Az elitet segíti a középiskolai felvételi bevezetése

Szakemberek szerint súlyos károkat okozhat a középiskolai felvételi bevezetése, várhatóan tovább súlyosbítja majd a magyar oktatás számos problémáját például a korai szelekció vagy az iskolák közötti egyenlőtlenségek területén. Tőlünk nyugatabbra arra törekszenek, hogy minél későbbi időpontra tolják ki a fiataloknál a pályaválasztás időpontját, idehaza viszont visszarepülünk a hatvanas évekbe: arra kényszerítik a családokat, hogy a gyereküknek már 14 évesen szakirányt válasszanak. Ráadásul a változás épp a legszegényebbeknek nehezíti meg a diplomaszerzéshez vezető utat.

2017. május 13., 06:38

Szerző:

„Nem akarok túl nagy súlyt helyezni az önök vállára, de azt is tudniuk kell, hogy csak néhány év, és önök fogják a hátukon vinni Magyarországot – úgy, ahogyan azt mi, az önök szülei és korábban nagyszülei tették. Ez az élet rendje. Magyarországból pedig az lesz, amivé önök teszik: derűs, jómódú, biztonságos, művelt és emelkedő haza, vagy helyben járó és hanyatló ország. Már csak néhány év, és ez önökön múlik majd. A másik tanácsom pedig az önök számára az, hogy ma már nem olcsó munkaerőre van szükség, hanem magas hozzáadott értéket termelő, digitális alapképességekkel rendelkező, kvalifikált dolgozókra.” Ezt Orbán Viktor miniszterelnök mondta a közelmúltban, a X. Szakma Sztár Fesztivál nyitó rendezvényén. Csakhogy a szavai ezúttal is éles ellentétben állnak azzal, amit a kormánya tesz: a dolgok jelenlegi állása szerint ugyanis a felnövekvő generációk nehezen lesznek képesek vállukon cipelni az országot, miután elveszik tőlük a piacképes tudás megszerzésének lehetőségét. Miközben Orbán Viktor „magas hozzáadott értéket termelő”, „kvalifikált dolgozókról” beszél, addig az általa megálmodott oktatási rendszerben valójában fiatalok tömegeitől tagadják meg, hogy ilyen munkaerővé váljanak.

A most tetőző folyamat 2011-ben kezdődött azzal, hogy a szakképzőiskolákat közvetlenül az iparkamara befolyása alá rendelték, szakmai felügyeletüket pedig kirántották az oktatási tárca alól, és a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz tették át. Eleinte „csak” a szakiskolában (most szakközépiskolának hívják), majd 2016-tól már a szakközépiskolában (most szakgimnázium) is csökkentették a közismereti képzést adó tárgyak óraszámát. Mindeközben leszállították a tankötelezettségi korhatárt 18-ról 16 évre, ami a finanszírozás átalakításával együtt azzal járt, hogy az iskolák a problémásabb, a tankötelezettségi korhatárt már elérő tanulóktól azonnal megválnak.

MTI Fotó: Balázs Attila

A negatív folyamat most újabb állomásához érkezett: az új Nemzeti alaptanterv bevezetésével párhuzamosan a kormány 2019-től kötelezővé tenné a középiskolai felvételit. Erről egyébként, ahogy az az elmúlt hét évben már megszokottá vált, a szakmai közvélemény egy iparkamarai rendezvényen készült, az állami média által sugárzott tudósításból szerzett tudomást – vagyis egyeztetésre ezúttal sem lehet számítani.

Igaz, a változtatásnak voltak előjelei. Lázár János kancelláriaminiszter már 2016 októberében megkerülhetetlennek nevezte a kötelező gimnáziumi felvételi bevezetését. És ahogy valamennyi, az oktatással kapcsolatos kormányzati döntés a 2011-es keltezésű Széll Kálmán Tervből eredeztethető, e mostani átalakítás szándéka is kiolvasható volt belőle.

Az elképzelések szerint – hasonlóan a felsőoktatáshoz – a diákok felvételit írnának, és az állam által meghatározott keretszámokhoz igazodva kerülnének be a pontszámaik alapján valamely gimnáziumba, szakgimnáziumba vagy szakközépiskolába. (Eddig csak olyan helyen lehetett felvételit íratni, ahová legalább kétszeres volt a túljelentkezés.)

A felvételi bevezetése rendkívül káros, az összes olyan problémát, amivel a magyar oktatás küzd, tovább fogja súlyosbítani: ilyen például a korai szelekció és az iskolák közötti egyenlőtlenségek növekedése. Míg a fejlett országok oktatási rendszereiben arra törekednek a döntéshozók, hogy minél későbbi időpontra tolják ki a fiataloknál a pályaválasztás időpontját, addig Magyarországon visszarepülünk a hatvanas évekbe: a felvételivel arra kényszerítik a családokat, hogy már a 14 éves gyereknek kiválasszák a megfelelő intézménytípust. A kormány nem maga szűkíti a gimnáziumi kapacitásokat, hanem a felvételi és a minimumponthatár bevezetésével a gyerekekre hárítja a felelősséget, hisz ők „nem voltak elég jók”. (A szakmát adó iskolákból ráadásul nehéz váltani, hiába jönne rá később a gyerek arra, hogy valami más érdekli.)

Fotó: MTI

A gimnáziumi férőhelyek szűkítése azért is okoz majd problémát a gyerekek többségének, mert épp ez az az intézménytípus, ahol nyelveket tanulhatnak, ahol elmélyülhetnek a világgal kapcsolatos alapismereteik – és ezek együttesen megkönnyíthetnék a szakmaválasztást.

A világ fejlettebb része más irányba mozdul: a számok azt igazolják, hogy a munkaerőpiacon az érettségizettek sokkal könnyebben találnak munkát és többet is keresnek. Nem véletlen, hogy a PISA-méréseken sikerrel szereplő országokban megnyújtották a kötelező alapképzést és kiiktatták korai szelekciót.

„A megfelelő általános képzés fontosságát először azokban a családokban ismerték fel, ahol a szakmunkásképző elvégzése után az érettségi megszerzésére ösztönözték a gyermekeiket. Ennek a felismerésnek az intézményesülése – a szakközépiskola és a gimnáziumot követő szakképzés térhódításával – a jelenkori magyar történelem egyik örvendetes fejleménye. A tervezett reformok a többre és jobbra törekvő családok százezreit fosztanák meg az anyagi boldogulás és a munkában való kiteljesedés lehetőségétől.” Ez a megállapítás a Közgazdaság-tudományi Intézet munkatársai – Hajdu Tamás, Hermann Zoltán, Horn Dániel, Kertesi Gábor, Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia – által írt, az érettségi védelmében született tanulmányban olvasható.

Az érettségit adó iskolák férőhelyszűkítéséről szóló hír pánikot keltett számos családban. A szülők várható reakciója borítékolható: gyerekük gimnáziumi helyét megpróbálják már általános iskolás korukban biztosítani. Rutinjuk is van, hiszen ugyanígy küzdenek az óvodáskorúak esetében, hogy a megfelelő középiskolába vezető általánosba kerülhessen a gyerek. Elképesztő a harc: a szülők pénzt és energiát nem kímélve próbálják gyerekük jövőjét biztosítani.

– Megváltozott a társadalmi mobilitás mércéje – magyarázza a jelenséget Radó Péter oktatáskutató. – Korábban az alsó középosztály szintjének eléréséhez rövidebb ideig kellett iskolába járni, de ma már a stabilabb munkaerő-piaci helyek megszerzéséhez szükséges elvárások ­miatt növekszik az iskolában töltött idő. Ha csak az általános iskola nyolc osztályát végzi el valaki, ma már képzetlennek számít, míg korábban ez a végzettség elég volt bizonyos munkák elvégzésére – mondja az oktatáskutató. Jelenleg az érettségi megszerzése hasonlítható a korábbi általános iskolai végzettséghez. Vagyis: a szocializmussal ellentétben ma az számít kudarcnak, ha az érettségit nem szerzi meg egy diák. Korábban egy adott korosztály 5-6 százaléka került be egyetemre, manapság az érettségizők fele.

Fotó: Fekete István

– A munkaerőpiacon egyértelműen növekszik a képességigény, azaz a „skill-demand”. Az általános képzési idő épp ezért növekszik, a szűk értelemben vett szakmára való felkészítés pedig egyre későbbre tolódik. Ráadásul egyre több szakmára már az érettségi utáni időszakban készítenek föl, mivel az elsajátításához eleve szükséges az érettségi. Harminc-negyven éve ugyanennek a társadalmi státusnak a megszerzéséhez elég volt az általános iskola – teszi hozzá Radó Péter, rámutatva: éppen az alapkészségek megtanulásához szükséges időt nem akarja az Orbán-kormány biztosítani.

Az oktatáskutató szerint a 21. században megszűnt az a minőségeszmény, amely szerint csak a legjobbak kerülhetnek be egyetemre. Hozzátette, a magyar oktatáspolitikusok a 2010 után megszilárduló Orbán-rezsim előtt is kiszolgálták az elithez tartozók igényeit. Ezért nem számolta fel egyetlen kormány sem 2010 előtt azt az iskolarendszert, amely a jobb módú családok gyerekeinek kilépési útvonalakat biztosított a hat-, illetve nyolcosztályos gimnáziumokba. A mindenkori kormányok – mondja Radó Péter – e tekintetben kiszolgálták az elit érdekeit, és nincs ez másképp most sem.

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. az össznépi mémmé vált „Gondolom, nem gyalog” szállóige kereskedelmi használatát kívánja kizárólagos védjeggyel szabályozni.

Az E.ON által közzétett karbantartási terv szerint június 30. és július 6. között összesen 176 településen várható áramszünet, ráadásul hat helyen gázszolgáltatási kieséssel is számolni kell – a Balaton környékét különösen érinti a változás.