Párizsban megkezdődött az Autolib hadművelet

Két hónapos sikeres tesztidőszak után a párizsi közlekedés hivatalos szereplőjévé avatta az Autolib önkiszolgáló elektromosautó-kölcsönző hálózatot Bertrand Delanoe főpolgármester. A francia főváros első embere szerint a merész és kockázatos vállalkozás optimális esetben új korszakot nyithat a nagyvárosi közlekedésben.

2011. december 7., 17:05

A rendszerbe állítás napján, december 5-én Párizs és 45 környező település 250 töltőállomásán 250 Bluecar típusú, GPS-szel felszerelt, négyüléses

mini villanyautóállt szolgálatba. A Bolloré cég által gyártott 3 ajtós négykerekű egy feltöltéssel 250 kilométert képes megtenni. A tervek szerint számuk a jövő év közepére 1740-re nő, s 2012 végére a fővárosi agglomeráció 1120 pontján háromezer kisautó lesz hozzáférhető minden, jogosítvánnyal és éves, heti vagy napi bérlettel rendelkező előfizető számára.

Az Autolib-szisztéma szellemi szülőatyja és kezdeményezője, Bertrand Delanoe polgármester minden valószínűség szerint a párizsi közlekedés forradalmi megújítójaként fogja beírni nevét a francia főváros történetébe. Ő helyezte vissza jogaiba a városi kerékpározást is, amikor 2007-ben útjára indította a rendkívül sikeresnek bizonyult Vélib bicikli-kölcsönzési akciót. A biztonságos kerékpározás feltételeit hat évvel korábban szintén ő teremtette meg azzal, hogy a biciklisták kedvéért 3,7 méterről 4,5 méterre szélesíttette a párizsi buszsávokat, ami megsokszorozta a fővárosi forgalomba kimerészkedő bringások létszámát. Delanoe forgalomszervezői újításai következtében Párizsban 10 év alatt 25 százalékkal csökkent a gépkocsiforgalom.

A kreatív szocialista polgármester, most, második városvezetői mandátumának ötödik évében arra tesz kísérletet, hogy egy vadonatúj lehetőség felkínálásával az autózás kényelmét biztosítva mentesítse a parkolóhely-keresés idegőrlő terhétől a szolgáltatás használóit, s egyúttal leszoktassa a saját gépkocsi használatáról a párizsiak legalább egy részét. Az autózóknak biztosított előnyök kamatostul megtérülnek a városi fogalom oldalán is: a villanyüzemű gépkocsik nem bocsátnak ki levegőszennyező szén-dioxidot, zajtalanul gurulnak, s jelentős számú parkolóhelyet tesznek fölöslegessé egy olyan nagyvárosban, ahol egyes napszakokban lehetetlen szabad helyet találni a gépkocsinak.

A párizsi Városháza számításai szerint, ha a program beváltja a hozzáfűzött reményeket, 7 éven belül minden egyes Bluecar öt magángépkocsit fog kiváltani.

Az Autolib-pontokat októbertől december 4-ig kétezer önkéntes próbálta ki, a visszajelzések pozitívak, főleg a Bolloré által kifejlesztett lítium akkumulátorok teljesítménye megnyugtató: négy órai használat után töltöttségi szintjük még mindig 70 százalékos.


A hálózat olajozott működését 1500 Autolib-ügynök segíti. A mini villanyautót az igénylő az interneten vagy a kiválasztott állomáson foglalhatja le az előzetesen megvásárolt bérlettel. A kölcsönzési díjat félórás bontásban számolják, s minthogy a szolgáltatás meghirdetett célja a rövid távú, rövid idejű utazások ösztönzése, így az éves (144 euró) vagy heti (15 euró) bérlettel rendelkező kölcsönzők járnak jól: az előbbiek 5 eurót, az utóbbiak 7 eurót, a napi bérletet (10 euró) váltók pedig 8 eurót fizetnek az első fél óráért. Az utazás végén a kölcsönző a legközelebbi töltőállomáson adja le a gépkocsit.

A mágneses kártyával nyitható villanyautók elindításához vagy segítségkéréshez a sofőr egy gomb megnyomásával léphet kapcsolatba a 24 órában folyamatosan működő központtal. A villanyautó lerobbanása esetén ingyen taxi érkezik az utasokért. Az Ile-de-France régió - amelyhez a francia főváros és a környékbeli települések tartoznak - határait azonban tilos a Bluecarokkal átlépni. Az autó mozgását GPS-rendszeren keresztül figyeli a központ.

A Bluecar megvalósításának közel másfél milliárd eurós beruházását a francia Bolloré cég finanszírozta és Pininfarina olasz céggel közösen készültek a villany-minik. A párizsi önkormányzat 35 millió eurót költött a területén felállított 180 Autolib-állomásra, a projektben részt vevő települések töltőállomásonként 50 000 euróval szálltak be.

Az ambiciózus vállalkozás anyagi kockázatát 60 millió eurós határösszegig a Bolloré vállalta magára, a költségbe beleszámít a Bluecar gépkocsik darabonkénti 3000 eurós évi karbantartása, az esetleg ellopott járművek pótlása is. A cég számításai szerint a hálózat rentábilis működtetését 80 000 előfizető biztosíthatja, ha mindegyikük hetente kétszer legalább egy óra időtartamra kikölcsönöz egy Bluecart. Az elmúlt két hónapban 600 előfizető váltott bérletet. Ha megfelelő ütemben bővül az előfizetők köre, a rendszer a hetedik évtől nyereségessé válhat.

Kapcsolódó cikkünk:

Villanyautók a fény városában