Tudósítás a múltból

„Hírlapírói tudósítások a múltból” – mondja a szerző Acélsodrony című sorozatának új kötetéről, amelyben az ötvenes évek első felét dolgozza fel. A tudósító, Aczél Endre szellemvárosba száll alá: a „korai, mély Rákosi-korszak” gyakran és szívesen hivatkozott példa, de csupán közhelyszerűen. Mi van a közhelyek mögött? Miért sírtak az emberek Sztálin temetésén? Hogyan kombinált a cinikus hatalomtechnikus Rákosi? Milyen reflexek alapján működött az ÁVO? Mitől volt mégis „élhető” (túlélhető) a kor? Aczél Endrét Buják Attila kérdezte.

2014. december 10., 22:02

– Hogy határozná meg a műfajt? Mik ezek az írások? Hírlapírói tudósítások a múltból?

– Körülbelül. Tulajdonképpen sztorikat mesélek, régi, feledésbe merülő történeteket a korról, amelyről a mai generációnak életközeli ismerete nem lehet.

– Olyan, mint Atlantisz? Mindenki biztos benne, hogy „létezett”, de hogy kik éltek benne s mit csináltak, az már talány?

– Mindenesetre engem nagyon zavar, hogy ha az ötvenes évekről esik szó, maximum beugrik Rákosi neve, Sztálin, az ávó, esetleg még Nagy Imre, és a történet le is van zárva.

– Ön mennyit élhetett át a korból személyesen is?

– Annyit, amennyit egy gyerek felfog. 1950–ben lettem elemista, elsős.

– Pont jókor ahhoz, hogy kisdobos, majd úttörő legyen.

– És mivel gyerek voltam érzelmileg erősen átélt, de tudatosan alig értelmezhető emlékeim vannak. Ebből a nézőpontból is feltűnik egy–egy ismert arc, filmrészlet, a zene, néhány mozgalmi dal. (Azokból jó sokat tudtam.) De a politikáról személyes ismereteim nincsenek, vagy csak töredékek jutottak el hozzám. Az úttörőavatás, a Rákosi pajtás megszólítás, mert az úttörőcsapatban le kellett őt pajtásozni.

– Mi volt a „jó” az ötvenes években? Mert, hogy mitől volt rossz, azt sokan megírták. Mi az, ami elviselhetőbbé tette?

– Két dolog, két örömforrás. A mozi és a sport. A második kézenfekvő: az 1950 és ’54 közötti időszak a magyar sport vissza nem térő hatalmas korszaka volt. Egy olvasni már tudó gyerek számára az volt a legtermészetesebb, hogy reggelente a világ végére is elmenjen a Népsportjáért. Én is mindent tudtam a sportról, ma is fújom a korabeli csapatösszeállításokat, a Helsinki olimpikonok neveit.

– A korabeli magyar film kevésbé volt topon.

– Ez igaz, mégis jártunk moziba. Borzalmas magyar kurzusfilmek mentek, a legtöbbnek mégis volt egy trükkje. A legostobább, mai ésszel fel sem fogható szerepeket (az „ingadozó elemeket”, a kulákot, az árdrágítót, az ellenséget) is ragyogó színészek játszották, akikre dőlt a közönség. Latabár Kálmánnak, Feleki Kamillnak, Balázs Samunak elég volt megjelennie, bármilyen hülye volt a szüzsé (Dalolva szép az élet, Állami áruház, Civil a pályán, A selejt bosszúja), a közönség a színészt bálványozta. 1954 után azonban már a magyar filmtörténet újabb, fontos korszakát írjuk.

– Amint mondta: a korszak sztereotípiákban él. Azt mondják, Sztálin halála felszabadító élmény lehetett. Mégis láttak neves egyetemi tanárt zokogni, aki megrendülten konferálta fel a hírt a diákságnak.

– Na, nálunk azért kevesebben zokogtak, mint Moszkvában, ahol véres tömegjelenetek övezték a gyászt. Az őszinteség kedvéért tegyük hozzá: nem mindig ment az „éljen Sztálin, éljen Rákosi!”csupán parancsra. Volt, ami belülről jött. Mert sokan nálunk is bedőltek annak, hogy Rákosi Mátyás „a nemzet atyja”. Például ő maga, aki a száműzetésben végig mániákusan ismételgette, hogy a magyar nép visszavárja őt.

– Könyvében nem is a nagy gaztettek minősítik Rákosit, hanem a cselszövések, kiszólások, epizódszerű részletek.

– Hogy mi formálta Rákosit olyanná, amilyen lett – cinikus gyilkossá – tisztázatlan. Tizenhat évet ült Magyarországon. Öt évig élt a Szovjetunióban. Nem élhetett normális életet. Amikor újra feltűnik, pszichikailag torzult, deformált figura. Elképesztően ravasz és könyörtelen. Egyik szeme mindig Moszkván. Teljhatalma volt, de rettegett is.

– Ő tehát bírta a gyűrődést. Miért látunk annyi megtört, alkoholizmusba, öngyilkosságba menekülő „népi tehetséget” (Soós Imrét, Sarkadit) megzuhanni? Beleroppannak a gyors emelkedésbe?

– Kétségtelen, hogy nehéz a nagy nyomást, a gyors változás terhét viselni. Hogy a szegénységben megélt kamaszkorból, a paraszti társadalomból kilépve hirtelen felkapott emberek, az ország kedvencei lettek. Sok népi káder az egyetemről is lemorzsolódik. Százezrek számára ez a kor mégis a felemelkedés, a kitörés korszaka.

– Azzal az „ünnepi tudósítással” indul a könyv, hogy „ötéves az Államvédelmi Hatóság.”. Furcsa, hogy olyan szervezet kerül a közfigyelem fókuszába, amely 1945–ben még szinte „földalatti”, titkos szervezetként alakult, akciózni éjszaka járt, titokzatos légkör övezte.

– Bárki volt is a szervezet vezetője (Péter Gábor), az ÁVH–t Rákosi irányította. Öt év alatt létszámában is hatalmas szervezetté nőtte ki magát. A budapesti (Andrássy úti) központ nem nagy, de akkorra már minden megyében megszerveződtek helyi kirendeltségeik. Fő profiljuk nem is a besúgás, az információgyűjtés, hanem a láthatóvá válás, a demonstrált félelemkeltés volt.

– És végül – szovjet logika szerint – eljön a Péter Gábor per ideje is.

– Péter Gábort 1953. január 1–jén veszik őrizetbe. A bukás oka ma már egyértelmű. A Szovjetunióban ’52 végén gyorsított ütemben zajlott a tervezett „anticionista” persorozat, az orvos-perek előkészítése. Rákosi szokás szerint azonnal vette a lapot. Bármilyen perverz ügy is, de egy idő után őt magát izgatta legjobban embereinek származása.

– És ha Sztálint meg nem üti a guta, ha az orvos-per elkezdődik...

– Rákosi erre a vonalra is rááll. Szemrebbenés nélkül. Már megvoltak a kijelölt emberek.

– Él–e, áthagyományozódott–e a mai világra a Rákosi–kor politikai kultúrájából valami?

– Kulturális értelemben nem. Pszichológiai értelemben igen. Hogy a hatalomgyakorlás technikája, a politikai akaratátvitel erőszakossága nyomot hagy–e egy népben? Nagy kérdés. Mert a mai politikát nézve az embernek néha de ja vu érzése van.

– Létezett–e ifjúsági kultúra Magyarországon 1950 után? Elért–e hozzánk valami Elvisből és a korai rockból?

– Az ki volt zárva. A korszak filmjeiben elvétve felbukkan a „jampi” figurája csőnadrágban, gumitalpú cipőben. A romlott, polgári dekadencia képviselői. A Szving Tónik, ahogy őket nevezik.

– Mikor ivott először Coca Colát életében?

– Én speciel Pepsit ittam, méghozzá Bulgáriában, ’68–ban. Valami különös okból a bolgárok kezdték gyártani.

– Nemzedékek élménye lehetett.

– Igen, mert egy hazai újságíró, aki az 1952–es helsinki olimpiáról tudósított, valóban leírta a nevezetes mondatot, hogy az amerikaiak (a versenyzők) „Coca Cola mámorban fetrengenek.” Az olimpia nagy története volt.

– Azért az ötvenes évek első fele, ha komolyan átgondoljuk, valamiképpen mégis a magyar kultúra fényes ösvényéhez tartozott. Óriások éltek köztünk, mint Örkény, Kertész, Jancsó (akik készülődtek), Nemes Nagy Ágnes, Szabó Lőrinc, Vas István, Ottlik...

– Szépen fel is sorolta azokat, akik, másokkal együtt, el voltak hallgattatva. Mert ezek ugye legfeljebb az asztalfióknak írhattak.

– De köztünk voltak. Léteztek.

– Révai senkit nem küldött börtönbe, csak sokakat eltiltott a publikálástól. Németh László jól járt, orosz klasszikusokat fordíthatott. Ottlik angolt. Ez később divattá vált. Göncz Árpád is angol nyelvtudással kereste kenyerét.

– Az aranycsapat árnyékától máig nem szabadulhatunk. Én már unom. Gondolom ön kevésbé.

– De akkor minden a válogatott körül forgott, ez azóta hagyomány. Mivel BEK, BL nem létezett, a klubfutball nem volt olyan érdekes. Persze a meccsre–járás életforma volt. Az emberek kijártak Csepelen, Komlón, Pécsett, Budapesten, a jelenlegi nézőszám sokszorosát meghaladóan.

– A történet második részével, amely megírásra vár, nehezebb munkája lesz. Ha ez volt az első felvonás, a másodikban jön a katarzis. Ötvenhat nem mesélhető el sztoriban.

– Tisztában vagyok azzal, hogy a második résszel kínlódni fogok. Ötvenhat olyan hatalmas hegy, amit nehéz lesz megmászni. Csak egy példa: ’57, a megtorlások ellenére, kulturális értelemben olvadás. És milyen szerencse, hogy a komor hazai történetek mellett van olyan hálás téma is, mint a Szuezi válság. Az első szputnyik fellövése. Indul az űrverseny, nem maradunk itt a Földön. Mert Magyarországon kívül is van élet. Csak ki kell lépni a világba...

Tényleg meghosszabbítható az élet a biohacking segítségével, vagy ez csak egy hangzatos áltudomány? Mikor özönlik el Magyarország utcáit a kiborgok és a transzhumánok? Már elérhetők az MVM Future Talks tudományos sorozat nagyköveteinek dokumentumfilmjei, amelyekben olyan neves tech innovátorok szólalnak meg  az „örök élet” lehetőségeiről, mint Giulia Enders, Teemu Arina, Ulbert István vagy  Joe Cohen.