Botka László vétózott, borítékolhatóan újra elbukik a plakáttörvény

Pénteken újra szavaznak a jogszabályról, de úgy tűnik, nincs miért. Az MSZP miniszterelnök-jelöltje kategorikusan kizárta az együttműködést a Fidesszel.

2017. június 20., 14:07

Június 23-án ismét a parlament elé kerül a burkolt pártfinanszírozás megakadályozásáról szóló és az átlátható kampánytevékenység érdekében javasolt törvénymódosítás, az úgynevezett plakáttörvény, de miniszterelnök-jelöltjének, Botka Lászlónak a javaslatára az MSZP visszalép attól a hallgatólagos alkutól, amely szerint a törvény kétharmados jóváhagyást igénylő részeit az ellenzéki párt is megszavazná, ha módosító javaslatainak helyt adnak – értesült lapunk. Ez azt jelenti, hogy a jogszabály tervezete borítékolhatóan újra el fog bukni.


Fotó: Népszabadság-archív / Veres Viktor

A Fidesz nem tudja átvinni az akaratát az ügyben, az ellenzék ugyanis összezárt, a törvénymódosító javaslat több rendelkezésének elfogadásához kétharmados többségre lett volna szükség. Ezt a múlt szerdán tartott szavazáson azonban nem kapta meg, ezért az Országgyűlés csak a törvény egyszerű többséget igénylő rendelkezéseit szavazta meg.


Ezután Áder János köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte a törvényt arra hivatkozva, hogy „normatív tartalommal nem bíró, ellentmondásos, értelmezhetetlen és végrehajthatatlan” rendelkezéseket tartalmaz. A politikai vétót azonban többen úgy értelmezték, az államfő még egy esélyt ad a kormánypártnak, hogy rendkívüli parlamenti ülésen ismét nekifuthasson az ügynek.


A Fidesz ötpárti egyeztetést kezdeményezett, ahol a Jobbik továbbra is elutasította a „csicskatörvénynek” csúfolt javaslatot, az MSZP frakcióvezetője azonban jelezte: az általa javasolt módosításokkal ők megszavaznák. Ilyen módosítás lett volna például mindenféle kormányzati kampány megtiltása kampányidőszakban, mint ahogy kizárták volna a civil szervezetek (például a CÖF) által folytatott politikai kampány lehetőségét is. Az MSZP elképzelése szerint a plakáthelyek 25 százalékát használhatták volna a pártok arányosan szétosztva, a Nemzeti Választási Iroda felügyelete alatt. Szintén megtiltották volna a kampányidőszakon kívül közpénzből folytatott kampányolást.


A Jobbik e módosító javaslatokat afféle MSZP–Fidesz-paktumnak tekintette. A szocialisták vezető testületei Botka indítványára kedden úgy döntöttek, visszavonják javaslataikat, és ismét nemmel szavaznak a plakáttörvényre. A miniszterelnök-jelölt a megválasztásakor tartott beszédében kategorikusan kizárta az együttműködést a kormánypárttal.


Értesülésünknek megfelelően Nyakó István MSZP-szóvivő kedd délután bejelentette, hogy a pártja semmilyen javaslatot nem nyújt be plakátügyben a pénteki rendkívüli parlamenti ülésre. Hozzátette, hogy a nap folyamán hivatalosan is megalakult a pártot a választások idején irányító országos választási bizottság Botka vezetésével, aki a bizottság ülésén egyértelművé tette, hogy az MSZP nem adhat be olyan törvényjavaslatot az Országgyűlésnek, amely a Fidesz érdekében is állhat, amelyet a Fidesz is megszavazhatna, és arra utasította a pártot, hogy vonja vissza korábbi javaslatát.


A törvény


  • kampányidőszakon – a választást megelőző három hónapon–  kívül jogellenesen szerzett vagyoni előnynek minősítené, ha egy párt a piaci áron alul vásárol plakáthelyeket;

  • politikai plakát kifüggesztését csak annak engedélyezné, akik az árjegyzéket leadták az Állami Számvevőszéknek, és nyilvánosságra hozzák a honlapjukon, hogy mennyiért adott el plakáthelyeket pártoknak;

  • és előírná, hogy a szavazás utáni 15 napon belül az eladó számoljon el az Állami Számvevőszék előtt azzal, hogy milyen és mennyi politikai plakátot helyezett ki.


A Népszava szombaton szellőztette meg, hogy a Jobbik áprilisban és májusban mélyen a piaci ár alatt, havi 27 millió forintért kapott plakáthelyeket Simicska Lajos tulajdonában álló reklámcégektől.  A lap szerint a Jobbik áprilisban 2468 óriásplakátot és mintegy 300 city light hirdetőhelyet vett igénybe. Kéthetente számol el Simicska cégeivel, és az óriásplakátokért háromezer, a city lightokért ezer forintot fizet. Összehasonlításul: Magyarországon mintegy 25 ezer óriásplakáthely van. Ezeket általában havi harminc-negyvenezer forintért lehet bérelni.

A múlt héten a NAV fegyveres nyomozói házkutatást is tartottak két Simicska-cégnél, a Publimont Kft.-nél és a Mahir Cityposter Kft.-nél. A két céget költségvetési csalással gyanúsítják, az  erről szóló nyomozás tényéről pedig az Orbán-kormány szócsövének számító Magyar Idők még az előtt írt, hogy a két Simicska-céget értesítették volna.

Ami Botkát illeti, az MSZP miniszterelnök-jelöltje egy együttműködést korábban már megvétózott a pártja és a Fidesz között. Ez arról szólt volna, hogy ingyen használatra adjanak át kastélyokat a a Vadászkamarának.