Keserédes tapasztalatok a MOHU visszaváltó automatáinál
A MOHU betétdíjas csomagolásait visszaváltó automatákkal kapcsolatban elég eltérő tapasztalatokkal gazdagodhattunk az elmúlt hetekben. Volt olyan bolt, ahol nem működött, megint máshol pedig flottul ment minden. A 24.hu arra kérte a munkatársait, számoljanak be a személyes tapasztalataikról.
Meg kell büvölni, bedöglik, vagy vígan kerepel – különböző tapasztalatokat hozott a visszaváltó automaták működése. A 24.hu a kollégáit és az élelmiszer-kiskereskedelmi láncokat arra kérte, osszák meg a tapasztalataikat a kötelező visszaváltási rendszer eddigi működéséről.
Hivatalosan január 1-jén indult el a kötelező visszaváltás az újonnan gyártott és jelzéssel is ellátott palackokra-dobozokra. Ezek megvásárlásakor 50 forint visszaváltási díjat kell fizetni, amit visszakaphat a vevő, amennyiben épségben visszaviszi a palackot, dobozokat, üvegeket a visszaváltó helyre. Hónapokig nemigen lehetett találkozni visszaváltható göngyölegekkel, mert a gyártás átállítása, az új göngyölegek Mohu-regisztrációja időigényes volt, azonban (fél év átmeneti időszak után) júliustól már kizárólag visszaváltható csomagolásban hozhatják forgalomba a gyártók azokat az italtermékeket, amelyeknél ez kötelezővé vált.
Így aztán egyre több lesz a visszaváltható csomagolás, egyúttal remélhetőleg egyre kevesebb az olyan, ami szemétként végzi. Mert persze ez lenne a cél.
Kérdés, hogyan működik az új rendszer, képes-e arra ösztönözni minket, hogy mindent visszaváltsunk, amit csak lehet. A 24.hu szerkesztősége vegyes tapasztalatokat gyűtött.
Nem fogadja az önkiszolgáló pénztár a visszaváltó automata blokkját
A szerkesztőségi tapasztalatok elérőek voltak a 24.hu-nál. Egyikük azt írta a palackokkal nincs gond, a dobozokkal már nehezebb zöldágra verődni, előfordult, hogy 15 percig kellett „bűvölni a gépet”, hogy vegye be. Az önkiszolgáló kasszánál nem lehet beváltani a blokkot, csak hagyományos pénztárnál, az összeget levonták a vásárlásból.
A visszaváltó automata blokkját egy esztergomi Lidl önkiszolgáló kasszája sem tudja kezelni, ezt a 168.hu egyik szerkesztőségi tagja erősítette meg. Az üzlet egyik munkatársa azt javasolta, a blokkal az önkiszolgáló után álljanak be a vásárlók egy pénztárhoz, ahol leolvassák azt és kifizetik a blokkon található összeget külön, vagy fél évig bármikor levásárolható az összeg. Munkatársunk az utóbbi mellett döntött. Ugyanakkor a 24.hu másik munkatársa, aki a Tescoban vásárolt, le tudta csippantani a blokkot az önkiszolgáló autamtánál.
A gödi Pennyben a 24.hu munkatársa júniuban háromszor is próbálkozott, de semmit sem tudott visszaváltani.
Koszos, büdös, de működik
A 24.hu több munkatársa is arról számolt be, hogy még a horpadt dobozokat is visszavette a gép. Az utalás is azonnal megérkezett többük tapasztalata szerint.
Többen jegyezték meg azonban, hogy az automata nehezen megközelíthető helyen, például büdös halpult mellett található, vagy az üzlet közepén, ahol a többi vásárló bukdácsolt az automatánál sorban állók mellett. Volt, aki azt tapasztalta, hogy maga a visszaváltó egység volt ragacsos, koszos.
Az üzletláncok a kisebb üzleteikben is működtetik a rendszert önkéntesen
A jogszabályi előírás szerint a 400 négyzetméternél nagyobb egységekben kötelező a gépi visszaváltás – ennek a láncok megfelelnek –, a kisebb egységek pedig eldönthetik, biztosítják-e a szolgáltatást.
A CBA azt írta a lapnak, hálózatában jó pár olyan áruház működik, ahol önkéntesen biztosítják a szolgáltatást.
A Spar 16 kisebb áruházában is van automata.
A Tesco erről nem küldött információt, ahogy a Coop sem. Utóbbi cégtől azt írták még, hogy 1124 visszaváltóhely-regisztrációjuk volt, de csak 600 automatát telepítettek eddig hozzájuk.
Az Auchan minden áruházában található automata, a hipermarketekben nagy kapacitásúak, a superstore áruházaikban pedig kompakt méretűek.
A Lidlnél szintén minden áruházban vannak visszaváltó automaták, egységenként minimum egy, de egyes üzletekben akár két-három darab is. A 24.hu kollégájának tapasztalatával szemben azt is írták, hogy az automaták könnyen megközelíthetők.
Vegyes a kép abból a szempontból is, hogy üzleten belül vagy kívül helyezték-e el a visszaváltó automatákat – többnyire belül, mint ahogy a gépek többnyire csak nyitva tartási időben használhatók. A Pennynél talán a legvegyesebb az elhelyezés, az üzletek nagyjából felénél a bejárat közelében, az előtető alatt alakították ki az automaták helyét, máshol külső konténert telepítettek, vagy az üzleteken belül helyezték el a gépeket. Van eltérés abban is, hogy az újfajta visszaváltó automaták képesek-e kezelni a többutas (újratölthető) palackokat, amelyek eddig is betétdíjasak voltak, vagy ehhez régebbi automatákat használnak-e. Sorban állást nemigen tapasztaltak a válaszoló láncok.
A Lidl azt írta, az üzletekbe a lehető legnagyobb kapacitású italcsomagolás-visszaváltó berendezéseket telepítették, hogy a visszaváltás gördülékeny, zökkenőmentes és gyors legyen. Mindazonáltal előfordulhat, hogy a forgalmasabb időszakokban várni kell, amíg a gép felszabadul.
A Penny szerint a frekventált helyen lévő üzleteikben előfordulhat sorban állás, de összességében gördülékeny a rendszer.
(Kép forrása: MOHU)