Megállíthatatlan a Google-henger?
Világszinten 60 százalékos a Google részesedése a keresők piacán, Magyarországon viszont tízből kilencen választják a Google-t, ha információra van szükségük - mondta el a 168ora.hu-nak Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi képviselője, akit a finisbe érkező Street View fotózásról kérdeztünk.
Rövidesen befejezik köreiket Budapesten a Google digitális kamerákkal felszerelt autói, megkezdődik a számtalan fénykép összeillesztése, hogy aztán bárki végigsétálhasson a főváros utcáin, virtuálisan, a számítógépe előtt ülve. Peresztegi elmondta: a Google nem kizárólag Budapestre fókuszál: a magyar főváros fotózásával egy időben Prága és Varsó utcáit is végigjárják az autók.
A Google magyarországi képviselője szerint a fotók elkészítésétől a képek internetes megjelenéséig több hónap is eltelhet. Különböző fényviszonyok készült felvételek sokaságából kell élvezhető panoramikus látképet összeállítani, ráadásul a technikai nehézségeken kívül jogi a buktatókkal is meg kell küzdenie a cégnek. A személyiségi jogok védelmének elve megköveteli, hogy mielőtt a fotók felkerülnek az internetre egy automatikus szűrő kitakarja az arcokat, rendszámokat.
Az adatvédelmi aggályok egész Európában végigkísérik a Google akcióját: a brit adatvédelmi biztos ugyan elutasította a szolgáltatás felfüggesztéséről szóló kérelmet, német kollégája viszont 12 pontos ultimátumot nyújtott be a Google-nak, melyben azt kifogásolta, hogy a cég fényképezési gyakorlata nincs összhangban a német törvényekkel. A biztos kevésnek találja az arcok és rendszámok utólagos elhomályosítását.
Hogy a privacy-csatának itthon mi lesz a végkimenetele, még kérdéses. A magyar adatvédelmi biztos ugyanis szintén aggodalmát fogalmazta meg a cég eljárásával szemben. Jóri András szerint a rendszám és az arc személyes adatnak számít és ezeknek nemcsak a közzététele, hanem már a rögzítése is az EU adatvédelmi irányelveibe ütközik. A biztos végső állásfoglalásával megvárja az uniós adatvédelmi munkacsoport döntését.
Peresztegi bizakodik: új technológiák megjelenésekor mindig kihívást jelent megteremteni az egyensúlyt a leendő felhasználók és a széles nyilvánosság érdekei között, de a világ száz nagyvárosa esetében már sikerült kompromisszumos megoldást találni - mondja.