Általános iskola - de melyiket válasszuk?
http://dh-online.hu
DH - A gyermek beállítottsága, személyisége a legfontosabb. Az iskolaválasztásnál ez a perdöntő - állítja határozottan Tóth Szilvia, az idén szeptembertől iskolába készülő Szlivon Bence anyukája. Kisfia beszélgetés közben egy percre sem áll meg, fut, fecseg.
2010. január. 23. szombat | Szerző: DH
nyomtatás nyomtatás | küldés e-mailban Küldés e-mailben | A+ | A- hozzászólás szóljon hozzá
Általános iskola - de melyiket válasszuk?
A címzett e-mail címe:
Az Ön e-mail címe:
Üzenet
(Opcionális)
Másolat Önnek
iskola
A gyerekek megérzik, mi a jó nekik, az iskolaválasztásnál is (Fotó: DH-illusztráció)
- Izgékony, játékos, talán a kortársainál egy kicsit később érő típus. Éppen ezért egy kevésbé kötött, ezt a fajta szabadságot kicsit meghagyó módszert, iskolai osztályt, programot keresünk. Hatévesen még gondjai lettek volna a koncentrációval, az iskolai jellegű terheléssel.
- Százig tudok már számolni! Az iskolában írni, olvasni, számolni tanulok majd! De úszni is szeretnék. Meg népitáncolok, és az óvodában szerdánként aerobic is van, oda is járok ám! - meséli lelkesen a szöszke Pribék Karina. Követni sem tudjuk, úgy száguldanak a gondolatai.
- Mozgékony, érdeklődő kislány - mosolyog az anyuka, Berze Hajnalka. - A nyelvi oktatás kiemelt szempont, de az iskola megítélése is fontos. Az ismerősök, barátok tapasztalatait is fontolóra vesszük. A másik kislányom most megy óvodába, a Margarétába, ahová Karina is járt. Éppen ezért szemeltük ki az óvodával szomszédos általános iskolát, tehát valamennyit az elhelyezkedés is nyom a latban. A másik, ami Karina sportszeretete miatt még szóba került, a Vasvári.
- A gyereknek tetsszen! Ez az elsődleges szempont - jelenti ki Kissné Tóth Ágnes, Rea édesanyja. - Szeressen a kislányom iskolába járni, szeresse a tanító nénijét, a társait, az iskolai közösséget - folytatja. Egy ilyen kicsi gyereknél még az a fontosabb, hogy érzelmileg mit nyújt neki az iskola, aztán jön a szellem pallérozása, a tudás.
Végül a hírnév, amit Ágnes is megemlít. Az oktatási intézményről kialakult kép tehát erős motiváció, befolyásoló tényező. Ágnes azonban e kérdésben is gyerekközpontú: nem a szülők, hanem inkább a gyerekek véleményére ad.
- Megértem a szülőket, akik a tanító személyét hangsúlyozzák. Elengedhetetlen ugyanis, hogy meglegyen a bizalom az elsőbe kerülő kisgyerek, valamint a pedagógus között. A picikre egyébként is jellemző, hogy akit szeretnek, annak a kedvéért, kérésére szinte mindent megtesznek. Ebből lehet az oktató munka során építkezni - veszi át a szót Kovácsné Kaszt Zsuzsanna, a Nevelési Tanácsadó családpedagógusa.
Ma már szinte minden iskolában sokszínű az oktatás, törekednek arra, hogy minél többet nyújtsanak a gyerekeknek. Az intézmény kiválasztásánál tehát fontosabb kérdés: ki alkalmas arra, hogy iskolába mehessen?! - állítja Zsuzsanna.
- A tanuláshoz, a közösségi élethez való viszonyt megronthatja, ha egy kisgyerek éretlenül kerül az iskolába. Ha egy csemete koncentrációs zavarokkal küszködik, ha fizikailag nem érett, gond van a problémamegoldási képességével, hagyni kell az óvodában. Ha nem tud vonalat vezetni, hogyan tanul meg írni?! - teszi fel a kérdést a családpedagógus. Általánosságban elmondható: manapság több a rész-képességzavarral küszködő gyerek. Az okokról pedig külön fejezetet lehetne írni. Elég annyi: ha időben észreveszik, kiválóan orvosolhatóak ezek a problémák.
A másik véglet, amikor esetleg az idősebb, később érő testvér példáján okulva a kicsi, tökéletesen iskolaérett gyermeket fogják vissza. Ez is rossz módszer. Minden gyermek külön individuum, úgy is kell őket kezelni - tanácsolja Zsuzsanna. S ami szintén lényeges: a gyerekek általában nagyon jól tudják, érzik, hogy nekik mi a jó, ők mit szeretnének. Éppen ezért őket bevonva kell a szülőnek dönteni.
A gyerekek jól tudják, érzik, hogy nekik mi a jó, ők mit is szeretnének