Az alku tárgya
Ismerjük el, a demokraták körében az elmúlt héten nem kis riadalmat keltett a hír, hogy eredményes tárgyalások folynak a magyar kormány és a világ egyik legnagyobb médiakonszernje, a legsikeresebb hazai kereskedelmi tévécsatornát, az RTL Klubot is tulajdonló Bertelsmann között a reklámadó „méltányos átalakításáról”. A hír hallatán kevés kétségünk maradhatott: az alku tárgya a tisztességes tájékoztatás versus reklámadó-csökkentés volt.
A közpénzekből finanszírozott állami média sikeres gyarmatosítása és a TV2 kormányközeli tulajdonosok általi megvásárlása után már csak az RTL Klub domesztikálása hiányzik ahhoz, hogy a rádiós után a televíziós piacon is kvázi monopolhelyzetbe kerüljön a kormány.
Ez azonban korántsem bizonyul olyan könnyű feladatnak, mint a rádiós piac lenyúlása volt. Itt ugyanis a világ egyik legtőkeerősebb és legprofesszionálisabb médiamultijával akasztott tengelyt a kormány, amely bevételeinek alig több mint egy százaléka származik a legnépszerűbb magyar televíziós csatorna forgalmából. A hatalmas falat meg is akadt a kormány torkán, se kiköpnie, se lenyelnie nem sikerült. Miután a csatorna felvásárlására tett kísérletek rendre kudarcot vallottak, a hatalom a gazdasági sanyargatás legváltozatosabb eszközeivel próbálta jobb belátásra bírni vagy a hazai piacról elüldözni az RTL Klubot. Ám a menedzsment felvette az elé dobott kesztyűt, és úgy döntött, viszontválaszként olyan híradót fog készíteni, amelyből megtudhatják az emberek, hogyan működik Magyarországon a hatalom. A döntés eredményeképpen a nézők előtt egy korábban ismeretlen Magyarország képe bontakozott ki: maffiaszerűen működő államgépezetről, állami szintű korrupcióról, gátlástalanul harácsoló kormánypárti politikusokról, hatalmi visszaélésekről, újságírók elől menekülő vezető közszolgákról.
S minthogy a pénznek és a professzionalizmusnak korábban sem volt híján az RTL, a tisztességes tájékoztatás következtében híradójuk néhány hónap alatt megduplázta közönségét. A profilváltás mély nyomokat hagyott a kormánypártok népszerűségén, amely természetesen több tényező együttes hatására, de ezzel párhuzamosan kezdett zuhanórepülésbe.
A kormány a gazdasági prés újabb és újabb szorításával próbált fogást találni az RTL Klubon, sikertelenül. Most tárgyalni szeretnének. És ne legyenek illúzióink, hosszabb távon ez meg is fogja hozni a várt eredményt. Az RTL Klub tulajdonosai ugyanis alapvetően a profit reményében fektették be pénzüket a magyar piacon, az állami prés pedig már nemcsak a teljes évi nyereségüket viszi el, hanem egyre súlyosabb veszteségbe fordítja a legnépszerűbb csatorna működését. Mert bármennyire kis falat is a magyar piac a globális multi számára, hosszabb távon nem engedheti meg magának a veszteséges működést. Ilyen a tőke és a kapitalizmus természete. Ez pedig újabb lecke számunkra is, amelynek segítségével elismételhetjük, hogy a magyar demokráciáért és sajtószabadságért vívott harcban csak saját magunkra, magyar demokratákra számíthatunk. Sem Angela Merkel, sem a Bertelsmann nem fogja helyettünk megvívni ezt a csatát.