Kevés a sofőr, de a BKV kitart

Több, mint 200 dolgozó hiányzik a BKV soraiból, de ha nem csökken tovább a járművezetői állomány, akkor létszámhiánnyal is zavartalanul fenntartható a szolgáltatás.

2022. szeptember 19., 15:10

Szerző:

A BKV-nál ugyan van létszámhiány, de az nem éri el azt a mértéket, hogy bármiféle szolgáltatás korlátozására szükség lenne. A társaság energiaköltsége a tavalyihoz képest a duplájára nőtt, jövőre pedig meg is háromszorozódhat, a 3-as metró teljes vonalán 2023 második negyedévében indulhat majd meg a forgalom – mondta el a BKV vezérigazgatója hétfőn budapesti háttérbeszélgetésen.

A létszámhiány valós, de lassult a felmondások mértéke

Bolla Tibor közölte, a nyár folyamán olyan drasztikusan csökkent az autóbuszvezetők létszáma, hogy ha a tendencia folytatódott volna, akkor akár az a szolgáltatás korlátozását okozhatta volna. Ugyanakkor augusztusban ez a tendencia lelassult, és ha nem csökken tovább a járművezetői állomány, akkor zavartalanul fenntartható a szolgáltatás – mondta.

Hozzátette: a BKV-nál 9500-an dolgoznak, jelenleg több, mint kétszáz dolgozó hiányzik.

Megháromszorozódik a társaság energiaköltsége

Az energiabeszerzésekről szólva Bolla Tibor elmondta, a BKV minden energiafajtát piaci áron vásárol, éves szerződésük van villamos energiára és gázra. Villamos energiát – a mostani árakhoz képest – „nagyon jó áron” vásárolnak – jegyezte meg. Közölte azt is, hogy gázra jövő őszig van aláírt szerződésük, és itt nem okoz semmi gondot a beszerzés.


A társaság éves teljes energiaköltsége tavaly mintegy 20 milliárd forint volt, idén megközelíti a 40 milliárdot, és ha maradnak a jelenlegi árak, akkor jövőre 65-70 milliárdra nőhet – mondta Bolla Tibor.

A hármas metró jövő tavasszal indul


Szólt arról is, a 3-as metró esetében jelenleg nincsen alkatrészhiány, jövő nyárig egészen biztosan nem lesz gond ugyanakkor dolgoznak azon, hogy az orosz beszerzési forrásokat más úton kiváltsák. Közölte azt is, hogy jövő év második negyedévében a 3-as metró teljes vonalán megindulhat a forgalom.

Nem csak az energiaárak nőnek, hanem az állami támogatás is csökken

Tüttő Kata főpolgármester-helyettes kérdésekre válaszolva arról beszélt, a közösségi közlekedés alapvető problémáját nem az energiaválság okozza, hanem az, hogy annak fenntartása „nem áll biztos lábakon.”

Az állam „apránként kivonult” a főváros közösségi közlekedésének finanszírozásból: a nagyjából 200 milliárdos kiadásból 12 milliárdot vállal az állam, az utasoktól nagyjából 50 milliárd forintot folyik be, míg az összes többit a fővárosnak kellene „beletenni” – mondta, hozzátéve, hogy ezzel nem lenne baj önmagában, de a főváros adóbevételei „nem maradnak a városban, hanem az államkasszába folynak, a helyben maradó iparűzési adó meg még a közösségi közlekedés fenntartására sem elég.”

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Merész Márton)

A korábbi városarculati és fesztiválszervező cégekből lett Budapest Brand vezetője, elmondta az atv.hu-nak, hogy az idén a főváros nem rendez karácsonyi vásárt, mert már nincs elég idő a rendezvény előkészítésére.