A kulturális szakadék

A a színházak és a filmgyártás kiegészítő támogatási rendszereként indult. Ma már a miniszterelnök futballhobbijának egyik finanszírozási eszköze is. Harsányi László közgazdász, a Nemzeti Kulturális Alap egykori elnöke, számos finanszírozási modell megalkotója a 168 Órának arról is beszél: igaz, a tao-rendszer számos kockázatot rejt magában, ám hatékony „melléktámogatási” módja az előadó-művészeteknek. Szóba kerül az is: a hibás kulturális támogatási szisztéma miatt tovább csökkennek a leszakadó rétegek kitörési esélyei.

2016. június 27., 20:06

– A tao eredetileg a kultúra kiegészítő mecenatúrájaként indult, aztán 2011-ben

a Fidesz a sportot is beemelte a támogatható területek közé. Azóta főként a hatalomnak tetsző sporttevékenységek segítésének eszköze a tao. Politikai manipuláció áldozatává vált az amúgy jó finanszírozási módszer, vagy a rendszerben van a hiba?

– Sajnos kódolt a hatalmi beavatkozás kockázata: az a kormány, amely kézi irányításúvá akarja tenni a taót, könnyedén elérheti ezt. A nagy támogató cégek jelentős részében van állami tulajdon is, de a versenyszféra szereplőire is tud „hatni” a politika. Látjuk: innentől nem a minőség a szempont a támogatandók kiválasztásakor. Inkább az, ki kedves a vezetésnek. Jó példa erre a Felcsút, ahová azután is áramlottak a tao-pénzek, hogy a csapat lecsúszott az NB II-be.

– De akkor mégis maga az elképzelés hibás, nem?

– Nem. A koncepció alapvetően működőképes. A kultúra finanszírozási modellje egyébként sem lehet egycsatornás. A támogatott tevékenység is sokszínű: például nem mindegy, milyen a közönség összetétele, mekkora a társulat vagy a művészeti csoport. Nyilvánvalóan a tao-rendszer „válogat”, a kisebbeknek és a kezdőknek nem kedvez. Hiszen a lehetőséget jellemzően nagyvállalatok veszik igénybe, ők pedig szeretnek biztosra menni a támogatásaikkal.

– És szeretik a saját ízlésükhöz formálni az általuk támogatott kulturális terméket?

– Kétségtelen: a cégek az adótámogatásukból elképzeléseiknek megfelelő előadásokat vagy mozikat akarnak látni. Önmagában nem gond ez, ha valóban kiegészítő a támogatás, és az állam nem vesz el kulturális támogatási forrásokat a taóra hivatkozva.

– Pedig sajnos megteszi. Tavaly a Vígszínház működése került veszélybe, miután nem érkeztek meg időben a társaságiadó-jóváírásból származó támogatások. Úgy tűnik, a közvetlen állami finanszírozás csökkenésével egyre kiszolgáltatottabbak a társulatok a taónak.

– Ez igaz, de ez is kultúrpolitikai, nem pedig rendszerszintű hiba. A baj inkább az, hogy a kulturális mecenatúra alappillérei ma egyre gyengébbek.

– A társaságiadó-jóváírásról is rendelkező előadó-művészeti, illetve filmtörvényt korábban megpróbálták kiterjeszteni a szépirodalomra is. Ám az írók ezt nem akarták. Ön szerint ellensúlyozhatná a kulturális támogatás gyengeségeit, ha más művészeti ágaknak is jutna a tao-pénzekből?

– Kivitelezhetetlen. Elképzelni sem tudom, milyen alapon szerződhetnének a cégek könyv- vagy lapkiadókkal, esetleg írókkal vagy képzőművészekkel. A kulturális folyóiratok eladott lapszáma alapján? Nem tűnik járhatónak. Tudomásul kell venni: a kultúrának csak egy meghatározott szegmense, a közönséggel találkozó előadó-művészetek segíthetők a társaságiadó-jóváírással. Nem megúszható a hatékony állami kultúrafinanszírozási politika. A mostani nem következetes, nem egységes. Ezért fordulhat elő, hogy egyes területeken látványos a sorvadás, nézze csak meg a megszűnő kulturális folyóiratokat.

– Sokáig azt gondoltuk: bővülhetnek a kulturális mecenatúra forrásai, mivel beszállnak maguk a kultúrafogyasztók is. Ebből végül nem lett semmi. Ön szerint miért nem?

– Majd megvalósul, „csupán” két-három generáció szükséges hozzá. Nálunk nem alakult ki az az egyesületi és alapítványi háló, amelyet huszonöt éve álmodott meg a rendszerváltó elit. Az öngondoskodás néha felbukkanó, apró megnyilvánulásait a mindenkori kormányok látványosan elfojtják. Amerikában a kulturális finanszírozásban milliárdos vagyonú alapítványok vesznek részt. Hol lát ilyeneket nálunk? A statisztika azt is mutatja: a háztartásokban egyre kisebb a kultúrára fordítható jövedelemhányad.

– Hova vezet mindez?

– Árulkodó adat, hogy a legfelső társadalmi réteg havonta nyolcszor annyit költ, mint a legszegényebbek. Ám ha a kulturális költéseket nézzük – a tévé-előfizetéstől a könyvvásárlásig –, ez az arány már egy a tizenkettőhöz. Ami logikus is, hiszen a szegényebb háztartásokban a létfenntartás a cél, egyébre már nem jut. És mivel nincs jelenleg olyan eszköz, amely tompítaná ezt a különbséget, az ország kettészakad. Generációk nőnek úgy föl, hogy semmilyen kulturális intézménnyel nem találkoztak. Óriási a kulturális szakadék az egyes csoportok között.
– Ez pedig előbb-utóbb társadalmi szakadékká szélesedik.
Pontosan. A művelődés lehetőségeitől elzárt gyerekek versenyképessége jóval alacsonyabb, mint a rendszeres kultúrafogyasztóké. A rossz kulturális finanszírozási rendszer miatt tovább csökken a leszakadó rétegek kitörési esélye.

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. az össznépi mémmé vált „Gondolom, nem gyalog” szállóige kereskedelmi használatát kívánja kizárólagos védjeggyel szabályozni.

Az E.ON által közzétett karbantartási terv szerint június 30. és július 6. között összesen 176 településen várható áramszünet, ráadásul hat helyen gázszolgáltatási kieséssel is számolni kell – a Balaton környékét különösen érinti a változás.