Főváros: Nem létező kerékpársáv megszüntetésétől várja Fürjes a dugók mérséklődését

Tovább folytatódik a főváros választott vezetése és a fővárosért felelős államtitkár kommunikációs csatározása a forgalmi torlódásokról. 

2021. szeptember 17., 14:57

Szerző:

„Sok budapesti keres meg azzal, hogy a helyzet tarthatatlan, a dugók megbénítják a várost. Okkal dühösek az emberek. Nem lehet tovább feszíteni a húrt, a közlekedők türelme elfogyott. Túl sok a hirtelen, egy időben bevezetett útlezárás, forgalomkorlátozás, sávlezárás. Túl sok keresztmetszet lett túl szűk egyidőben – ez megbénítja a forgalmat. Ezt muszáj enyhíteni! Azonnali cselekvésre van szükség, ezért – a szakértőket és a budapestieket meghallgatva – néhány javaslattal állok elő. Ezek valójában a budapestiek javaslatai, én csak postás vagyok. Kérem a Főpolgármestert, fontolja meg ezek azonnali bevezetését – már holnaptól fellélegezhetne a város!” – olvasható Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár Facebook-oldalán.

Az államtitkár a Blaha Lujza téren, a Népszínház utca torkolatában felvett videójában megfogalmazott aggodalmak szerint "Budapest elesett" és "közlekedési káosz lett úrrá a városon", amely azonnali cselekvést kíván. Fürjes közelebbről meg nem nevezett szakértőkre és a "budapestiekre" hivatkozva elő is áll a megoldással: hogy szüntessék meg a nagykörúti kerékpársávokat. 

"Kérem a főpolgármestert, hogy legalább ideiglenesen adja vissza az elvett sávokat az autósoknak" 

– mondja Fürjes, miközben a kamera a Népszínház utca és a Rákóczi út közötti útszakaszt mutatja, ahol a kereszteződés felújítása miatt nem csak a 2x2 sávos közuti forgalmat, de a kerékpársávot is megszüntették a munkálatok idejére. 

E mellett Balogh Samu várostervező, Karácsony Gergely kabinetfőnöke sem ment el szó nélkül: 

"Tegnap Fürjes Balázs államtitkár arra kért minket, hogy a szüntessük meg a biciklisávot a Nagykörúton a dugók csökkentése érdekében. Azt a biciklisávot, ami jelenleg nincs is a Blahán, hiszen a felújítás miatt a téren csak autós sáv halad át. Tehát a dugókat nem a Blahán jelenleg amúgy sem létező biciklisáv okozza, hanem a felújítás miatti 2x1 sávos korlátozás, no meg a sok autó. Ennyi erővel megszüntethetnénk a Kiskörúton lévő biciklisávokat is, több hatása annak sem lenne. Köszönjük a javaslatot."

Fürjes e mellett az autók helyett a tömegközlekedésnek kedvező nagykörúti lámpaprogram visszaállítását is javasolja. Mint ismeretes a villamos helyett az autóforgalomra optimalizált lámpaprogramot az Autóklub javaslatára állította vissza a főváros, így nem világos, hogy a közúti dugók felszámolásában milyen szerepet szán neki az államtitkár.

Az intézkedést korábban élesen kritizálta Vitézy Dávid a Fürjes Balázs alatt működő Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. Mint kifejtette, az autósok érdekére való hivatkozással visszaállított, a villamosok haladását lassító lámpaciklus naponta több százezer embert érint hátrányosan. 

Balogh Samu e javaslatra külön nem tér ki friss posztjában, azt azonban már korábban elmondta, hogy a lámpaprogram épp úgy ideiglenes és mindössze a felújítás idejére szól, mint az irányonkénti 1-1 sáv elvétele az autósoktól. 

A főpolgármester kabinetfőnöke válaszában megjegyzi, hogy Fürjes Balázs javaslatai helyett inkább a felújítás felgyorsításában hisznek, hiszen minden a Blaha Lujza téren és környékén tapasztalható, a megszokottól eltérő forgalmi helyzet erre vezethető vissza.

"Megmondom, mit csinálunk ehelyett. Gyorsítottunk a felújítás ütemén, így a tervezettnél 10 nappal korábban, már most hétvégén visszaadjuk a Blaha csomópontot a közlekedésnek a korábbi kapacitás szerint. Na, így lehet tényleg csökkenteni a dugókat"

– írja válaszában, hozzátéve, hogy "egy csomópont felújítása átmeneti kellemetlenség, de utána mindannyian egy jobban működő várost kapunk majd vissza", egyben megköszönve a budapestiek türelmét. 

(Kiemelt kép: Felújítás a Blaha Lujza téren 2021. július 12-én. Fotó: Dimény András / 168.hu)