A jó állam ajánlata

Kiköltöztetné a Kossuth téri Igazságügyi Palotából a Néprajzi Múzeumot és a Politikatörténeti Intézetet (PTI) a kormány, valamint az állampárt iratainak egységesítése címén a PTI levéltári anyagának egy részét a Magyar Országos Levéltárba helyezné át. Egyesek szerint így húzná ki a nyíltan baloldali szellemiségű intézet alól a talajt. LAMPÉ ÁGNES írása.

2012. április 15., 21:59

A kormány elkötelezett abban, hogy „a Kúria a régi fényében ragyoghasson, ezért készen áll megtalálni annak módját, hogy minél hamarabb ismét a régi épületét használhassa” – jelentette ki a minap a miniszterelnök. Orbán szerint, ha a Kúria – leánykori nevén Legfelsőbb Bíróság – visszaköltözhet az Igazságügyi Palotába, a Kossuth téren helyreáll a törvényhozó, a végrehajtó és a bírói hatalom által egykor alkotott „alkotmányos háromszög”.

Számszerűen

Csak egy a bökkenő: a Hauszmann Alajos tervei alapján 1896-ban épült Igazságügyi Palotában a Néprajzi Múzeum és a Politikatörténeti Intézet működik. Sajtóhírek szerint a múzeumot a kormány hivatalosan egyelőre nem kereste meg. A Politikatörténeti Intézet vezetését viszont igen. A PTI azt állítja, „elvitathatatlan jogcím” alapján működik az épületben, a közigazgatási tárca viszont semmisnek tekinti „a használat jogának alapjául szolgáló szerződést”.

– A rendszerváltás idején az MSZMP Párttörténeti Intézete alakult át Politikatörténeti Intézetté, majd közhasznú társasággá, így került alapítványi tulajdonba az intézet. Az épületen használói jogunk van, amelyből megfelelő ellenértékért cserében készek vagyunk távozni – mondja Földes György, a Politikatörténeti Intézet főigazgatója.
Földes szerint a szoboráthelyezésekkel és a többi átrendezéssel „új emlékezetpolitika kialakítása, a történelem újraértelmezése zajlik” a Kossuth téren.

– Az átmeneti rendelkezések, az alaptörvény preambuluma, az ügynöktörvény és a Nemzeti Emlékezet Bizottsága mind ebbe az irányba mutat. Cél, hogy két évtizeddel a rendszerváltás után a baloldalra tolják a múltat, akár új jogszabályok megalkotásával – véli a főigazgató. – Mivel a Politikatörténeti Intézet baloldali szellemi műhely is, működését el akarják lehetetleníteni. A 2010-es kormányváltás óta egyetlen fillér állami támogatást nem kapunk, pedig az előző kabinetek a Terror Házát nyolc éven keresztül finanszírozták.

Sok pénzről van szó. Az intézményeknek otthont adó épület a város legértékesebb ingatlanjainak egyike: nagyjából tizenháromezer méregdrága négyzetméter a belvárosban. És még egy szám: az 1998-ban először felmerült költözés és az épület átalakítása már akkor 33 milliárd forint lett volna. Ma talán duplaennyivel kell számolni ugyanezt, plusz hozzáadni egy új múzeum felépítését és a Markó utcai bíróság „átemelését”.

A KIM válasza

Kérdéseinket e-mailben tehettük fel az illetékes tárcának. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) sajtóosztályától az alábbi tájékoztatást kaptuk: „A PTI esetleges költözése nem része a Kossuth tér átalakításával kapcsolatos elképzeléseknek. Jelenleg arról folynak az egyeztetések a PTI és a KIM között, hogy hány négyzetméter alapterületű ingatlan lenne megfelelő a PTI számára. A szükséges alapterületről születő megállapodást követően kezdődhetnek meg a tárgyalások a konkrét ingatlanról... Az épület jelenlegi használatával kapcsolatban a kormánybiztos és a főigazgató jogi álláspontja eltér, hiszen a kormányzati álláspont az, hogy a PTI használati jogának alapjául szolgáló szerződés semmis, ezért a helyzet rendezését mindenképpen meg kell kísérelni. Ugyanis a használati jogot 1990-ben az MSZP mint az épület akkori kezelője egy semmis szerződéssel alapította a PTI javára, mivel az ingatlan megterhelésére az akkor hatályos földtörvény szerint a kezelő nem volt jogosult... A kormány részéről Gál András Levente, a Jó Állam fejlesztési koncepció végrehajtásának összehangolásáért felelős kormánybiztos levélben megtette az ajánlatot, amelyre április 15-ig várják a PTI válaszát”.

Úgy tetszik, az ingatlankérdés talán rendeződik, alighanem „minőségi cserével”. De van még egy bökkenő. A „kilakoltatással” egy időben a Politikatörténeti Intézet elveszítené levéltári anyagainak jelentős részét. Az MSZOSZ tulajdonában lévő letéti anyag, az 1991-ben kivételként nem államosított MDP–MSZMP-tagnyilvántartás, a pártállam szatellitszervezeteinek anyagai, valamint az 1945–48 között működött pártiratok a Magyar Országos Levéltárba kerülnének.

– Kelet-Európa többi országában nem okozott problémát az előző rendszer dokumentumainak ügye, hiszen az állampártok eltűntek, irataik állami fenntartásba kerültek. Nálunk viszont sajátos helyzet állt elő azzal, hogy a volt állampárt, levetve közhatalmi funkcióit, programot és nevet váltva jogutódlással tovább működött, és őrizte az iratokat – mondja Tyekvicska Árpád, a Magyar Levéltárosok Egyesületének elnöke.

1991-ben a parlament úgy döntött, a közhatalmi funkciókhoz kötődő iratok egy részét állami fenntartásba veszi. Az iratok szétválasztása azonban nem szakmai megfontolások, hanem politikai alku alapján történt. Majd az 1992-es adatvédelmi, később az 1995-ös levéltári törvény is így született. Utóbbi kimondta, köziratot kizárólag állami levéltár őrizhet.

– A Politikatörténeti Intézetben vannak köziratnak minősülő dokumentumok – jegyzi meg Tyekvicska. – Ilyen például az annak idején közintézményekből összeszedett 1956-os gyűjtemény.

A lapunknak írt miniszteriális e-mail
erről így fogalmaz: „A Kormány célja az, hogy a rendszerváltást megelőző pártállami működéssel, a közhatalom gyakorlásával, illetve a pártállami rendszer kiépülésével kapcsolatos iratok nemzeti levéltári kezelésbe kerüljenek. Az új levéltári törvény kapcsán ugyanis felmerült a levéltári szakértők részéről, hogy levéltári szempontból mennyiben fogadható el, hogy a Magyar Szocialista Munkáspárt Párttörténeti Intézetének jogutódja kezelje a Kommunisták Magyarországi Pártjának és a Nemzeti Parasztpártnak az iratait. Az állam érdeke, hogy az állami működéssel és annak megismerésével kapcsolatos iratok az állam kezelésében legyenek. Egy állami levéltár is ugyanazokat a kutathatósági szempontokat tudja biztosítani, mint a PTI, azzal a különbséggel, hogy az állami levéltár mindezt közszolgáltatásként tenné. Így az iratokat kutatók nem lennének kitéve a magánlevéltár fenntartója által meghozott, az iratokhoz való hozzáférést esetlegesen korlátozó döntéseknek.”

– Levéltárunk anyagait két évtizede bárki háborítatlanul, korlátozás nélkül kutathatja. Ezért nevetséges ez a szöveg. Ahogy az is, hogy az előző rendszer eddiginél jobb megismerése végett kell elvinni az iratokat – háborog Földes György. – E dokumentumok egy része a mi tulajdonunk, másik részét letétbe helyezték nálunk.
Mikó Zsuzsanna, a Magyar Országos Levéltár főigazgatója szerint egyelőre szakmai szempontból vizsgálják, melyik levéltár illetékes az anyagok őrzésére.

– Az iratanyag megbontott, az 1948 utáni dokumentumok a Magyar Országos Levéltárban, az 1948 előttiek a Politikatörténeti és Szakszervezeti Levéltárban találhatóak. Márpedig az iratok egysége fontos levéltári alapelv, azt biztosítani kell – véli a szakember.

A kormány döntése értelmében várhatóan májustól bizonyos krónikus betegségek gyógyszereit – így például a cukorbetegek készítményeit – már nemcsak szakorvos, hanem a háziorvos is felírhatja.