Sejtettük: fiúk nélkül jobban tanulnak a lányok

Jobban tanulnak a brit lányok ha nem koedukált osztályba, esetleg teljes egészében lányiskolába járnak – ezt állapította meg a szigetországban egy széles körű felmérés, amelyet 11 és 18 év közötti diáklányok körében végeztek.

2009. március 21., 12:13

A 700 ezer, állami iskolába járó diáklány jegyeit elemezve a felmérést végző Good Schools Guide megállapította, hogy a kizárólag lányosztályokban tanulók jegyei tartósan jobbak, mint azokéi, akik vegyes osztályokba járnak. A tanulmány, amelyből a The Guardian című brit lap közölt részleteket, még azt is kimutatta, hogy azok a lányok, akik rossz osztályzatokkal kerülnek a felső tagozatra, jelentős fejlődést mutatnak, ha lányiskolákban folytatják tanulmányaikat, míg a koedukált iskolákba kerülők továbbra is gyenge eredményt érnek el.

A lányiskolák száma az 1970-es évektől jelentősen csökkent Nagy-Britanniában az állami oktatásban, de megmaradt a magánoktatásban: ezek sokkal magasabb színvonalúak, sokkal jobban felkészítenek az egyetemre, de rendkívül drágák: 15-20 ezer eurót is elkérnek egy évre (4,5 – 6 millió forint). A közoktatásban a szülők is egyre jobban ragaszkodnak a koedukált iskolákhoz, így ma már csak 221 ezer lány és 160 ezer fiú tanul a magyar nyolcosztályos középiskolának megfelelő iskolákban, holott ebben a korosztályban 3 és fél millióan tanulnak.

Janette Wallis, a Good Schools Guide igazgatója szerint nagyon sok szülő azért szereti jobban a koedukált iskolákat, mert azzal, hogy a fiúk és a lányok együtt tanulnak, jobban felkészülnek a rájuk váró társadalmi életre. Úgy véli, hogy a lányiskolák tanulói azért jobbak, mint a vegyes iskolákéi, mert nem terelik el a figyelmüket fiú osztálytársaik, nemcsak a szocializáció, a barátságok, a flört terén, hanem pszichológiai szinten sem.

Ezzel kapcsolatban állapítja meg Sue Dunford, a ketteringi Southfield lányiskola igazgatója: „Az egész önbizalom kérdése. Egy lányiskolában a lányokat nem nyomasztja, hogy jól teljesítsenek matematikából, természettudományból, fizikából, vagyis olyan tárgyakból, amelyeket inkább „férfiasnak” tartanak. A zárkózottabb, a megszólalásra, a részvételre nem mindig kész lányok jobban képesek teljesíteni egy lányosztályban, mint egy vegyesben. Nincs figyelemelterelés, nincs versengés a fiúkkal, a lányok tudásuk legjavát adhatják” – állítja az igazgatónő. Ezt a nézetet támasztja alá Alice Sullivan, a londoni egyetem oktatási intézetének kutatója is, aki szerint a felmérés igazolja a szeparált oktatás előnyeinek korábbi bizonyítékait.

Persze nem mindenki ért ezzel egyet. Alan Smithers, a buckinghami egyetem neveléstudományi tanszékének igazgatója szerint a nemek szerinti elkülönítés csekély mértékben befolyásolja az iskolai teljesítményt. A siker sokkal inkább az egyéni képességeken, jellemvonásokon, a társadalmi háttéren, az oktatók minőségén múlik. A lányiskolák pozitív hatása legfeljebb abban van, hogy olyan szülők választják ezeket az intézményeket, akik számára nagyon fontos gyermekük iskolai sikere, ezért az elit felé orientálják őket – vélekedik Smithers.