12 pontos petíciót indít az ADOM diákmozgalom
A szervezet megfogalmazta oktatási reformjavaslatait.
Petíciót indított az ADOM diákmozgalom. A szervezet 12 pontban fogalmazta meg oktatási reformjavaslatait. A diákszervezet többek közt a pedagógusok bérének emelését és a szabad tankönyvválasztást is támogatja. A petícióban azt követelik, hogy emeljék meg a szülők által leigazolható órák számát. Ugyanakkor azt is szeretnék elérni, hogy növeljék meg az iskolapszichológusok számát az oktatási intézményekben.
A petíció 12 pontja a következő:
- Növeljék a pedagógusok bérét!
- Szabad tankönyvválasztást!
- Hozzanak létre felelős Oktatásügyi Minisztériumot!
- Hatékony diákképviseletet!
- Minőségi pedagógusképzést és rekreációt!
- Iskolai autonómiát!
- Növeljék az iskolapszichológusok számát!
- Állítsák vissza a 18 éves tankötelezettségi korhatárt a közoktatásban, a szakképzésben pedig kössék végzettséghez!
- Fejlesszék a nyelvoktatást!
- Modern oktatást!
- Emeljék a szülői igazolások számát!
- 9 órai iskolakezdést!
Az ADOM diákmozgalom szerint, „ a diákok kompetencia mérésen elért eredményei 10 éve folyamatosan romlanak: egyértelműen látszanak a minőségi oktatás hiányának jelei, aminek megoldásához elengedhetetlen lépés a tankötelezettségi korhatár megemelése.” Úgy vélik, hogy a petícióban megjelölt változások szükségesek ahhoz, hogy valódi változás álljon be a magyar oktatás helyzetében. Az ADOM szerint vissza-vissza térő probléma, hogy az iskolák felszereltsége nem megfelelő. Az állítják, hogy. a tanulókat rossz állapotú illemhelyek és nem igazán korszerű körülmények fogadják. Véleményük szerint az emelt szintű érettségire való felkészülést alapjaiban nehezíti meg az iskolák többségében kialakult állapot. Nem csak a tanulás, de maga a tanítás elnehezül az oktatás során, áll a petícióban.
Az ADOM diákmozgalom petíciója kiemeli, hogy fontos lenne egy önálló oktatási tárca létrehozása. Úgy fogalmaznak: „szeretnénk, ha a köznevelésért, a szakképzésért, felsőoktatásért és felnőttképzésért külön minisztérium feleljen! Az oktatás minőségének javítása önmagában olyan jelentős feladat, hogy nem érdemes az egészségügy, a társadalmi felzárkózás, a szociális, a család- és ifjúságügy, a kultúra és a sport irányításáért felelős miniszter kezébe adni.”
(Kiemelt képünk illusztráció:Nyíregyháza, 2020. június 2.Diákok a felzárkóztató órán a Nyíregyházi Arany János Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium tantermében 2020. június 2-án. Mostantól a pedagógusok lehetőséget kaptak, hogy felzárkóztató órákon tanítsák az iskolában azokat a diákokat, akik a digitális oktatás ideje alatt ennek szükségét érzik.Fotó: MTI/Balázs Attila)