2020: a magyar zenei élet fekete éve

A 2019-es rekordév után a 2020-as év 60 százalékos visszaesést hozott a magyar zeneiparban, az élőzenés események elmaradása 40 milliárdos bevételkiesést hozott a zeneipar szereplőinek.  

2020. december 17., 09:50

Szerző:

A magyar zeneipar a tavalyi rekorddöntés után idén, a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzetben várhatóan értéke 60 százalékát elveszíti, az élőzenei piac összeomlott - állapítja a ProArt Zeneipari Jelentése, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-nek. 

    A dokumentum kiemeli: a korlátozások miatt a könnyűzenei rendezvények száma soha nem tapasztalt mértékben visszaesett: 2019-hez képest 76,2 százalékkal kevesebb élőzenei fellépés valósult meg 2020 első nyolc hónapjában (2019-ben mintegy 39 ezer, 2020-ban csupán 9200 élő- és elektronikus zenei fellépés volt).

    Az élőzene-iparág válsága legalább 40 milliárd forintos bevételkiesést jelent idén a zeneipar szereplői számára. A csökkenés miatt a magyar gazdaságból kieső jövedelem akár a 262,5 milliárd forintos összeget is elérheti.

    Mindez amiatt különösen elkeserítő, hogy a járvány előtti utolsó teljes évében, 2019-ben a hazai zeneipar mérete elérte a rekord értékű 73,5 milliárd forintot, ebből a hangfelvétel-iparág 21,5 milliárd, az élőzene 52-55 milliárdos értéket teremtett.

    A hangfelvételek felhasználása utáni bevételekben 2018-ról 2019-re 12 százalékos növekedés volt, ez az elmúlt évtized legnagyobb emelkedése. A növekedés javarészt a digitális bevételek (plusz 36,4 százalék) és a közös jogkezelés (plusz 9,7 százalék) megerősödésének köszönhető, míg a fizikai példányok értékesítéséből származó bevételek stagnáltak.

    Az élőzenei területen is folytatódott a bővülés 2019-ben: a zenei rendezvényeken megvalósuló fellépések száma 6 százalékkal nőtt. Emellett az iparág legnagyobb magyar vállalkozásainak árbevétele is növekedett az előző évhez képest, átlagosan 10-12 százalékkal.

    A magyar zeneipar összesített mérete 73,5 milliárd forintra volt tehető 2019-ben, ami mintegy 18 milliárd forinttal nagyobb, mint a tavalyi szabadforgalmú könyvpiac 55,5 milliárdos becsült forgalma és 45 százaléka volt a magyarországi filmgyártás által 2019-ben produkált 164,4 milliárd forintjának.

    A ProArt reprezentatív lakossági felmérése alapján a legfontosabb zenehallgatási csatorna ma is hagyományos: rádiót heti rendszerességgel 82 százalék használ zenehallgatásra, míg a második helyezett Youtube-ot 67 százalék. Ugyanakkor mára az első számú zenehallgatási eszköz az okostelefon vagy tablet (68 százalék) lett. A lakosság 20 százaléka használ valamilyen streaming szolgáltatást; az előfizetéssel rendelkező közönség elérte a 400 ezer főt.

    A teljes ProArt Zeneipari Jelentés 2020 a www.zeneipar.info oldalon olvasható.