy esetleges csőd veszélye áll az ügy hátterében, és a szigorú szabályozásokra azért lehet szükség, hogy az emberek maguktól mondjanak fel. Kérdésünkre Radics Gábor azt válaszolta, hogy ez is elképzelhető, hiszen ha a munkavállalók önszántukból hagyják el a céget, az a Continentalt mentesíti a végkielégítések kifizetése alól.
A szakszervezeti elnök ugyanakkor azt is elmondta, hogy ha ez lenne a helyzet, akkor tudni kéne róla, ugyanis a Continental AG Europa Forumának elnökségi tagjaként minden európai leépítésben érintett gyárról részletes információja van. A közeledő csődhelyzet ellen szól az is, hogy hirdetés útján keres új munkatársakat a cég, s a kirúgottak helyére gyakran ukrán „idegenlégiósok" állnak.
Ilyen légkörben a balesetveszély is megnő. A szakszervezet legutóbbi közleményéből kiderült, hogy két baleset is történt az elmúlt időszakban a makói Continentalban: egy súlyos csonkolásos eset, amelyben a kezét vesztette el a munkavállaló, illetve a napokban egy dolgozó leesett egy tíz méter magas csarnok tetejéről. Radics rendszeresen jelzi a központ felé a problémákat, amelyek nem minden esetben oldódnak meg. A csonkolásos balesetet a központ viszont kivizsgálta, és megállapította, hogy nem kapott képzést a munkavállaló, a gépnek nem voltak megfelelőek a használatbavételi dokumentumai, és nem volt megfelelő a védelmi berendezése sem – szóval valótlan az az állítás, hogy munkavédelmi szabályok be nem tartása miatt alakult volna ki a baleset. A munkavédelmi bizottság nyilatkozata alapján az is megállapítható, hogy sosem volt még abból baleset, hogy beszélgettek a munkavállalók.
Képünk illusztráció: Szakember dolgozik a ContiTech Fluid Automotive Kft. makói üzemében 2015. szeptember 2-án. Fotó: Rosta Tibor / MTI
Megkeresésünkre a makói menedzsment az alábbiakat válaszolta: „Makói gyárunkban az elmúlt hónapokban a munkavédelmi szabályok be nem tartásából történt balesetek további intézkedéseket kívántak munkavállalóink biztonsága érdekében. Felelős munkáltatóként további szigorítást láttunk szükségesnek, hogy megelőzzük a jövőbeli hasonló körülmények miatt előforduló üzemi baleseteket. A témában 2021. augusztus 10- én létrehozott és 2021. szeptember 1- én életbe lépett munkautasítást – nem magatartási kódexet-, a törvényi szabályozásnak megfelelően az üzemi tanácsnak előzetesen megküldtük véleményezésre. A szakszervezet részéről elhangzott találgatásokat és hangulatkeltésre irányuló kijelentéseket nem kívánjuk kommentálni."
„Összességében elmondható, hogy a Continental alapvetően szabálykövető országos és nemzetközi szinten is. Nehéz ellenfél, de nem a munkavállalók ellensége. Kivéve a makói telephelyet." – tette hozzá Radics Gábor.
(Kiemelt kép: Dolgozók a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói üzemében, ahol logisztikai csarnokot avattak 2016. május 13-án. A cég autóipari gumialkatrészeket, műanyag hűtő- és fűtőcsöveket, valamint gyorscsatlakozókat gyárt. Fotó: Rosta Tibor / MTI)