Rövid pórázra kötné a kormány a szállásközvetítő oldalakat

Törvényjavaslat kötelezheti a Bookingot és a hasonló szolgáltatókat arra, hogy ne csússzanak hónapokat a kifizetésekkel és reagáljanak a hozzájuk küldött panaszokra.

2023. december 14., 15:28

Szerző:

A holland hátterű Booking.com szállásközvetítő portál az idén nyáron világszerte visszatartotta a kifizetéseket a szállásadóktól, ami hónapokig húzódó elégedetlenséget eredményezett és az ügynek magyar vállalkozások is áldozatul estek. A GVH augusztusban indított panaszeljárást huszonhárom bejelentés alapján, amelyből tizenhárom vonatkozott vonatkozott a szállásdíjak ki nem fizetésére. A versenyhivatal szeptemberben rajtaütésszerű helyszíni vizsgálatot is tartott a Booking.com magyarországi központjában. A vizsgálat már októberben lezárult, annak eredményét közzétették, az ágazati szereplőknek pedig harminc napjuk volt arra, hogy észrevételeket tegyenek. 

A Fidesz szerdán nyújtotta be az online szállásközvetítők megregulázásáról szóló törvényjavaslatát, csütörtök reggelre meg is jelent a Gazdasági Versenyhivatal végleges jelentése az online szálláshelyfoglalás piacáról, amely javaslatokat fogalmaz meg a törvényhozóknak.

A 24.hu azt írja, a versenyhivatal végül három beavatkozási pontot ajánlott a jogalkotó figyelmébe:

  • támogatja a nagyobb szálláshely-közvetítők általános szerződési feltételei (és az azokhoz kapcsolódó üzleti gyakorlatok) kereteinek szigorúbb szabályozását a szállásadók számára nyitva álló panaszkezelési mechanizmusok, valamint a hibás teljesítések kölcsönös jogkövetkezményei tekintetében,
  • javasolja a jogalkotónak, hogy az online szálláshely-közvetítés szereplői számára tiltsa meg az ún. árparitási kikötések alkalmazását.
  • javasolja a szálláshely-közvetítőknek, hogy tegyék átláthatóbbá a platformjaikon a keresési találatok rangsorolásának szempontjait.

A törvényjavaslat célja az, hogy egyetlen multicég se hozhassa többé kiszolgáltatott helyzetbe se a pihenni vágyókat, se a nekik szállást kínáló magyar vállalkozókat. Ennek értelmében a szállásközvetítő platformoknak negyvenöt napon belül teljesíteniük kell a szállásadó felé fennálló fizetési kötelezettségüket. A jövőben az árfolyamkockázatot a közvetítő cég nem terhelheti kizárólag a szállásadóra, azt egyenlő mértékben kell viselniük.

A javaslat értemében a szállásközvetítő cégek, amelyek tevékenysége legalább három megyére kiterjed, és a legnagyobb digitális nagyvállalatok, amelyek Magyarország területére szolgáltatnak, kötelesek lesznek magyar nyelvű személyes ügyfélszolgálatot fenntartani, a beérkezett panaszt pedig harminc napon belül érdemben meg kell válaszolniuk.

(Képünk illusztráció / Pexels)