Bíróságon támadták meg a fótiak, hogy akkugyárat telepítsenek a közelükbe
Bíróságon támadják helyi lakosok és egy civil egyesület a fóti ipari parkba tervezett akkumulátor-ipari beruházások engedélyeit. A HelloParks Fót egyik csarnokában ugyanis két cég is veszélyes ipari tevékenységet folytatna: a BYD Kft. akkumulátor-összeszerelő üzemet létesítene, a HTNS Hungary Kft. pedig akkumulátor-alapanyagok raktározását végezné.
A Pest Vármegyei Kormányhivatal szerint viszont az üzemektől pár száz méterre élő lakosoknak jogalapjuk sincs a kiadott engedélyek megtámadásához – házaik ugyanis a tervezett üzemek hatásterületén kívül esnek. A pert indító lakosok első körben ezt a határozatot támadják bírósági úton – szerintük nemcsak a beruházások hatásterületét, de azok környezetterhelő és veszélyeztető hatását sem jól állapították meg a hatóságok – számol be róla az Átlátszó.
Tavaly ősszel a fóti önkormányzatot és a helyi lakosságot egyaránt váratlanul érte: két cég is akkumulátor-gyártáshoz kapcsolódó üzemet létesítene a város ipari parkjának egyik csarnokában. A kínai tulajdonú BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. tízmilliárd forintos beruházással – és egymilliárd forintos állami támogatással – akkumulátor-gyártó üzemet létesítene; az épület másik részében pedig a dél-koreai hátterű HTNS Hungary Kft. végezné négyezer tonna, akkumulátor-gyártáshoz kapcsoló veszélyes anyag raktározását.
Később Vass György, a település fideszes polgármestere jelentette be, hogy a fóti önkormányzat több hónapos munkájának eredményeként a HelloParks nyilatkozatban vállalta, hogy a településen a jövőben nem köt bérleti szerződést akkumulátorcellák gyártásával foglalkozó vagy más, jelentős zavaró hatású tevékenységet végző vállalattal. A HelloParks képviselője, egy műszaki mérnök arról beszélt, hogy a bérlőjük nem fog akkumulátorokat gyártani, a cellák nem itt készülnek, hanem Kínában. „A legveszélyesebb munka nem itt fog történni”, Fóton csak összeszerelik a kész akkumulátorokat, és ez szerinte valójában könnyűipari tevékenység. A HelloParks csarnoka egy logisztikai raktár, ám a mérnök szerint rendelkezik olyan, a legmagasabb biztonsági követelménynek megfelelő és amerikai biztosítók által bevizsgált automatikus tűzoltó rendszerrel, amely a lítiumakkumulátor-tüzek továbbterjedését is meg tudja akadályozni.
A érintett cégek arra hivatkoznak, nem tudtak egymásról
A két cég, a HTNS Kft. és a BYD emellett azt állítja, hogy engedély-kérelmük beadásakor nem tudtak egymásról. Így nem nyilatkozhattak arról, hogy milyen kockázatot hordoz a két veszélyes tevékenység egymásra gyakorolt hatása, s azt milyen módon hárítanák el. A pert indító lakosok azt kifogásolják, hogy a hatóságok sem vették figyelembe, hogy ugyanabban a csarnokban két akkumulátor-üzem létesül, és nem vizsgálták az összeadódó környezeti és veszélyeztető hatásokat.
Szeptember közepén már sor került egy bírósági tárgyalásra a HTNS Kft. által létesítendő veszélyes anyag raktár ügyében – akkor 56 magánszemély pertársaságot alkotva támadta meg a kormányhivatali és katasztrófavédelmi engedélyt. A tárgyaláson a bíróság kimondta, hogy a hatóságoknak és a HTNS Kft.-nek lehetett tudomása a BYD összeszerelő üzemének engedély-kérelméről. Ezért az a bírói döntés született, hogy egy közösen megválasztott szakértő elemezze: a két cég működésének kölcsönhatása befolyásolja-e a kiadott környezetvédelmi engedélyek érvényességét.
November 21-én pedig a BYD akkumulátorgyárának környezetvédelmi engedélye ügyében zajlottak le tárgyalások a Budapest Környéki Törvényszéken.
Nyolc fóti lakos és a Foton 2023 Egyesület indított pert a Pest Vármegyei Kormányhivatal azon döntése ellen, hogy az akku-üzem hatásterülete nem éri el a fótiak lakóházait. A civilek ugyanis emiatt nem rendelkeznek ügyféli jogállással, ezért nem léphetnek perbe a BYD számára kiadott engedély ellen. A lakosok azt szeretnék elérni, hogy szakértői elemzés készüljön, ami igazolná: a tervezett üzemek hatásterületébe beletartoznak a kb. 400-500 méterre lévő lakóházaik. Szerintük a két üzem összeadódó környezeti hatásait és veszélyességét nem vizsgálta a hatóság, és azok hatásterületét is helytelenül állapították meg. A civilek álláspontja szerint emellett a hatóság nem vizsgálta kellő alapossággal a beruházással határos felszín alatti vízbázis veszélyeztetettségét, valamint a veszélyes hulladékok és akkumulátorok tárolásának és közúton történő szállításának kockázatait sem.
Ha a bíróság megállapítja a civilek perképességét, akkor tudják a lakosok megtámadni a BYD Kft. számára kiadott kormányhivatali engedélyt.
Nem a fótiak az egyedüliek, akik bírósághoz fordultak egy akkus beruházás ügyében: debreceni és mikepércsi lakosok szintén peres úton támadják a CATL akkumulátor-gyárának környezethasználati engedélyét, erről a debreciner.hu számolt be.
(Kiemelt képünk: z első BYD YANGWANG autósbolt Kínában, 2023. október 8-án, Sanghajban, Kínában. Fotó: CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)