Vérfrissítés a hazai autókereskedőknek

Ki gondolta volna, hogy a német kormány januári intézkedése a honi autóipar megsegítésére Magyarországon is érézteti hatását? Szerencsére pozitív előjellel. A német kereskedők a magyar használt autó kereskedőktől tucatnyival vásárolják az újszerű használt autókat – tudtuk meg Horváth Zoltántól, a Porsche Hungária Kft Weltautó hálózatának értékesítési vezetőjétől.

2009. március 10., 17:22

Jól járnak azok a német autótulajdonosok, akiknek már legalább egy esztendeje a birtokukban van egy kilenc évnél idősebb személygépkocsi és azt egy másikra, egy esztendősnél fiatalabbra lecserélik. Ha az autó nem nagy fogyasztású, maximum 1.4 –es a henger űrtartalma, akkor a kormányzati keretből 2500 eurós visszatérítést kapnak a vásárlást követően. A központi intézkedést januárban jelentették be azért, hogy a meredeken zuhanó gépkocsi eladásokat fékezzék, megállítsák. A németországi intézkedésnek azonban Magyarországon is vannak pozitív hatásai. Ámbár az itteni hatás egy kevésbé üdvözlendő folyamat eredménye: a leértékelődő forint miatti alacsony magyar árak miatt jönnek hozzánk a német használt autó kereskedők. A magyar árak a gyenge forint miatt a német piaci árnál 15-20 százalékkal olcsóbbak, mintha otthon vennék meg ugyanazokat az autókat - mondta érdeklődésünkre Horváth Zoltán, a Weltautó használtautó értékesítési vezetője.

Kimerül a német keret

Milyen autókat visznek a német kereskedők? Skoda Fabiát, VW Polot, Seat Cordobat, Seat Ibizát – a kisebb modern autókat, kis fogyasztással. Ezeknek az autóknak az ára hazai viszonyok között maximum 3– 4 millió forint, de a már említett okok miatt most megéri őket megvenni euróért. A német kormányzati intézkedés hatásai azonban csak átmenetiek. Addig tart a magyar piac iránti felfokozott érdeklődés, ameddig a központi keretet el nem költik, mert annak összege limitált – érvel az autókereskedő. De már így is több száz autót elszállítottak külföldre.

A hazai használt autókereskedelemre ráfér a vérfrissítés. A legújabb statisztikák szerint az elmúlt év utolsó negyedévében 13 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. Az idei első negyedéves adatok még nem állnak rendelkezésre, de a kereskedők becslése alapján egy harmaddal, harminc százalékkal fog visszaesni a gépkocsik forgalma.

A német kormány gyorsan reagált a piaci változásokra, mi Magyarországon nagyon lassan lépünk, bár ugyanilyen helyzetben vagyunk. A lassú válaszlépéseket a gazdaság egésze sínyli meg – kommentálja a hazai viszonyokat Horváth Zoltán.

Egyes vélemények szerint itthon is elkelne egy hasonló program. Ennek három előnye lehetne: egyrészt az átlagosan 12 éves járgányokkal futó jármű parkot fiatalítaná, másrészt a nehéz helyzetben lévő kereskedőket támogatná. Harmadrészt esetleg plusz adóbevételekhez juttatná a költségvetést, a regisztrációs adóból, a támogatás mértékének megfelelően.

Autó árverések a bedőlt lízingek helyett

A Lízingszövetség nemrég közzétett előrejelzése szerint 2009-ben akár 30 százalékkal is visszaeshet az új eszközök értékesítése a tavalyihoz képest. Sajtóhírek szerint a már bedől autóhitelek számára viszont elektronikus árveréseket fognak hirdetni a különböző célcsoportok számára. Külön a magánszemélyeknek, külön a szervizeknek, külön az autókereskedőknek. Az első ilyen árverést a jövő hónapra tervezik.