Annyit baleseteznek a debreceni villamosok, hogy radarokat szerelnek rájuk

Egy tuja sincs a városban, amelyet ne törték volna már meg, ezért Magyarországon egyedülálló rendszerrel csökkentenék az ütközéseket.

2021. július 14., 22:58

Szerző:

Július közepétől helyezik üzembe azt a technológiát, amely Frankfurtban és Amszterdamban már negyven százalékkal csökkentette a közösségi közlekedésben bekövetkező balesetek számát – írja az Indóház online kiadása. A szaklap cikke szerint a villamosok elejében elhelyezett radarok és kamerarendszerek, valamint a vezérlőegységek a Bosch hatvani gyárában készültek. A rendszer 70–80 méteres távolságból képes érzékelni a veszélyt, és azonnal fény- és hangjelzést továbbít a villamos vezetőjének, aki gyorsabban tud reagálni.

Az ütközéselkerülő rendszer három fő elemből áll: egy multifunkciós kamerából, egy radarszenzorból és egy vezérlőegységből, amely a másodperc törtrésze alatt feldolgozza a beérkező információkat. Az ütközéselkerülő rendszert egyedileg kell a villamospályához kalibrálni, ennek során a szenzorokkal és kamerákkal felszerelt villamos több száz kilométert tett meg üresen, hogy a rendszer méterről méterre megtanulja látni és érzékelni a városspecifikus tárgyakat, amelyek a fejlesztői csapat adatbázisába kerülnek. Ezzel a rendszer minden egyes megtett út során tanul valami újat.

Debrecenben a 2-es villamos elindulása óta nagyon gyakoriak a villamosbalesetek. Öt év alatt csak ezen a vonalon 130 baleset történt. Mind a tizennyolc villamos legalább ötször tört már meg, de van, amelyik tízszer is. A technológia nemcsak életeket ment, hanem jelentős költségeket is megtakarít az üzemeltetőknek, továbbá a rendszer támogatja a megbízható és hibamentes szolgáltatás biztosítását.

(Kiemelt kép: A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. spanyol gyártmányú CAF Urbos 3 típusú villamosa közlekedik a Piac utcán 2021. március 24-én. Fotó: Oláh Tibor / MTI)