A Lánchíd már jó kezekben, felkészül a Petőfi és az Árpád híd

Csak most kezdődik Budapest ékszerének felújítása, de már „sorban állnak” a rossz állapotú budapesti Duna-hidak. Az átkelők, az alul- és felüljárók karbantartására idén kevesebb jut, mint korábban, a pénz így csak „tűzoltásra” elég.

2021. április 23., 06:15

Szerző:

Várólista van a fővárosi hídfelújításoknál. A Lánchíd nettó 19 milliárd forintos, 2023-ra elkészülő felújításnak ugyan csak most kezdenek neki, de már készültek tanulmánytervek a sorban következő fővárosi Duna-híd rekonstrukciójának előkészítésére is, mivel a Lánchíd befejezése után neki kell állni a Petőfi híd felújításának – mondta a 168.hu-nak Hodik Zoltán, a hidak fenntartásáért felelős fővárosi cég, a Budapest Közút Zrt. illetékes osztályvezetője.

Mi történik a Lánchídon a következő években?

  • A pályaszerkezet felújítása során felszedik az aszfaltréteget, felszeletelik az elöregedett vasbeton pályalemezt, és a híd közepétől indulva a szélek felé haladva eltávolítják a régi részeket. Ez a folyamat várhatóan a nyár végén indul el.
  • A felújításhoz a budai és a pesti oldalon is telepítenek egy-egy toronydarut. A hídon két bakdarut is felállítanak az új pályaszerkezetek behelyezéséhez, és készítenek egy 7000 négyzetméternyi felületű függesztett állványzatot is a híd alá.
  • Nagyjából 700 köbméternyi vasbeton-szerkezetet bontanak el, a beépítendő új acélszerkezet tömege pedig eléri majd az ezer tonnát.
  • Az új acélszerkezetek jelentős része Csepelen készül, a szállítást közúton oldják meg, éjszakánként.
  • Korrózióvédő bevonattal mintegy 80 ezer négyzetméternyi felületet kell majd ellátni.
  • Gyalogosok a felújítás 2023-as befejezéséig nem mehetnek át a hídon, a közúti forgalom előtt viszont már 2022 decemberében megnyithatják a hidat.

A Budapest Közút a jogszabályi előírásoknak megfelelően – a baleset, árvíz, földrengés vagy bejelentés alapján végzett rendkívüli vizsgálatok mellett – fél évente felülvizsgálja a hidak minden szerkezeti elemét. Az ennél is átfogóbb, úgynevezett fővizsgálatokat tízévente, pályázaton kiválasztott független szakértők végzik, akik részletes, minden szerkezeti elemre kiterjedő műszeres és laboratóriumi vizsgálatokkal mérik fel a hidak állapotát.

 
A Széchenyi Lánchíd felújításával 2023-ra végeznek Fotó: 168.hu | Merész Márton


A Petőfi híd lesz a következő

Ezért a fővárosi cégnél pontosan tudják, hogy a Lánchíd után melyik átkelő van a legrosszabb állapotban, vagyis melyik lesz a következő felújítandó híd. A Petőfi híd állapota most még „nem igényel azonnali komolyabb mértékű beavatkozást, de a Lánchíd felújításának befejezése után el kell kezdeni a felújítását, a BKK-nál már készültek is tanulmánytervek a híd és környezete közlekedésrendszerének fejlesztéséről, ami tartalmazza a híd felújítását, valamint a hídon történő kerékpáros átvezetés megoldását is” – magyarázta az osztályvezető.

Hiába van még messze a Lánchíd befejezése, a Petőfi híd felújításának tervezését már most el kell kezdeni. A kiviteli terveknek időben el kell készülniük, hogy a Lánchíd felújítása után azonnal megkezdődhessen a munka. Ráadásul Hodik Zoltán szerint „a Petőfi híd felújításának várható befejezésekor már az Árpád hídon is olyan mértékű lesz a beavatkozási igény, amit nem lehet sokáig halogatni”.

A méretei miatt az Árpád hídé lehet a legnagyobb hídfelújítási munka Budapesten.
Budapesti városképek
 
A Petőfi híd lesz a következő, amit sürgősen fel kell újítani Fotó: MTI | Máthé Zoltán
 


Évi félmilliárd forint is kevés

A tervezés és előkészítés tehát folyamatos, ami a szakember szerint azért is fontos, mert a „lemaradás komolyan visszaüthet időben és költségben is”. Pénzbe pedig nemcsak a nagy felújítások kerülnek, hanem a folyamatos fenntartás, az állagmegóvás is.

Tavaly például az Erzsébet híd budai hídfőjében lévő dilatációs szerkezet cseréje 150 millió forintba került, a Szabadság híd korrózióvédelmi bevonatának kis felületű javítási munkája 30 millióba.

A Budapest Közút a 13 Duna-híd mellett a fővárosban 294 közúti és gyalogos hidat, felüljárót, 79 aluljárót, a Várhegyi alagutat, 697 közterületi, parki lépcsőt és támfalat, 10 magasságkorlátozó kaput, valamint 25 km zajárnyékoló falat is üzemeltet. Ezek fenntartásra, karbantartásra korábban évi 500-550 millió forintot fordítottak, de idén szűkösebb a büdzsé: csak 320 millió jutott a tulajdonos Fővárosi Önkormányzat költségvetésében ezekre a célokra.

 
Az Árpád híd átfogó rekonstrukcióját sem lehet sokáig halogatni Fotó: Shutterstock


A hídszerkezet 100 évig is bírja

Hodik Zoltán szerint a fenntartásra, felújítására költhető pénzösszegek már évek, sőt évtizedek óta „jelentősen elmaradnak a műszakilag szükségestől”, és mindez csak „tűzoltási” munkákra elég. A műszaki szempontból leromlott állapotú, felújítandó híd a gyalogos- és közúti forgalom szempontjából még biztonságos ugyan – hangsúlyozta a szakember –, de a hidak tartószerkezeteinek 100 évre tervezett élettartamát csak az időben elvégzett fenntartási munkákkal lehet biztosítani.

Ezeknek a tartószerkezeteknek a tartósságát, használhatóságát befolyásoló, ma használatos anyagok (szigetelés, korrózióvédelmi bevonatok, burkolatok) élettartama 15-25 év. Azért van szükség folyamatos karbantartásra, hogy a lejárt élettartamú, vagy a használatból eredően károsodott védelmi rendszerek helyreállításával biztosítható legyen a tartószerkezetek tervezett élettartama, ne keletkezzen bennük olyan mértékű károsodás, ami szerkezetek idő előtti átépítését, cseréjét igényelné – magyarázta az osztályvezető.

Városkép - Budapest - A Nyugati téri felüljáró
 
A Nyugati téri felüljáró is rossz műszaki állapotban van Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba
 


Felújítási programterv készül

A fővárosi hidak és felüljárók harmada kiterjedt felújításra szorul – ezt állapította meg az, a 2019 őszén hivatalba lépett új városvezetés által megrendelt „hídjelentés”, melyet a Budapest Közút tavaly nyárra készített el, és amelyből a Népszava idézett nemrég olyan részleteket, miszerint a fővárosi hidak, felüljárók alig hatoda számít jó állapotúnak, míg csaknem harmada (97) teljesen átépítendő (szerkezeti beavatkozásra, megerősítésre, tartócserére szorul) vagy jelentős felújítást igényel (szegélyátépítés, szigetelés-, burkolat-, korlát-, dilatációcsere). A lap azt is írta a jelentés alapján, hogy különösen rossz állapotban vannak az Üllői út- Könyves Kálmány Krt. (a Fradi-pályánál), a Nyugati tér, a Ferihegyi úton a Határ út és a Újhegyi útnál a MÁV-vágányok feletti közúti hidak, a Ferdinánd híd és még nyolc másik, valamint a Flórián tér felüljárója. A jelentés nyomán a városvezetés külön munkacsoportot hozott létre, amelytől részletes felújítási programot kért a 2021-24 közötti időszakra, ám ez még nem készült el.

Hídmustra: milyen állapotban vannak?

Árpád híd: A villamospályát tartó szerkezet 1950-ben, a közúti forgalmat lebonyolító szerkezet 1980-84 között épült. A vasbeton járdalemezeket 2003-ban acéllemezre cserélték, azóta többször dilatációkat is cseréltek. A Margit szigetre vezető egyenes lehajtót 2015-ben újították fel. A híd legrosszabb állapotú eleme a margitszigeti vasbeton műtárgy, amit 1950-es elkészülte óta nem újítottak fel. A hídon az acélszerkezetek korróziós állapota rohamosan romlik.

Margit híd: A legutóbbi felújítása 2009-2011 között készült el, azóta lényegi beavatkozás nem történt. Az aszfalt burkolat nagy felületű javítását célszerű lenne elvégezni.

Erzsébet híd: 1997-2001 között több ütemben újult meg. Viszonylag jó állapotban van, de a korrózióvédelmi bevonat élettartama vége felé jár, ennek már látható jelei is vannak. A dilatációs szerkezeteit az elmúlt években kicserélték. 2009-ben díszvilágítást kapott.

Szabadság híd: A legutóbbi felújítása 2007-2009 között történt, a 4-es metró építésével párhuzamosan. Tavaly a korrózióvédelmi bevonatát javították kisebb felületeken.

Petőfi híd: Teljeskörűen 1979-80-ban újították fel utoljára, azóta kisebb – a budai mederpillér saruit, a villamosvágányokat, és a pályaszint alatti acélszerkezetek korrózióvédelmét érintő – javítások történtek. A híd korrózióvédelmi bevonata tönkrement, az acélszerkezetek korrodálnak. A hídfők szigetelése tönkrement, az ott lévő szerkezetek áznak, valamint a híd vasbeton járdalemezei korrodáltak, átépítendők.

Rákóczi híd: 1995-ös átadása óta megépült rajta a villamospálya, megújult a pilonok és a gyalogjárda korlátjainak korrózióvédelme, valamint a híd világítása. A híd szekrénytartójának korrózióvédelmi bevonatának fedőrétege tönkrement, a kocsipálya burkolata nyomvályús.

K-híd: Óbudán, a hajógyári Duna-ág felett átvezető K-hidat 1957-ben adták át, majd 1973-ban megépítették a gyalogjárdákat. 2020-ban a járdákat fa pallóterítéssel látták el a járdalemez leromlott állapota miatt. Az acélrácsos tartószerkezet és a pálya állapota is nagyon leromlott.

Kvassay híd: A Csepel-sziget északi részére vezető hidat 1999-2000-ben átépítették, akkor teljesen új felszerkezetet kapott.

Gubacsi híd: 1978-ban szűnt meg rajta a HÉV-forgalom, ezután 1984-ig két ütemben felújították, majd 1995-ben részleges felújításon esett át. A híd teljes szerkezete nagyon leromlott állapotban van.

(Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Róka László)