A visszaváltás már az áruházak számára is problémás, kiűznék a MOHU automatáit
Eddig tartott a boltok türelme: nem akarják az üzleteken belül bonyolítani a visszaváltást.
A jövőben a MOHU automatái az áruházakon kívülre kerülhetnek, így a visszaváltás nem az üzletekben történne – számolt be róla a G7.
A legnagyobb élelmiszerboltok és -hálózatok hamarosan az áruházaik területén kívül helyezhetik el azokat a nagyméretű automatákat, amelyek a PET-palackok, az alumíniumból készült italos dobozok, valamint a valódi üvegből készült palackok visszaváltására szolgálnak.
Egyre nagyobb tehernek érzik a boltok, hogy az automaták az üzleteken belül vannak, ugyanis a tervezettnél jóval több feladatot és bosszúságot okoznak. Bár a hivatalos szabályok szerint minden 400 négyzetméternél nagyobb eladótérrel rendelkező üzletnek biztosítania kell a visszaváltás lehetőségét, de a tervek szerint ezt hamarosan már nem közvetlenül a boltban tehetik majd meg a vásárlók.
A visszaváltás más folyamatokat akadályoz
A dolgozók a legnagyobb problémát abban látják, hogy az automaták előtt jellemzően hatalmas sor torlódik fel, és sokan nagy zsákokkal érkeznek, hiszen a palackokat a sikeres visszaváltás érdekében tilos összenyomni.
Mindez rendkívül nagy helyet igényel, ami a vásárlók számára is kényelmetlen, amennyiben a visszaváltás a bolton belül történik, hiszen ilyenkor kerülgetniük kell vásárlás közben az éppen a sorban várakozókat. Ám akkor sem sokkal jobb a helyzet, ha az üzletek előterében helyezték el az automatát, ugyanis itt is feltorlódik a sor, ami akadályozza az üzletből való ki- és bejutást.
Egyesek kizárólag visszaváltani szeretnének, ám ha a gép benn van, problémát jelenthet, hogy csak a pénztárakon keresztül lehet elhagyni az üzletet. A kisebb teljesítményű gépek rendszeresen meghibásodnak, így aki ezzel már csak benn szembesül, egy hatalmas zsákkal próbál meg távozni majd, mindez pedig nem túl praktikus megoldás.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség tájékoztatása szerint az automata meghibásodása esetén ugyan az üzletnek biztosítania kell a kézi visszaváltás lehetőségét is, de jellemzően ezzel nem élnek a vásárlók, az üzletek pedig nem hívják fel erre a figyelmet.
A Spar kommunikációs vezetője, Maczelka Márk elismerte, hogy valóban átalakításokat terveznek, de egyelőre a tapasztalatok értékelése zajlik. A Lidl kommunikációs vezetője, Tőzsér Judit azonban úgy nyilatkozott a G7-nek, hogy számukra a vásárlók elégedettsége a legfontosabb, és bár most minden üzletükben található visszaváltó automata, a jövőben meg fogják vizsgálni, hol van mód azok áruházon kívül való elhelyezésére.
Mindezt a dolgozók és a vásárlók kényelmén túl az is indokolja, hogy az üvegekből kicseppenő folyadékok extra szennyeződéseket eredményeznek, amely plusz takarításai feladatokat jelent a dolgozók számára, ráadásul nem higiénikus megoldás. Arról azonban egyelőre nincs információ, hogy mikor valósulhat meg az automaták kihelyezése, és hogy mindezt pontosan mely bolthálózatok és hol tervezik.
(Fotó: Szántai Edina/168.hu)