Az egész rendszert át kell alakítani, nem a tanárokat hibáztatni
Horváth Péter a Klubrádióban azt mondta: számítani lehet rá, hogy nem javulnak a PISA felmérés eredményei, a romlás nagy mértéke azonban meglepetés volt. A rossz eredményért szerinte nem lehet a pedagógusokat hibáztatni. Hozzátette: a felmérés nem azt méri, amire a jelenlegi közoktatási rendszer felkészíti a gyerekeket. Úgy látja: kevesebb lexikális tudást kellene átadni, helyette alkalmazható tudásra lenne szüksége a gyerekeknek. Több figyelmet kellene fordítani a kommunikáció, a kooperáció, a kritikus gondolkodás fejlesztésére, a jelenlegi tananyagmennyiség mellett azonban ez nem lehetséges. Horváth Péter szerint át kell gondolni a célokat – amelyek most nem teljesen jól vannak megfogalmazva –, és ebbe be kellene vonni a szakmát.
Nem elég a jelenlegi közoktatási rendszer céljain és kisebb átalakításokon gondolkodni – mondta a Tanítanék mozgalom képviselője, aki szerint rendszerszintű átalakításokra van szükség. Sulyok Blanka úgy véli, szerecsenmosdatás arról beszélni, hogy a PISA rendszer nem azt méri, amit tanítunk, hiszen az iskola lényege éppen az, hogy a diákok a gyakorlatban is hasznosítani tudják a megszerzett tudást. A középiskolai tanár szerint az oktatási reform nulladik lépéseként vissza kell adni az autonómiát az iskoláknak és a tanároknak.
A nemzetközi kompetenciateszten elért gyenge magyar eredményekről a parlamentben is vita volt. Hadházy Ákos, az LMP társelnöke napirend előtti felszólalásában azt mondta, a PISA-teszt eredményei egyértelművé teszik, hogy a kormányban nincs kártékonyabb miniszter Balogh Zoltánnál, ezért az emberi erőforrásokért felelős miniszternek le kell mondania. Az ellenzéki politikus úgy vélte, a kormány vagy szándékosan tette tönkre az oktatást, vagy az okozza az eredmények romlását, hogy az oktatási reformra szánt pénzeket egyszerűen ellopták.
A PISA jelentés eredményeit több szempontból érdekes vizsgálni, de a romló tendenciára valóban oda kell figyelni - reagált az LMP-s politikus felszólítására az EMMI parlamenti államtitkára. Rétvári Bence szerint a kormány jelentős többletforrást irányított az oktatási rendszerbe, a PISA-felmérés mellett pedig a jobb eredményeket hozó TIMS felmérést is figyelembe kell venni.