A háziorvosi keretből vennék el a pénzt gyermekellátásra és betegszállításra, de a novemberi béremelés is kérdéses

Drámai helyzetben van az alapellátás. Ennek ellenére az Emmi ebből a kasszából szüntetné meg a betegszállításban kialakult forráshiányt és a gyermekellátás költségeinek alultervezettségét.

2018. augusztus 18., 07:52

Szerző:

Kétnapos véleményezési határidővel jelent meg a kormány honlapján az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) „A egészségügyi szolgáltatások finanszírozásának és az egészségügyben dolgozók bérnövelésének a szabályairól szóló" rendelettervezete, amely egészen meghökkentő költségvetési átcsoportosítási javaslattal áll elő.

A tegnap éjfélkor lejárt társadalmi egyeztetési határidő persze önmagában is megkérdőjelezhetővé teszi a kormányzati felkészülést az egészségügyi költségvetési kérdésekben, ám a megoldási javaslat túlmutat a kapkodáson. Nagyon úgy tűnik ugyanis, hogy az Orbán-kormány nem építette be sem az egészségügyieknek megígért emelés összegét, sem pedig a gyermekellátásban szükséges összeget a betegellátás finanszírozását érintő költségvetési keretbe.

Most tehát az egyik ellátási formából helyezi át a szükséges fedezetet a másikba, miközben a kormány pluszforrást még a bajba jutott betegellátási területeknek sem szán.

Fotó: 168 Óra archív

Az előterjesztés szerint ráadásul az Emmi, azaz

Kásler Miklós erőforrás miniszter szeptember elsejei határidővel úgy csoportosítaná át a tárcához tartozó költségvetési forrásokat, hogy a „Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás jogcím előirányzata terhére" 2,5 milliárd forintot elvonjon az alapellátási kasszából. 

Az előterjesztés hatásvizsgálati lapja szerint persze „az átcsoportosítást követően fennmaradó előirányzat, az időarányos felhasználást figyelembe véve biztosítja a további működést".

A pénz az előterjesztés alapján megfelezve, két területre kerülne:

  • 1 milliárd 250 millió forint az „Összevont szakellátás jogcím javára a gyermekellátás szorzójának 10 százalékkal történő megemelése érdekében szükséges forrás biztosításához"
  • a másik 1 milliárd 250 millió forint pedig a „Betegszállítás és orvosi rendelvényű halottszállítás jogcím javára, az ezen a területen kialakult forráshiány enyhítése érdekében" lenne elosztva.

Mindez már csak azért is érdekes, mert ezek alapján a kormány nem biztosítanak pluszforrást ezen, nyilván váratlan költségekre, s az ellátás – egyes forrásaink szerint már januárban is látott és így a kabinet számára például a betegszállítók részéről előre jelzett – problémáinak kezelésére.

Ráadásul minderről úgy határoznak, hogy a múlt hónapban – amint azt a 168 Óra elsőként megírta – már meghaladta a 320-at a betöltetlen, tartósan betöltetlen háziorvosi körzetek száma Magyarországon. Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ adatai alapján ráadásul csaknem 400 ezer ember nem jut alapellátáshoz, aminek oka éppen az, hogy hiába a praxispályázatok és a praxisvásárlási segélyek, a háziorvosok még mindig alulfizetettek, így csak nagyon kevesen választják ezt a szakmát.

Magyarán: ha van területe a betegellátásnak, amelyből nem indokolt elvonni forrásokat, az éppen a háziorvosi rendszer.

Ellátási formáktól más ellátási formákhoz vándorol a költségvetési forrás, de nem bővül

De még ennél is meghökkentőbb, hogy miközben az indoklás és a hatásvizsgálati lap szerint „A tervezett jogszabály-módosítások elősegítik a béremeléssel érintett bérek kifizetésének folyamatosságát, valamint a 14 év alatti gyermekek hatékonyabb ellátását", a kabinet látszólag nem készült fel a tervezett, előre látható kifizetésekre.

A rendelet ugyanis még csak most, szeptember elsejei határidővel változtatna a szabályokon ahhoz, hogy „az egészségügyi dolgozók 2018. évi béremeléséhez kapcsolódóan a munkáltató részére biztosított többletfedezet – annak teljesítményfinanszírozásba történő beépítéséig – támogatásként kerüljön utalványozásra".

Magyarán a költségvetésben szereplő, „célelőirányzatok jogcím, egészségügyi dolgozók 2018. november havi béremelésének fedezete" címen beépített pluszpénzeket nem bérjellegű kiadásként, hanem támogatásként kapják meg az egészségügyi intézmények. Miközben tehát a Fidesz minden idők legnagyobb egészségügyi bérfejlesztésével kampányolt az áprilisi választások előtt, és az elmúlt hónapokban szintén erről szól a kormánykommunikáció,

az ellátási színvonal javulását, az orvosok és szakdolgozók Magyarországon, azon belül is az állami ellátórendszerben tartását célzó béremelések fedezete továbbra is költségvetési trükközéseket igényel.

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. az össznépi mémmé vált „Gondolom, nem gyalog” szállóige kereskedelmi használatát kívánja kizárólagos védjeggyel szabályozni.

Az E.ON által közzétett karbantartási terv szerint június 30. és július 6. között összesen 176 településen várható áramszünet, ráadásul hat helyen gázszolgáltatási kieséssel is számolni kell – a Balaton környékét különösen érinti a változás.