A Budapest-Belgrád vonal építéséről vittek át mindent a győri vonal felújítására

Sajátos módon oldotta meg a régóta esedékes felújítást a győri vonalon a MÁV: egyszerűen minden szükséges anyagot átvittek a Budapest-Belgrád vasútvonal építekzéséről. Eközben a Budapest-Belgrád vasútvonal építkezéséről is aggasztó információk láttak napvilágot.

2023. szeptember 22., 08:12

Szerző:

Négyszer 29 kilométernyi sínt, talpfákat, munkagépeket és még a szakembereket is egyik napról a másikra vitték át a győri vonal felújítására a a Budapest-Belgrád építkezésről – írja a Telex

2023. augusztus végére olyan rossz állapotba került a Biatorbágy és Szárliget közötti szakasz, hogy korlátozni kellett a vonatok sebességét. Ilyen korlátozás az ország vasútvonalainak nagy részén van, ez azonban az ország legfontosabb, Budapestet Győrrel és Béccsel összekötő, 1-es számú vasútvonalán történt – emlékeztet a lap. Lázár János építési miniszter végül elrendelte az érintett 29 kilométeres szakasz teljes felújítását.

A felújítás nagyságrendileg 32 milliárd forintba kerül, ezt az összeget pedig Lázár nem tudta a MÁV rendelkezésére bocsátani. A MÁV a lehetetlennek tűnő feladatot a pályakarbantartással foglalkozó alvállalkozásának, a MÁV FKG-nak szervezte ki, nekik azonban se eszközük, se emberük, se anyaguk nincs egy ekkora munkához. Ezért találniuk kellett egy alvállalkozót, aki éppen rendelkezésre áll, és képes elvégezni a 32 milliárd forintba kerülő munkát úgy, hogy nem tudni, mikor kap érte pénzt. A kiválasztott végül Mészáros Lőrinc vasúti pályaépítő vállalkozása, a V-Híd Zrt. lett, amely számos más projekt mellett az utóbbi egy évben elsősorban a Budapest–Belgrád-vasútvonal építésén dolgozott.

A V-Híd munkagépeinek és munkásainak nagy része pedig egyik napról a másikra nemes egyszerűséggel otthagyta a belgrádi vonal építkezését, és átment a győri fővonalon dolgozni.

A lapnak nyilatkozó Andó Gergely vasúti közlekedési szakértő szerint a V-Híd most gyakorlatilag a Budapest–Belgrád-projekt költségvetéséből dolgozik a győri fővonal felújításán. Ezt a pénzt majd a belgrádi vonal befejezéséig kell valahonnan előteremteni, az átcsoportosítás miatt pedig akár hónapokat késhet a Budapest–Belgrád-projekt befejezése.

A Budapest-Belgrád vasútvonal befejezése ekközben a ködbe vész


A Telex arról is ír, hogy a kínaiak nem tudják befejezni a Budapest–Belgrád építését, és ez még súlyos tízmilliárdokba kerülhet nekünk. A VSquare szerint a kínaiak mára leállították az építkezés finanszírozását, és a kínai szakemberek is felhagytak a munkával. Az építkezést 85 százalékban kínai hitelből, 15 százalékban magyar állami pénzből finanszírozzák, így a kínai finanszírozás felfüggesztése nagy érvágás lenne.

A kínai és a magyar fél közötti konfliktus nem meglepő módon diplomáciai szintig jutott, de a jelek szerint azt alacsonyabb szinteken nem sikerült rendezni. Szintén a VSquare szerint Orbán Viktor októberben többek között azért utazik személyesen az Egy övezet, egy út kezdeményezés Kínában tartott konferenciájára, hogy ott felsőbb szinteken rendezze az ügyet.

(Kiemelt képünk: Építőipari járművek a Budapest-Belgrád vasútvonal tereprendezéséna magyar-szerb határon fekvő Kelebia község közelében. A 350 km hosszú ,nagysebességű vasúti projektet egy magyar-kínai konzorcium építi. A tervezett Budapest-Belgrád-Szkopje-Athén nemzetközi vasúti összeköttetés Közép- és Délkelet-Európában a Kínához tartozó görögországi Pireusz kikötőjét köti össze Kelet-Európával. Fotó: KISBENEDEK Attila / AFP)

Lázár János elszólta magát a bizottsági meghallgatásán, erős utalást tett arra, hogy Varga Mihály pénzügyminiszter helyére új pénzügyminiszter kerül. Mint ismert, Orbán Viktor terve az, hogy Varga Mihály pénzügyminiszter és Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közül az egyikük kerüljön a Magyar Nemzeti Bank élére Matolcsy György távozása után.