A Budapest-Belgrád vonal építéséről vittek át mindent a győri vonal felújítására

Sajátos módon oldotta meg a régóta esedékes felújítást a győri vonalon a MÁV: egyszerűen minden szükséges anyagot átvittek a Budapest-Belgrád vasútvonal építekzéséről. Eközben a Budapest-Belgrád vasútvonal építkezéséről is aggasztó információk láttak napvilágot.

2023. szeptember 22., 08:12

Szerző:

Négyszer 29 kilométernyi sínt, talpfákat, munkagépeket és még a szakembereket is egyik napról a másikra vitték át a győri vonal felújítására a a Budapest-Belgrád építkezésről – írja a Telex

2023. augusztus végére olyan rossz állapotba került a Biatorbágy és Szárliget közötti szakasz, hogy korlátozni kellett a vonatok sebességét. Ilyen korlátozás az ország vasútvonalainak nagy részén van, ez azonban az ország legfontosabb, Budapestet Győrrel és Béccsel összekötő, 1-es számú vasútvonalán történt – emlékeztet a lap. Lázár János építési miniszter végül elrendelte az érintett 29 kilométeres szakasz teljes felújítását.

A felújítás nagyságrendileg 32 milliárd forintba kerül, ezt az összeget pedig Lázár nem tudta a MÁV rendelkezésére bocsátani. A MÁV a lehetetlennek tűnő feladatot a pályakarbantartással foglalkozó alvállalkozásának, a MÁV FKG-nak szervezte ki, nekik azonban se eszközük, se emberük, se anyaguk nincs egy ekkora munkához. Ezért találniuk kellett egy alvállalkozót, aki éppen rendelkezésre áll, és képes elvégezni a 32 milliárd forintba kerülő munkát úgy, hogy nem tudni, mikor kap érte pénzt. A kiválasztott végül Mészáros Lőrinc vasúti pályaépítő vállalkozása, a V-Híd Zrt. lett, amely számos más projekt mellett az utóbbi egy évben elsősorban a Budapest–Belgrád-vasútvonal építésén dolgozott.

A V-Híd munkagépeinek és munkásainak nagy része pedig egyik napról a másikra nemes egyszerűséggel otthagyta a belgrádi vonal építkezését, és átment a győri fővonalon dolgozni.

A lapnak nyilatkozó Andó Gergely vasúti közlekedési szakértő szerint a V-Híd most gyakorlatilag a Budapest–Belgrád-projekt költségvetéséből dolgozik a győri fővonal felújításán. Ezt a pénzt majd a belgrádi vonal befejezéséig kell valahonnan előteremteni, az átcsoportosítás miatt pedig akár hónapokat késhet a Budapest–Belgrád-projekt befejezése.

A Budapest-Belgrád vasútvonal befejezése ekközben a ködbe vész


A Telex arról is ír, hogy a kínaiak nem tudják befejezni a Budapest–Belgrád építését, és ez még súlyos tízmilliárdokba kerülhet nekünk. A VSquare szerint a kínaiak mára leállították az építkezés finanszírozását, és a kínai szakemberek is felhagytak a munkával. Az építkezést 85 százalékban kínai hitelből, 15 százalékban magyar állami pénzből finanszírozzák, így a kínai finanszírozás felfüggesztése nagy érvágás lenne.

A kínai és a magyar fél közötti konfliktus nem meglepő módon diplomáciai szintig jutott, de a jelek szerint azt alacsonyabb szinteken nem sikerült rendezni. Szintén a VSquare szerint Orbán Viktor októberben többek között azért utazik személyesen az Egy övezet, egy út kezdeményezés Kínában tartott konferenciájára, hogy ott felsőbb szinteken rendezze az ügyet.

(Kiemelt képünk: Építőipari járművek a Budapest-Belgrád vasútvonal tereprendezéséna magyar-szerb határon fekvő Kelebia község közelében. A 350 km hosszú ,nagysebességű vasúti projektet egy magyar-kínai konzorcium építi. A tervezett Budapest-Belgrád-Szkopje-Athén nemzetközi vasúti összeköttetés Közép- és Délkelet-Európában a Kínához tartozó görögországi Pireusz kikötőjét köti össze Kelet-Európával. Fotó: KISBENEDEK Attila / AFP)

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, valamint a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének kezdeményezését követően a belügyminiszter az ország teljes területére kihirdette a tartósan vízhiányos időszakot, 2024. május 24-i kezdettel.