Ezért létesülhetnek új akkumulátorgyárak Magyarországon

Az Európai Bizottság vámot vetett ki a Kínában gyártott elektromos autókra.Az EB döntésére válaszul október 11-től az importőröknek a Kínai Kereskedelmi Minisztérium által meghatározott vállalatokra vonatkozó jótállási díjakat kell megfizetniük a vámhatóság számára, amelyek 30,6%-tól 39%-ig terjedhetnek. A kereskedelmi háború büntetővámjai nem vonatkoznak a gépjármű alkatrészekre, így Kínának még inkább megéri majd Európában gondolkodni az akkumulátorgyárak telepítésekor.

2024. október 15., 09:42

Szerző:

Amint arról a 168.hu is beszámolt, az Európai Bizottság (EB) tavaly októberben indított vizsgálatot azért, mert álláspontja szerint a kínai kormány az akkumulátorral hajtott elektromos járművek hazai gyártóit állami támogatásokkal segítette, ezzel pedig egyenlőtlen versenyfeltételeket teremtett, ami nincs összhangban a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályozásaival. Ennek következményeképpen az EU 2024. július 4-én ideiglenes büntetővámot vezetett be a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára. A kínai autógyártók erősen rá vannak szorulva az európai piacra, így a szankciók nyomán lehetséges forgatókönyv, hogy a jövőben termelési láncuk, vagyis többek között az akkumulátorgyárak még nagyobb hányadát telepítik az EU területére, ezen belül Magyarországra – a 24.hu-nak nyilatkozó szakértők ezt hangsúlyozzák.

Még több akkumulátorgyár települhet Európába a kereskedelmi háború nyomán

Fontos hangsúlyozni, hogy a teljes egészében Kínában gyártott autókra vonatkozik a vám.

Ennek alapján tehát „a Magyarországon összeszerelt kínai autóra biztosan nem lehet védővámot kivetni, mint ahogy az elektromos-, és hibridautókban felhasznált akkumulátorokra, valamint azok alkatrészeire sem”

– hangsúlyozta a 24.hu-nak Rózsa Tamás, az EY-Parthenon autóipari szakértője.

Amint arra a lap felhívja a figyelmet, az úgynevezett kiegyenlítő vámok a meglévő „normál” 10 százalékos uniós vámokra rakodnak rá, a legfelső sávot 35,3 százalékban határozták meg. A Kínában elkészített autókat az európai piacra behozó gyártók nem egyforma szinten részesülnek a sarcból: az EU differenciált közöttük, mégpedig az alapján, hogy az egyes cégek milyen mértékben működtek együtt a bizottsági vizsgálattal. Aki nem volt kooperatív, az a legmagasabb sávba került, míg a többiek arányosan kevesebb vámot kaptak a nyakukba. A lista jelenleg így fest:

a Tesla (a Kínában legyártott autói után) 7,8 százalékos;
a BYD 17 százalékos;
a Geely 18,8 százalékos;
a SAIC pedig 35,3 százalékos büntetővámot fizet.

Az EB döntésére válaszul október 11-től az importőröknek a Kínai Kereskedelmi Minisztérium által meghatározott vállalatokra vonatkozó jótállási díjakat kell megfizetniük a vámhatóság számára, amelyek 30,6%-tól 39%-ig terjedhetnek.

Az EB október 4-én jelentette be, hogy az európai uniós tagállamok többsége megszavazta a kiegyenlítő vámok kivetéséről szóló javaslatot. A tervezetet Németország és egyebek közt Magyarország, valamint Szlovákia élesen ellenezte. A tagországok többsége azonban jóváhagyta azt, vagyis a kiegészítő vámot a tagállamok nyomására fogadták el. Mivel az ellenző országok nem szereztek minősített többséget, az EB október 30-ig még mindig dönthet arról, hogy nem fogadja el, vagy módosítja a végrehajtási határozatot.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Shutterstock)