Pakisztán mesterséges esővel próbálja csökkenteni a légszennyezettséget
A pakisztáni Lahorban mesterséges esővel próbálták csökkenteni a légszennyezettségi szintet.
A Guardian beszámolója szerint keleti Pandzsáb tartomány fővárosa, Lahor a világ egyik legrosszabb levegőminőségű városa, amely a több mint 13 millió fős lakosság növekedése miatt rendkívül szennyezetté vált.
December elejére a város levegőminősége annyira megromlott, hogy négy napra bezárták az iskolákat, a piacokat és a parkokat. A múlt hétvégére a város levegőminőségi indexe (AQI) elérte az egészségre rendkívül veszélyesnek tartott szintet.
Hogy megpróbálja csökkenteni ezeket, szombaton a pandzsábi kormány felhővetéssel, egy kis Cessna repülőgép segítségével esőt hozott létre a város 10 pontján.
A felhők kialakulásához elegendő nedvességnek kell már jelen lennie a felhőkben az alsó légkörben. Nyáron a felhőfoltok fölé repülőgépekről vízzel kevert konyhasót szórnak. Néhány óra múlva a pára beépül a felhőkbe, és esőt hoz létre. Télen a felhőket ezüst-jodid pelyhekkel vetik be, amelyeket járműről vagy repülőgépről lehet kilőni.
A „blueskying" néven is ismert gyakorlatot a Közel-Kelet több országában, valamint Kínában és Indiában is alkalmazzák csapadék előidézésére.
Bilal Afzal, a tartományi környezetvédelmi ügyvivő miniszter szerint a felhővetés sikeres volt, de elismerte, hogy a csapadék „kevés" volt, mivel a felhő minősége nem volt túl jó. Ennek ellenére Lahore levegőminősége javult a néhány milliméternyi esőtől, a több mint 300-as AQI-értékről 189-re csökkent, mondta Afzal. Az előnyök azonban csak néhány napig tartottak, mielőtt a szennyezettség visszatért a korábbi szintre.
Afzal elmondta, hogy a hatóságok tervezik, hogy a szmogszezonban rendszeresen végeznek felhőbeültetést. „Ha egy kisrepülőgép üzemanyagköltségéből meg tudjuk tisztítani a levegőt, akkor a gyakorlat már megérte" – mondta. Ez azonban egy kisrepülőgép megvásárlását vagy bérlését jelentené. Ami a belőle származó károsanyag-kibocsátást illeti, szerinte ez csupán két-három, körülbelül négy órán át futó autónak megfelelő mennyiséget jelentene.
Klímaszakértők azonban arra figyelmeztettek, hogy a felhőbeültetés hatásai kiszámíthatatlanok lehetnek.
Malik Amin Aslam, egy korábbi környezetvédelmi miniszter szerint, ha egyszer már elindult az eső, nehéz lehet megállítani. „Ennek az esőzésnek a leállítását a természet diktálja" - mondta.
Dr. Ghulam Rasul figyelmeztetett, hogy „a túladagolás jégesőhöz vagy özönvízszerű esőhöz vezethet". A Nemzetközi Természetvédelmi Unió klímaváltozási programjának vezetője, a pakisztáni meteorológiai hivatal korábbi főigazgatója szerint a szmog átmeneti enyhülést hozhat ugyan, de nem fenntartható megoldás, és nagyon száraz körülményeket teremthet, ami esetleg még tartósabbá teheti a ködöt és a szmogot.
(Kiemelt képünk forrása: Lime.adeel via Wikipédia)