Befürdött a karácsonyi ajándékokkal? Így cserélheti vissza őket
Mire érdemes figyelni egy elbaltázott karácsonyi ajándék kapcsán, azt mikor és hogyan vihetjük vissza a boltokba? A következőkben erre adunk választ.
Noha hagyományosan a karácsonyi bevásárlás őrülete az adventi időszakban zajlik, karácsony elmúltával azonban újra tömegek jelennek meg a boltokban. Sokan vannak azonban, akik ajándékuk kapcsán hiába reklamálnak, hiszen nem felelnek meg az ilyen helyzetekre vonatkozó jogszabályoknak.
Nem mindig cserélik ki az ajándékot
Noha sokak fejében aktívan él az a gondolat, hogy ha 3 napig visszavisz egy terméket, úgy nem lesz gond, a kereskedő köteles cserélni, vagy akár a pénzt is visszaadja, ez a valóságban nem így van. „20 éve nincs már olyan szabály, ami arra kötelezné az üzleteket, hogy egyébként hibátlan árut visszavegyenek” – közölte korábban Morvai Gábor, a FOME azaz a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének jogásza. A szervezet közleménye szerint így ha valakinek csak szimplán nem tetszik az adott termék, vagy méret és színbeli problémák adódnak vele, akkor a kereskedőt semmi nem kötelezi arra, hogy vissza vegye az árucikket. Csakis a jóindulatán múlik, mi lesz az ajándék sorsa.
Jó tudni viszont azt – jegyzi meg a FOME –, hogy már itthon is egyre több üzlet követi azt a külföldi modellt, hogy a már használt, de hibátlan terméket visszaveszi, és a szokásosnál hosszabb határidőt biztosít a fogyasztóknak a visszavitelre. Ám a szervezet szerint az üzletek azzal tudják a legnagyobb gesztust tenni, ha nyugta ellenében a használatba nem vett termékeket visszaveszik, a vételárat pedig visszaadják.
A hibás ajándékok sorsa nem üzletpolitikai kérdés
Érdemes kitérni arra az esetre is, ha valaki az ajándékát eleve hibásan kapta kézhez. A fent leírtaktól ugyanis az ilyen esetek teljesen elkülönülnek, és a termék további sorsa már nem üzletpolitikai döntés kérdése, hanem szigorú jogszabályi előírások mondják meg, mit lehet, illetve mit kell tenni vele.
Eszerint egy hibás termék esetén első körben annak kijavítását és a cseréjét kérhetjük. Jó hír viszont – írja a FOME –, hogy ilyenkor nem kell feltétlenül a két ünnep között ezzel bajlódnunk, hiszen 2 hónapunk van rá, hogy a minőségi kifogást jelezzük az eladónak. Ettől függetlenül az is kötelességünk, hogy lehetőleg minél hamarabb éljünk a minőségi kifogásunkkal.
Ezen felül az sem árt, ha tudjuk: csere esetén csakis olyan terméket vagyunk kötelesek elfogadni, ami adottságaiban és tulajdonságaiban a korábbival azonos. Amennyiben cserére és javításra sincs lehetőség, a termék árának arányos leszállítását kérhetjük, vagy visszakérhetjük a vételárat is. Sőt, az is egy opció, hogy a saját költségünkre megjavíttatjuk a terméket és az eladóra hárítjuk ennek költségét.
Ez a teendő, ha az ajándékot a netről rendelték
„Bármennyire is furcsán hangzik, jobban járunk, ha az ajándékunkat az internetről rendelték” –hangsúlyozta Morvai Gábor. A FOME jogásza szerint ugyanis ebben az esetben a csomag kézhezvételének időpontja előtt korlátlanul, illetve utána is 14 nap áll a rendelkezésünkre az indoklás nélküli elálláshoz. Ráadásul ezt nem csak hibás termék esetén tehetjük meg, hanem elég, ha egyszerűen nem tetszik, vagy meggondoltuk magunkat. Ez a jogunk azonban csak webáruházas vásárlás esetén él, tehát ha magánszemélytől vásároltunk az interneten, ott nincs elállási jog.
(Karácsonyi ajándékok a karácsonyfa alatt. Fotó: Swen Pförtner / DPA / AFP)