Balogh Samu: Nincs hatása a nagykörúti kerékpársávoknak a Blaha felújítása miatti dugókra

Megkérdeztük Karácsony Gergely kabinetfőnökét, hogy miért azt válaszolta Fürjes Balázsnak, hogy a Blaha Lujza téren nincs is kerékpársáv, miközben az államtitkár a kerékpársávoknak az egész Nagykörútra kiterjedő felszámolásával orvosolná a felújítások miatti torlódásokat. 

2021. szeptember 17., 18:03

Szerző:

Mint azt korábban megírtuk, Fürjes Balázs, a főváros és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár kérésekkel fordult a főváros vezetéséhez, hogy az néhány gyors és egyszerű intézkedéssel orvosolja a Budapesten kialakult forgalmi dugók okát. Az államtitkár a Blaha Lujza térről jelentkezett be. Amint üzenetében fogalmazott, nem kíván az egyidejű felújításokkal foglalkozni – nyilván ő is tisztában van vele, hogy azok időzítését az arra felvett uniós támogatások határozzák meg és eredetileg még 2019 előtt meg kellett volna valósulniuk –, ehelyett néhány tanácsot és kérést fogalmaz meg a főváros vezetése felé, amelyet szerinte az elmulasztott. Ezek egyike, hogy számolják fel a nagykörúti kerékpársávot.

Balogh Samu erre úgy válaszolt, hogy jelenleg nincs is biciklisáv a Blaha Lujza téren, a torlódásról a keresztmetszet felújítás miatti szűkítése tehet, amelyet kizárólag a kereszteződés teljes kapacitásának visszaadásával lehet orvosolni. A főpolgármester kabinetfőnöke ezután beszámolt arról, hogy ez a tervezettnél korábban, már most hétvégétől meg fog történni, köszönhetően a feszített tempójú munkavégzésnek. Mint írta: „Na, így lehet tényleg csökkenteni a dugókat”.

Felvetődik azonban a kérdés, hogy miért jön a képbe, hogy a Blaha Lujza téren jelenleg nincs is kerékpársáv, ha Fürjes Balázs a teljes nagykörúti kerékpársáv felszámolását javasolta, nem csak a Blaha Lujza teret érintő szakaszét.

Balogh Samu a 168.hu kérdésére úgy válaszolt, hogy Fürjes Balázs javaslatának kizárólag akkor lenne értelme, ha a Blaha Lujza térnél a kerékpársáv rovására lehetne visszaadni egy sávot az autósoknak. Mivel azonban a kerékpársávot ugyanúgy kénytelenek voltak elvenni a felújítás idejére, mint ahogy a kettőből egy sávot az autósoktól, így erre egyszerűen nincsen lehetőség. 

– Minden útvonal forgalmát a szűk keresztmetszetek határozzák meg. Ezek jellemzően a csomópontok. Békeidőben is elmondható, hogy a Blaha Lujza tér, a Corvin negyed és a Nyugati tér ilyen. A felújítás miatt a Blaha Lujza térnél jelenleg fele akkora kapacitás áll az autók rendelkezésére, mint egyébként, hiszen a szokásos kettőhöz képest csak egy sáv járható, így ez határozza meg a teljes Nagykörút forgalmát. Teljesen mindegy, milyen kialakítás van előtte vagy utána – így Balogh.

(Kiemelt kép 2021.08.11. Blaha Lujza tér felújításáról készült illusztrációs képek a 168.hu részére. Fotó: Adrián Zoltán / 168.hu)